Scharnierzijde deurtje, hoeveel tussenruimte?

David80

Actieve deelnemer
25 nov 2009
461
1
Beste mensen,

Het gaat om een boekenkast van grenen met deurtjes erin. Nu heb ik hiervoor messing scharniertjes (paumelles) deze hebben echter 0,5mm tussenruimte. Als ik de scharnier in de kast en het deurtje inkroos blijft er dus een zeer kleine kier over. Naast dat dit naar mijn mening niet fraai oogt komen er ook nog is een aantal lagen verf op het geheel dus sowieso te krap.

Ik zie scharnieren die helemaal niet zijn ingekroost, alleen aan 1 kant of aan beide kanten. In mijn logica als je de scharnier niet inkroost is het zeer moeilijk om deze enkel met schroeven op de exacte positie te krijgen/houden. Dus ik zou zeggen als je het goed wil doen aan 2 kanten inkrosen. Wat is traditioneel gezien de juiste en beste manier van werken?

Wat is de aanbovelen tussenruimte aan scharnierzijde, sluitzijde en boven- en onderkanten? Allemaal gelijk of sluitzijde groter houden?

Graag advies, Bvd,

David
 

kristof

Nieuw lid
21 nov 2012
15
0
Normaal frees je ze allebei in , ik weet je ziet het wel eens dat ze er rechtsreeks koud op gezet worden maar ik vind dat echt niet kunne , lijkt zo goedkoop ;)
Maar de dag van vandaag wordt er op dat gebied veel meer door de vingers gezien , omdat het sneller, goedkoper en dat de meeste mensen er toch niks van kennne is
Dat je aan de scharnierkant een iets kleiner opening hebt is denk ik zo geen probleem , dat wordt aanvaard
Maar aan de drie andere kanten gaf ik altijd de speling van de dikte van een houten meter , vond dat niet te veel en niet te weinig , en je hebt dan voldoende speling om te verven
Vind dat je aan de drie zijden dezelfde opening moet hebben , dat oogt mooi en is proper afgewerkt dan , want daar wijzen ze je anders op , als de openingen verschillend zijn
 

David80

Actieve deelnemer
25 nov 2009
461
1
Nou, het zijn kleine deurtjes, +/- 30x50 dus ik heb 2mm ruimte rondom aangehouden. De scharnieren aan beide kanten inkroosen staat idd het mooist. Maarja vier deurtjes zijn scheluw zoals je in m'n ander topic kan lezen. Dus misschien straks weer overnieuw beginnen. :(
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.