Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 16

Lijm & de vlak -en vandiktebank

Hoi woodworkers

Een misschien stomme vraag, maar wil ze toch stellen (beter voorkomen dan genezen).

Als ik op mijn werkstuk behoorlijk veel "squeeze-out" heb van het verlijmen , mag ik dan het stuk op zijn geheel direct over de vlakbank leggen of is het
    beter eerst alle lijm te verwijderen manueel ?

Hartelijk dank

(logischer was uiteraard geweest eerst de delen op de vlakbank te gooien en pas dan te lijmen, I know, maar beginnend enthousiasme heeft de bovenhand genomen )
    Laatst gewijzigd door BramDeBelg; 03-07-13 om 09:30.

Senior Member
    Ingeschreven
    Jan 2013
    Ik verwijder altijd zoveel mogelijk overtollig lijm als mogelijk bij het opspannen ( inspannen?) met lijmklemmen. Veel makkelijker om te verwijderen wanneer de lijm nog vloeibaar is :-)

Ik zou eerst met een schaaf of beitel de lijmresten verwijden en dan pas op de v&vd.....
    ----------
    Groeten,
    Mac

www.lerabot.fr

Hoi Mac

Dat was ook al mijn eerste idee. Ik heb (zoals ik al zei beginners enthousiasme) de verkeerde lijm gebruikt. Van die bruis lijm. Na het inklemmen netjes het meeste van de overtollige lijm weggehaald.
    Nachtje laten drogen, en oh ja, de volgende morgen zag het werkstuk er uit als een maanlandschap. Allemaal uitgelopen dikke schuim-resten van die lijm.

Maar goed, strakjes komt het één en ander van materiaal geleverd en kan ik van start gaan met enerzijds het verwijderen van de lijm , anderzijds de volgende verlijming met mijn nieuwe correcte lijm uit te voeren.

Dank je voor je antwoord !

Senior Member
    Ingeschreven
    Jan 2013
    Hai Bram,

Ok... veel succes ermee, zal best wel goedkomen

PS: Ik ken iemand met een heel zootje van dat soort bruisbladen ( sorry Oceans'11 )
    ----------
    Groeten,
    Mac

www.lerabot.fr

Dank iedereen voor de reacties. De beitel is bovengehaald

Sowieso moet ik ff wachten want mijn nieuwe v&vd bank doet het niet

Senior Member
    Ingeschreven
    Mar 2011
    Het is altijd een goede reflex om de lijm weg te doen manueel, ieder zijn voorkeur maar ik doe dat meestal na een 30 tal minuten wanneer ik de spanklemmen af neem, dan is de witte lijm aan de buitenkant niet meer vloeibaar maar nog mals en maak je er geen smerig zootje van en kost het oog geen doeken. gewoon in één beweging afschrapen met een plamuurmes.
    Bij PU lijm moet je wachten tot het uitgehard is anders maak je er een smerige boel van!
    Maar kwestie vlak-vandikte bank kan het geen kwaad, houtlijm kan je messen helemaal niet beschadigen. De lijm moet wel droog zijn want witte houtlijm reageert met staal en vorm zwarte vlekken die nooit meer weg gaan.

(ps, PU of bruislijm is enkel nodig als je werkt met nat hout of hout dat regelmatig doordrenkt gaat worden, voor de rest mijdt je het beter. Is duur, smerig en droogt traag)

PS: Ik ken iemand met een heel zootje van dat soort bruisbladen ( sorry Oceans'11 )
    Ja, die ken ik ook !!! Heel goed zelfs... (en bedankt Mac... )
    Groeten, Ekko

"In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel..."

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Oceans'11 Bekijk Berichten
    Ja, die ken ik ook !!! Heel goed zelfs... (en bedankt Mac... )
    LOL

Zo , alle 6 de poten zijn netjes ontdaan van lijm ! En er al 1'tje op de nieuwe V&VD bank gelegd.

Senior Member
    Ingeschreven
    Jan 2013
    Tof !! Veel werkplezier gewenst..
    ----------
    Groeten,
    Mac

www.lerabot.fr

Forum Rechten