Elektrolyse voor de prijsbewuste doe-het-zelver

DRN

Nieuw lid
13 feb 2013
7
0
Sinds de start van mijn ver(nieuw)bouw ben ik gebeten door houtbewerking. Na een basiscursus (10 zaterdagvoormiddag) kreeg ik van mijn vader een van zijn oude schaven cadeau. Die was al enige decennia niet meer gebruikt en bijgevolg hebben roest en houtworm vrij spel gehad.
Over de schaaf zelf start ik bij gelegenheid (lees: als er wat te vertellen valt) een nieuw onderwerpje op. Na een aantal maanden als meelezer op het forum wou ik zelf wel iets delen. Mijn eerste experiment met elektrolyse leek me een leuke gelegenheid, vooral omdat andere forumleden misschien ook geïnteresseerd zijn in de low-budget oplossingen die ik heb gezocht.

Vooreerst, een prentje van de schaaf. Zoals je kan zien is ze redelijk aangetast. Een merk heb ik tot op heden niet kunnen ontwaren. Er staat ergens een stempel, maar die is onleesbaar.
Het mes van de schaf is serieus verroest en daardoor zitten er ook heel wat putjes in. Ik weet niet of dit nog te redden valt, maar voor een eerste poging werk ik onder het motto: 'baat het niet, dan schaaft het niet'. Het is toch al een beetje een verloren zaak.
Net door die putjes heb ik na wat Googelen gekozen voor elektrolyse, omdat je dan het meeste metaal overhoudt.

PICT7233.jpg
Op deze foto zie je ook al een soort van voor en na. Het mes heb ik al behandeld en geschuurd.

De grootste uitdaging was het zoeken naar een goede stroombron. Een gelijkstroombron had ik niet staan en eentje kopen leek me wat voorbarig. Toen ik echter zag dat het voltage helemaal zo hoog niet moet zijn, bedacht ik dat ik het eens kon proberen met de stroombron van een oude computer. Uit mijn verleden als computer-modder wist ik nog dat je die dingen aan de praat moet krijgen zonder dat ze in de computer zitten. Nog eens 5 minuten Googelen en een eerste ervaring met de soldeerbout later had ik een werkend model.

PICT7254.jpg

Om gemakkelijk te werken heb ik dan bij Conrad.be samen met wat andere spulletjes die ik nodig had ook wat krimpkous en krokodillenklemmetjes gekocht. Bicarbonaat en een zekeringetje van 5 Ampère heb ik in de lokale zelfbouwmarkt (hier in Vlaanderen, "den Brico") gehaald. Voor de bekabeling heb ik gebruik gemaakt van de elektriciteitskabels die we bij onze verbouwing uit de muur hebben getrokken. Nog wat gesmos met de soldeerbout later was ik klaar om aan het echte werk te beginnen. Als anode heb ik een stuk betonijzer uit de afvalstapel gebruikt.


PICT7253.jpg
De opstelling.


PICT7255.jpg
De zekering. Zo kan ik het het met een gerust hartje een nachtje laten doorwerken zonder op de werf te moeten kamperen.


PICT7256.jpg PICT7257.jpg
Voorzichtig bicarbonaat toevoegen tot we in de buurt van de 5 Ampère zitten.


Mocht er interesse zijn wil gerust de 'technische' schema's van de opstelling en de aangepaste computervoeding ook op het forum plaatsen.

Groeten

Nikolaas

(Blijkbaar is er ook een foto van een zakje zekeringen tussen geraakt. Excuses, maar ik heb het forum nog niet helemaal niet in de vingers.)
 

Bijlagen

  • PICT7260.jpg
    PICT7260.jpg
    93,9 KB · Weergaven: 322
Laatst bewerkt:

WR1944

Oud hout
Kijk, daar houd ik van; low-tech met gebruikmaking van aanwezige spullen. Met alu-folie had je een zekering kunnen maken. Uitproberen welke breedte van een strookje bij 1 A doorbrandt en dan 5 even brede strookje gebruiken tussen de krokodillenklemmen. Maar dat is voor de harde McGyver kern. Even naar de Brico is makkelijker.
Welkom en succes met je schaaf.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Beste Nikolaas,

Het meest kritische deel van die oude schaafbeitels is de spiegelzijde van de beitel en wel het deel vlak achter de snede. Als hier pitjes zitten wordt het lastig om hem scherp te krijgen. De vouw is ook vaak verroest, maar die moet je toch opnieuw slijpen. Voor de spiegelkant heb ik nog geen makkelijke manier gevonden. Dus, stukken schuurpapier in oplopend grit op een vlakke glasplaat lijmen en dan gewoon gaan schuren tot je een ons weegt. Daarna ga je over op je slijp en wetstenen om hem te polijsten. Uiteindelijk moet hij vlak en glimmend worden wat best nog listig is. Een alternatief is een kleine vouw achter op de beitel. Tijdens het afwetten van de beitel moet je hem dan altijd een klein beetje optillen, zodat je de achterkant van de snede ook polijst. Electrolyse of citroenzuur oid is vooral een cosmetische opknapbeurt en helaas helpt het niet om de roestputje te laten verdwijnen. Wat ik zelf dan ook altijd doe bij een oude schaaf is eerst kijken of ik hem technisch gezien weer in goede staat kan krijgen, voordat ik me om het uiterlijk druk ga maken.

(Niet denigrerend of wat dan ook bedoeld hoor, gewoon wat ervaring uitwisselen)
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Ik vroeg me inderdaad ook af of de putjes dan verdwijnen. Ik heb ook wel wat oud gereedschap, bv. twee antieke bijlen. Ik heb de kop na het schuren (met haakse slijper) gewoon in de lijnolie gezet, de roest in de putjes wordt zo gebonden en wordt hard zodat het niet verder roest. Wel vervelend dat soms putjes zo diep zitten dat het niet weg te slijpen is (in de snede).
 

EvdL

Actieve deelnemer
14 sep 2011
224
24
Eemnes
Ontroesten doe ik tegenwoordig met Rustyco ( heb een tijdje geleden een grote pot gel van de vertegenwoordiger los gepeuterd :)) en dat bevalt mij goed.
Ik heb laatst een oud stuk gereedschap er in gedompelt en een nachtje laten liggen en die was zonder probleem ontroest.
Een "nadeel" is wel dat ik dat er niks geknusteld of geëxperimenteerd hoeft te worden :eek:
 

mdamsma

Actieve deelnemer
15 mei 2011
277
19
DRN,

Graag had ik het schema hoe je de computer voeding etc aan de praat hebt gekregen

alvast bedankt

Menno
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Uiteraard is een zelfknutsel elektrolyse opstelling erg leuk om te doen, maar met citroenzuur is het ook zo gepiept.
Een emmer met een paar liter water, twee of drie eetlepels citroenzuur, en voor nog geen euro ben je klaar.

Maar elektrolyse blijft wel het leukste om te doen.

Die putjes op de spiegelkant blijven een probleem.
Als het nodig is, schuur ik de spiegelkant eerst met de bandschuurmachine. Wel opletten op de warmte.

Grts, Raymond
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.