Lijm & de vlak -en vandiktebank

BramDeBelg

Actieve deelnemer
12 jun 2013
188
0
Hoi woodworkers

Een misschien stomme vraag, maar wil ze toch stellen (beter voorkomen dan genezen).

Als ik op mijn werkstuk behoorlijk veel "squeeze-out" heb van het verlijmen , mag ik dan het stuk op zijn geheel direct over de vlakbank leggen of is het
beter eerst alle lijm te verwijderen manueel ?

Hartelijk dank

(logischer was uiteraard geweest eerst de delen op de vlakbank te gooien en pas dan te lijmen, I know, maar beginnend enthousiasme heeft de bovenhand genomen :) )
 
Laatst bewerkt:

Mac

Actieve deelnemer
Ik verwijder altijd zoveel mogelijk overtollig lijm als mogelijk bij het opspannen ( inspannen?) met lijmklemmen. Veel makkelijker om te verwijderen wanneer de lijm nog vloeibaar is :)

Ik zou eerst met een schaaf of beitel de lijmresten verwijden en dan pas op de v&vd.....
 

BramDeBelg

Actieve deelnemer
12 jun 2013
188
0
Hoi Mac

Dat was ook al mijn eerste idee. Ik heb (zoals ik al zei beginners enthousiasme) de verkeerde lijm gebruikt. Van die bruis lijm. Na het inklemmen netjes het meeste van de overtollige lijm weggehaald.
Nachtje laten drogen, en oh ja, de volgende morgen zag het werkstuk er uit als een maanlandschap. Allemaal uitgelopen dikke schuim-resten van die lijm.

Maar goed, strakjes komt het één en ander van materiaal geleverd en kan ik van start gaan met enerzijds het verwijderen van de lijm , anderzijds de volgende verlijming met mijn nieuwe correcte lijm uit te voeren.

Dank je voor je antwoord !
 

BramDeBelg

Actieve deelnemer
12 jun 2013
188
0
Dank iedereen voor de reacties. De beitel is bovengehaald :cool:

Sowieso moet ik ff wachten want mijn nieuwe v&vd bank doet het niet :mad:
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Het is altijd een goede reflex om de lijm weg te doen manueel, ieder zijn voorkeur maar ik doe dat meestal na een 30 tal minuten wanneer ik de spanklemmen af neem, dan is de witte lijm aan de buitenkant niet meer vloeibaar maar nog mals en maak je er geen smerig zootje van en kost het oog geen doeken. gewoon in één beweging afschrapen met een plamuurmes.
Bij PU lijm moet je wachten tot het uitgehard is anders maak je er een smerige boel van!
Maar kwestie vlak-vandikte bank kan het geen kwaad, houtlijm kan je messen helemaal niet beschadigen. De lijm moet wel droog zijn want witte houtlijm reageert met staal en vorm zwarte vlekken die nooit meer weg gaan.

(ps, PU of bruislijm is enkel nodig als je werkt met nat hout of hout dat regelmatig doordrenkt gaat worden, voor de rest mijdt je het beter. Is duur, smerig en droogt traag)
 

BramDeBelg

Actieve deelnemer
12 jun 2013
188
0
Je had een HBM 200 aangeschaft hé? Hoe bevalt die jou? (hij is momenteel in promo bij buitelaar)

Hoi , dat klopt !
Wel tot nu toe uiterst tevreden. (ook dit was weer een MONSTER gewicht om in de garage te krijgen ;) )

Ik heb nog wel een aantal "probleempjes" maar die zijn volledig te wijten aan mijn beginners kennis. Maar ik heb de indruk dat het echt goed zijn werkt doet.
1 punt van aandacht : de geleider staat standaard bij levering niet 100% haaks op de tafel. Je kan de 2 snelspanners losdoen om de geleider aan te passen (je kan zelfs tot 45° gaan) maar
ik heb de indruk dat het 100% correct loodrecht zetten toch niet zo simpel is.

Als je interesse hebt in ook eentje en je wil er toch even wat mee werken op voorhand, dan ben je uiteraard welkom Rhynix !
 

Rhynix

Actieve deelnemer
24 okt 2012
582
1
Izegem, België
Als je interesse hebt in ook eentje en je wil er toch even wat mee werken op voorhand, dan ben je uiteraard welkom Rhynix !

Ik ben wel benieuwd naar de prestaties van de machine.

Mijn vlak-vandiktebankje doet goed zijn best, maar kan toch niet helemaal mee met de grotere projecten.
Daarbij is het omstellen van schaaf naar vandikte telkens een sleur.

Wanneer het bouwverlof is (ik werk in Brugge)(binnen 1,5 weken) zal ik wel eens binnenspringen :D
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.