Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 13

Onderwerp: binnendeur op maat

binnendeur op maat

Hallo,

Ik ben hier volop aan het verbouwen & ik zou graag zelf 2 binnendeuren op maat maken met onzichtbare scharnieren (type Argenta invisible: http://www.argentalu.com/website/ima...ISIBLE_ned.pdf)

Ik zat te denken aan blokplaat + schilderen of eventueel met fineer (er komt een parketvloer in eik)

Heeft er iemand tips & aanbevelingen, foto's van een project, ... maw: alles wat handig kan zijn om dit tot een goed einde te brengen

Stijn

www.deverbouwing.be

Senior Member
    Ingeschreven
    Jun 2012
    Waarom niet een stompe hardboard binnendeur. Op breedte zagen minus 20 mm. De kartonnen inhoud de breedte van de vullat verwijderen en de lat weer inlijmen. Daarna aan beide langs zijden een eiken lat van 1 cm plakken. Daarna fineer plakken aan beide zijde van de deur.
    Jeroentje

Hallo Stijn,

Klinkt als een mooi project-je. Nu begrijp ik niet helemaal uit jouw verhaal of je het kozijn ook onzichtbaar wil laten zijn. Mijn ervaring is met dit systeem Xinnix minimalistische deursystemen. Daar worden soortgelijke scharnieren toegepast. Ik begreep van onze timmerlui dat de scharnieren moeilijk in te stellen zijn. Zo'n geval van in 1x goed of heel veel prutsen. Je moet erg nauwkeurig werken! Laat je niet ontmoedigen, bedenk of dit bij je skill niveau past en dan gewoon doen of niet. Succes!!

Mvg Herman

@HermanG: bedankt voor de aanmoedigende woorden!

Ik ben er nog niet uit het het kozijn "onzichtbaar" moet zijn. Ik denk van niet, al wil ik liever geen deurlijst. Misschien dat ik het kozijn mooi afwerk & mee lak in de kleur van de deur & dat de bezetter tot tegen het kozijn kan pleisteren.

Dit filmpje vond ik ook wel interessant http://www.youtube.com/watch?v=wH69jPcC-fw, al begrijp ik niet wat een "gaberite" is (ik vermoed een freesmal? Google weet het in elk geval ook niet )

Riens maakt er ook freesmallen voor & heeft een reeks video's op hun site staan. (http://www.riens.nl/video.php)

Senior Member
    Ingeschreven
    Jan 2011
    Wat een mooie scharnieren! Ik ben gek op dat soort oplossingen. Deze onthoud ik, daar wil ik beslist een probleem bij zoeken.
    Dank voor de linkjes.

Groet, Karel

oud hout
    Ingeschreven
    Mar 2008
    Allentown, PA, USA (Metrisch Ambassadeur)
    Gabarit is een Frans woord. http://www.interglot.nl/woordenboek/...abarit&m=click
    Je komt de kreet: "hors gabarit" regelmatig tegen in Frankrijk in de verkeersborden. Als er een viaduct in de weg is worden vrachtwagens met een te hoge lading via een andere weg omgeleid. Ook bij de Franse spoorwegen zie je vaak een paal op een rangeerterrein met draaibare schablonen. Voor bepaalde spoorwegtunnels bestaan er beperkingen v.w.b. de afmetingen van de lading. Met zo'n schabloon kan men zien of een lading zonder gevaar een tunnel kan passeren.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Estivie Bekijk Berichten
    Ik ben er nog niet uit het het kozijn "onzichtbaar" moet zijn. Ik denk van niet, al wil ik liever geen deurlijst. Misschien dat ik het kozijn mooi afwerk & mee lak in de kleur van de deur & dat de bezetter tot tegen het kozijn kan pleisteren.
    Hallo Stijn,

Als je geen deurlijst wilt en tot het kozijn/deur wil stucen dan moet je op de sluiting/slot letten! Als je een loopslot of ander slot met dagschoot kiest stoot de dagschoot bij het sluiten tegen je kozijn. Daarom zit er ook aan de sluitplaat een lip voor het geleiden van de dagschoot. Wat je kunt doen om dit te voorkomen is een slot (en sluitkom) te kiezen met een magneet, een (magnetisch deurslot.

Dan bevindt zich een magneet in de nachtschoot en in de sluitkom. Je bedient de nachtschoot als de normale dagschoot met de kruk. In geval van een cilinder of vrij/bezet sluiting blokkeer je de nachtschoot.

Ik hoop dat deze info je iets verder helpt (en duidelijk genoeg toegelicht is ). Succes met je project. Veel voorbereiding helpt zeker voor een goed resultaat waar je nog jaren trots van kunt genieten.

mvg Herman

Ondertussen ben ik wat dichter bij de uitvoering: de freesmal is besteld (niet die hele mooie uit het filmpje want die is echt heel duur!) alsook de Argenta Invisible Neo S5 scharnieren (opvolger van de invisible, makkelijker te stellen & geen zichtbare vijzen).

Nu zit ik nog te twijfelen over het hout voor het deurkozijn. Ik heb al gezien dat dit in multiplex wordt gemaakt (dan moet je de sponning niet uitfrezen) of in massief hout.

Wat zouden jullie doen? En als de voorkeur gaat naar massief hout, welke houtsoort neem ik dan best (ze moet makkelijk te overschilderen zijn zonder zichtbare houtstructuren)

Een voorbeeldje van hoe ik het wil maken:
    Klik op Afbeelding voor grotere versie

Naam:      deurkader.jpg
Bekeken:   428
Grootte:   17,5 KB
ID:        9440

Senior Member
    Ingeschreven
    Jul 2013
    Hallo Stijn,
    Ik lees op je site dat je een PLC gebruikt voor je "domotica" systeem. Daar ben ik zeer in geinteresseerd, ben bezig met de aankoop van een project huis waar ook alles nieuw aangelegd moet worden. Dan heb ik ook de mogelijkheid meteen een en ander te automatiseren.
    Wat bedien je daar allemaal mee? Wat voor plc modules gebruik je? (mag ook in een ander topic om dit niet te vervuilen)

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door yoek Bekijk Berichten
    Hallo Stijn,
    Ik lees op je site dat je een PLC gebruikt voor je "domotica" systeem. Daar ben ik zeer in geinteresseerd, ben bezig met de aankoop van een project huis waar ook alles nieuw aangelegd moet worden. Dan heb ik ook de mogelijkheid meteen een en ander te automatiseren.
    Wat bedien je daar allemaal mee? Wat voor plc modules gebruik je? (mag ook in een ander topic om dit niet te vervuilen)
    Hey Yoek,

Ik gebruik een CX8090 van Beckhoff als PLC met digitale ingangen (hoofdzakelijk voor de drukknoppen), digitale uitgangen (aansturen relais), dimmers & triac outputs (2 kanalen, onderlinge vergrendeling) voor de rolluiken & rolgordijnen. Binnenkort komt er nog wel wat op mijn site rond het materiaal & de programmatie maar eerst even zien dat het dringende werk klaar is

Forum Rechten