Salontafel

ironmikie

Actieve deelnemer
16 nov 2009
332
0
Hallo allemaal,

Ik heb weer eens een project af. Dit keer een salontafel, eigen design en voornamelijk met de hand gemaakt.

Details:

houtsoorten:

- Tafelblad van Braziliaans Mahonie
- Frame en legplank van kersenhout (wederom met dank aan Rick)

Verbindingen:

- Pengat
- Tafelblad gemonteerd met "turnbuttons"

Afwerking:

- Sanding sealer (Ubeaut)
- Aqua Marine interieur vernis van epifanes
- Bijenwas (Wiertz)

En dan nu wat foto's.

Groet,

Michael
 

Bijlagen

  • salontafel_finished1.jpg
    salontafel_finished1.jpg
    65,6 KB · Weergaven: 376
  • salontafel_finished2.jpg
    salontafel_finished2.jpg
    54,1 KB · Weergaven: 375
  • salontafel_finished3.jpg
    salontafel_finished3.jpg
    52,1 KB · Weergaven: 375

ironmikie

Actieve deelnemer
16 nov 2009
332
0
Dank voor je reaktie. De uitstekende pennen zijn nu ongeveer 12 mm, maar ik ben ook van mening dat ze iets korter hadden mogen zijn. Je moet uiteraard wel ruimte over houden voor de afronding.
 

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.356
79
Amsterdam
Mooi tafeltje !!!
Maar eeuhh waarom geen foto tjes van het gehele proces leren we met zijn allen van( mogelijk ik nog het meest ;-)
 

ironmikie

Actieve deelnemer
16 nov 2009
332
0
Tja, meestal vergeet ik foto's te maken tijdens het proces :) Overigens is het redelijk standaard werk.
 

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.188
555
Mooi tafeltje, fraai getekend kersen, moet ook maar eens naar Zwolle.

De constructie en afwerking zijn zo te zien top!
Twee (nogal smaakgevoelige) puntjes: het blad lijkt wat zwaar t.o.v. frame en legplank, en ik vind wat meer contrast mooier als je houtsoorten combineert.
 

ironmikie

Actieve deelnemer
16 nov 2009
332
0
Dank Kor. Het blad is >4cm. Ik zie het als een man met een stevige torso en een slanke taille :) En ik denk dat de foto's het contrast niet geheel weergeven. Alhoewel het ook weer geen noten met esdoorn contrast is. Ik wist in het begin niet of de combinatie zou gaan werken, maar al met al vind ik het prima.
 

Berks

Actieve deelnemer
1 okt 2012
28
0
Noord Holland
Mooi gemaakt!
Persoonlijk houd ik van iets meer contrast tussen blad en onderstel.
Dat kan met een groter verschil in kleur, maar ook door een verschil in de afwerking.
Je zou het blad bijvoorbeeld hoogglanzend kunnen afwerken en de poten wat ruwer laten. Ik kan op de foto niet goed zien of er verschil in afwerking is..
Maar hoe dan ook, het huidige resultaat past in menige huiskamer en zelfgemaakt is dubbel zo mooi. Iets kopen op een meubelboulevard kan zelfs een aap met een creditcard.

Ron.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.