Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 19
    Senior Member
    Ingeschreven
    May 2009

MDF in lagen verlijmen

Ik zou voor mijn hond een nieuwe bench willen maken, volgens bijgevoegde tekening, gelieve mijn grafisch talent buiten beschouwing te laten. 8-) De afmetingen zijn: 70 cm hoog, 60 cm breed (diep) en 90 cm lang.
    Ik zou hiervoor werken met MDF van 4 mm die de buiging van deze hoeken aankan, dit heb ik al getest. Ik zou de MDF laag per laag lijmen, een vijf- a zestal lagen.
    Mijn vraag is, hoe ga ik hiervoor te werk?
    Ik kan een mannelijke en een vrouwelijke mal maken voor de horizontale of verticale helft en dan vervolgens de 2 helften aan elkaar zetten met koekjes. Of ik kan ook enkel een binnenmal maken en daar rond met enkel lijmklemmen de platen bevestigen, of een volledige binnenmal en een volledige buitenmal maar dit lijkt mij nog moeilijker.
    Mijn voorkeur gaat voorlopig uit naar een mal maken voor de helft en hiermee twee helften maken.
    Heeft iemand hier ervaring mee?
    Zijn er andere, betere of goedkopere manieren of materialen?

Attached files

Re: MDF in lagen verlijmen

Ervaring niet, maar als ik het zelf zou doen zou ik een binnenmal maken. Eerste laag MDF wordt onderste en bovenste helft, tweede laag linker- en rechterhelft, derde laag weer onder en boven etc. Voordeel is dat je maar 1 mal nodig hebt (van een buitenmal zou je steeds de maten moeten aanpassen). En dat je lijmnaden niet overlappen, zodat je geen helften aan elkaar hoeft te verbinden. Nadeel is dat je 4 of 5 keer moet lijmen. Wat aan de andere kant dan weer het voordeel heeft dat je niet bang hoeft te zijn dat de lijm tussen je eerste twee lagen droog is voor je de vijfde erop gelegd hebt ;-)

Arthur

he bram-

ga je het mdf nog afwerken met iets wat het afsluit of laat je het blank?
    ik vraag me af of dat zo gezond voor je hond is gezien er nog steed aardig wat formaldehyde in gewone mdf zit wat over een lange tijd langzaam uitlekt.
    bij http://www.eco-logisch.eu hebben zij verschillende plaatmaterialen -misschien heb je er iets aan.

groet
    annette

Hoi Bram,
    dat is nog al wat werk.

Hier heb ik een oplossing voor je.

er zijn tegenwoordig multiplex hoek profiellen te krijgen. dus een kwart cirkel met een binnen radius van 70 mm, 19mm dik en in mijn boekje staat 2560mm lang.(Zeg € 55,- ex btw per strip) met een strip kan je dus de vier hoeken maken. dan moet je er nog vier rechte planken tussen zetten met lamello's. snel klaar maar weinig uitdaging...

Senior Member
    Ingeschreven
    May 2009

@annette: mijn plan is om het af te werken met hoogglans lak, maar daar ben ik nog lang niet...
    @sanny: die profielen zijn duurder dan wat ik voor het hele project aan constructiemateriaal voorzien had. Misschien wel een optie om die profielen zelf te maken en dan van daar verder je plan te volgen. Als ik geen uitdaging zou willen, ging ik wel in mijn zetel liggen.
    @Artharg: Ik ging het sowieso al in meerder keren doen.

Alvast bedankt voor de reacties!

Nog iemand ideeën?

Je kan PVC buizen inkopen met de juiste radius. Zaag ze iets langer af dan de boogte lengte en zet er eindoppen op zodat je het geraamte van het binnenwerk kan maken middels het vastschroeven van latten/balkjes op de kopsekanten. Nu kan je over die buizen je platen vouwen, verlijmen en klemmen. Als de buizen niet stijf genoeg zijn voor het vouwwerk kan je nog overwegen om ze af te vullen met lichtgewicht beton.

Hallo Bram

Met twee gelijke schenkels (mallen) van de binnenmaat heb je genoeg om het geheel in vorm te verkrijgen.Je kunt zowel buig MDF als buig Triplex (http://www.houtinfo.nl) in diverse diktes ,gebruiken om een mooi resultaat te verkrijgen.

Geurt.

------niemand is onbekwamer dan een timmerman zonder hamer------

Lijkt mij het makkelijkst een volledige binnenmal te maken en daar met spanbanden de platen mdf omheen te buigen. inderdaad het mooist als je de verbinding van de plaat steeds op een andere kant hebt.
    Zelf heb ik laatst nog buig mdf gemaakt door één kant in te zagen, voor als je bochten met een kleinere radius wilt maken. Verder buigt mdf beter als je het en beetje vochtig maakt.

succes

En wat ik me later nog bedacht: denk eraan dat je binnenste laag MDF een kleinere omtrek heeft dan je buitenste. Elke laag moet dus van telkens iets langere platen gemaakt zijn. Scheelt 12mm per helft per laag.

Arthur

Dat mdf wil wel buigen, en het speciale buig-mdf en triplex gaat nog beter. Maar je moet het wel ergen omheen buigen. Ik had hetzelfde probleem in mijn bootje met de bank achterin. Het voor de rondigen pvc pijp gebruikt van rond 100 en de tussenliggende stukken gespalkt met latten en lijmtangen. Ik gebruikte buigtriplex van de gamma, het ziet er niet al te best uit, maar het buigt prima. De foto's op de link verhelderen e.e.a. vast wel.
    http://www.woodworking.nl/viewtopic....&sd=a&start=30

jaap

Forum Rechten