Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 13
  1. #1

    logo in massief eiken tafelblad infrezen

    Ik wil in een massief eiken tafelblad een logo van ongeveer 50 bij 5 cm infrezen (tekst + een symbool)
    Ik vraag me af of dit te doen is ivm. het werken van het hout? en welke houtsoort goed past bij eiken geoliëd, ik dacht zelf aan wenge, maar wellicht hebben jullie betere ideeën.
    Over het infrezen, dit ben ik van plan om met een kantenfreesje te doen met hierin een kleine rechte frees. Hierna wil ik het inlegwerk van 5 mm dik erin lijmen.
    Het lijkt me dat dit technisch allemaal mogelijk moet zijn. Heeft er wellicht iemand ervaring met dit soort werk?

  2. #2

    Re: logo in massief eiken tafelblad infrezen

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door nol
    Ik wil in een massief eiken tafelblad een logo van ongeveer 50 bij 5 cm infrezen (tekst + een symbool)
    Ik vraag me af of dit te doen is ivm. het werken van het hout? en welke houtsoort goed past bij eiken geoliëd, ik dacht zelf aan wenge, maar wellicht hebben jullie betere ideeën.
    Over het infrezen, dit ben ik van plan om met een kantenfreesje te doen met hierin een kleine rechte frees. Hierna wil ik het inlegwerk van 5 mm dik erin lijmen.
    Het lijkt me dat dit technisch allemaal mogelijk moet zijn. Heeft er wellicht iemand ervaring met dit soort werk?
    Ik weet niet wat voor symbool je in het blad wil inleggen dus post even een schets of een foto.
    Zelf heb ik voor mijn sidetable (http://www.guidokauer.nl/sidetable) een bovenfrees gebruikt om de groef te maken in het blad (esdoorn) voor een bies. Daarna heb ik een dunne lat gezaagd (breder dan de groef diep is) van gouden regen en die met een schaaf passend geschaafd. daarna deze in de groef gelijmd (groot stuk steekt er dan nog bovenuit) en het uitstekende hout met schreepstaal vlak geschraapt (heerlijk werk om te doen) de houtinleg in de poten poten heb ik met de hand gedaan omdat ik toen nog geen zaagtafel mocht gebruiken voor de groeven.

  3. #3

    Re: logo in massief eiken tafelblad infrezen

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door "guidoIk weet niet wat voor symbool je in het blad wil inleggen dus post even een schets of een foto.
    Zelf heb ik voor mijn sidetable ([url
    http://www.guidokauer.nl/sidetable[/url]) een bovenfrees gebruikt om de groef te maken in het blad (esdoorn) voor een bies. Daarna heb ik een dunne lat gezaagd (breder dan de groef diep is) van gouden regen en die met een schaaf passend geschaafd. daarna deze in de groef gelijmd (groot stuk steekt er dan nog bovenuit) en het uitstekende hout met schreepstaal vlak geschraapt (heerlijk werk om te doen) de houtinleg in de poten poten heb ik met de hand gedaan omdat ik toen nog geen zaagtafel mocht gebruiken voor de groeven.
    Hoi Guido,
    Zoiets wil ik ook gaan doen met m'n keukenkastjes, maar ik vraag me af hoe ik die inleglatjes op maat ga schaven? In mijn geval moeten ze zo'n 5mm breed worden. Hoe heb jij dat ingeklemd zodanig dat je er met een schaaf nog bij kan en hoe heb je het zo netjes recht gekregen?

  4. #4

    Re: logo in massief eiken tafelblad infrezen

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Seek
    ..........................iets wil ik ook gaan doen met m'n keukenkastjes, maar ik vraag me af hoe ik die inleglatjes op maat ga schaven? In mijn geval moeten ze zo'n 5mm breed worden. Hoe heb jij dat ingeklemd zodanig dat je er met een schaaf nog bij kan en hoe heb je het zo netjes recht gekregen?
    Ik heb in de deuren van een zwart gelakte kast, 5mm latjes ingelegd.
    Eerst materiaal door de vandiktebank gehaald tot ik platen van 5 mm dik kreeg en die met de cirkelzaag tot breedtes van iets meer dan de freesdiepte verzaagd.
    Als hulpstuk, om de latjes op de juiste hoogte te krijgen, heb ik een smalle plaat MDF genomen met een groef van dezelfde diepte als die in de deuren. Daarna de latjes "Perfect" in de deuren gelegd. Zo zie je maar, iedereen verzint zijn eigen oplossing.

