Opspannen op zijn Japans.

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.188
555
Lijkt een bruikbare variant van de "jam chuck", maar wel op voorwaarde dat alle krachten radiaal en/of naar de kop gericht zijn, het werkstuk goed in balans is en scherp(!) gereedschap met veel gevoel wordt gestuurd. En dan nog...
Het vakmanschap straalt er echt af, maar onze Arbo zou er waarschijnlijk niet blij mee zijn :)

Zo'n haak zou ik overigens ook wel eens willen proberen, ziet er zeer effectief uit.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Ik heb met belangstelling gekeken naar het gebruik van de haak. Met ring beitels heb ik wel een beetje ervaring. Ik probeer altijd om niet in de rechterbovenkant van de kom te komen. Deze draaier draait hier de hele tijd in.
Misschien kunnen andere forum leden hier iets over vertellen.
 

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.188
555
Hallo Wim, hij draait in tegengestelde richting van wat wij gewend zijn. Geldt alleen voor de binnenkant!
 
Laatst bewerkt:
dat ligt er maar aan
als je een draaibank hebt die geheel vrij staat van alle kanten en een bed dat niet zo lang is kun je aan de andere kant gaan staan
wil je tegengesteld draaien moet je ook een speciale draaibank hebben
eentje met schroefdraad op de as gaat dus niet want dan draait je werkstuk eraf+ je hebt een andere motor nodig
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.280
146
Enkhuizen
Ik heb met belangstelling gekeken naar het gebruik van de haak. Met ring beitels heb ik wel een beetje ervaring.
Ik heb vorig jaar voor een collega-draaier zo'n haak bij Steinert meegebracht, wederom prachtig handwerk van Herr Glaeser. Zoiets heet bij onze oosterburen 'Bauchhaken'.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.