    Attached files

  5. #5

    Re: logo in massief eiken tafelblad infrezen

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Seek
    Hoi Guido,
    Zoiets wil ik ook gaan doen met m'n keukenkastjes, maar ik vraag me af hoe ik die inleglatjes op maat ga schaven? In mijn geval moeten ze zo'n 5mm breed worden. Hoe heb jij dat ingeklemd zodanig dat je er met een schaaf nog bij kan en hoe heb je het zo netjes recht gekregen?
    Mijn latjes waren iets dikker dan 4mm dik gezaagd in best lange (en brede) latjes. daarna heb ik het uiteinde van een latje plat op de werkbank vastgeklemd met een lijmtang. daarna met een hele zoete schaaf voorzichtig er 4 mm van gemaakt. niet elke groef was exact even breed (onnouwkeurig gewerkt met de bovenfrees) dus het was per lat handwerk om het passend te maken. de verstekjes zijn op een verstekstans gemaakt.

    waarschijnlijk zou ik tegenwoordig de vandiktebank gebruiken maar dat kon toen ook niet omdat het hout te breekbaar was (en ik nog geen vandiktebank mocht gebruiken)

  6. #6

    Re: logo in massief eiken tafelblad infrezen

    Ok, ik snap hem. Je schaaft de dikte op maat, niet de breedte. En daarna gebruik je de dikte in de breedte, zeg maar. Eigenlijk hetzelfde wat Tjeerd met de vandikte bank heeft gedaan.

  7. #7

    Re: logo in massief eiken tafelblad infrezen

    Het infrezen van het logo (symbool + tekst) gaat me wel lukken met een graveerfreesje. Nu het volgende, graag wil ik hetgeen eruit gefreest is weer opvullen met iets wat een contrastkleur heeft. Bestaat er een soort pasta of opvulmiddel oid. waarmee ik het uitgefreesde weer kan opvullen. In eerste instantie had ik gedacht om het geheel uit te besteden aan een bedrijf met een cnc frees. Echter bij navraag bleek dit erg kostbaar ong. 300 €, dwz. het uitfrezen logo (A3- formaat) en het daarna weer opvullen met met een ander soort hout. Het principe van een puzzel. Vandaar dus dat ik het toch zelf wil uitfrezen en dan opvullen met iets maar weet nog niet goed wat. Heeft iemand een idee?

  8. #8

    Re: logo in massief eiken tafelblad infrezen

    je kunt er heldere epoxy (goede die tegen UV bestand is) ingieten (eventueel met een kleurtje)
    dan zie je ook mooi de diepte 8-)

  9. #9

    Re: logo in massief eiken tafelblad infrezen

    Hubert, bedankt voor je reaktie. Epoxie, daar heb ik nog nooit mee gewerkt. Maar wordt epoxie niet keihard zodat dit door het werken van het hout op een gegeven moment los komt te zitten?

  10. #10

    Re: logo in massief eiken tafelblad infrezen

    Ik heb om een knoest op te vullen schellak gebruikt. dat was een staafje die ik met een soldeerbout heb gesmolten en laten druppelen boven het gat. Daarna laten drogen en vlak geschuurd. deze staafjes zijn bedoeld om kleine reparaties uit te voeren maar ik zou niet weten waarom je het niet voor een gefreesd figuur kan gebruiken.
    Ik weet ook niet of dit een dure grap wordt. Ik weet wel dat er een grote verscheidenheid in kleuren te verkrijgen is.

    Ik heb toen gekozen voor doorzichtig. en dit zit er nog even goed in als +/- 3 jaar geleden.
    http://picasaweb.google.com/lh/photo...eat=directlink
    het oppervlak is ietsje vaal geworden maar dit heb je met een gekleurde schellak volgens mij niet.

    Kan iemand anders bevestigen of dit een goed idee is?

    Attached files

 

 

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •  
This website uses cookies
We use cookies to store session information to facilitate remembering your login information, to allow you to save website preferences, to personalise content and ads, to provide social media features and to analyse our traffic. We also share information about your use of our site with our social media, advertising and analytics partners.
     
Back to top