nieuwe diamantsteen van hbm + polijst systeem

frans A

Actieve deelnemer
18 sep 2011
169
1
waddinxveen
hallo,
ben inmiddels alweer anderhalf jaar aan het hout draaien en mijn slijp systeem had een revisie nodig
en dat is erg naar wens met als resultaat beitels waarmee scheren geen probleem is zonder enkele braam
een goeie reden om te delen!

na veel zoeken had ik het meest interesse in het systeem van bob hamilton
http://www.youtube.com/watch?v=0lZbppr_xAQ

deze laat zijn slijp machine 2 kanten op draaien om met 1 wiel te kunnen polijsten
en bij hbm had ik al die diamant wielen gezien
dit wou ik combineren.......

2013-06-29 17.46.47.jpg

nu draai ik de slijp machine 180 graden om te kunnen polijsten met de zelfde jigs
dit doe ik ook op een mdf wiel net als bob met wat van die groene prut
de bouten heb ik kuiltjes in geboord om de oneway in te kunnen zetten en door ze te draaien
kan ik die fijn afstellen.

in dit kastje heb ik ook een afzuig systeem zitten voor het draaien op locaties
mocht dit er van komen

de diamant steen kwam ik later achter wordt afgeraden voor hss, vanwege dat de steen met hitte snel slijt :s
maar die blijft super koud bij mijn gebruik en zie geen enkel probleem :) raakt ook niet verstopt dus ideaal
vooral de beitels blijven zo mooi koud en met korrel 300 kan ik direct naar de polijst schijf

eerst slijpen...
IMG_2367.jpg
dan polijsten
IMG_2370.jpg
inspecteren
IMG_2377.jpg
opruimen
IMG_2371.jpg

heeft nog iemand deze wielen geprobeerd?
en wie heeft er nog tips :)
laat gerust weten wat je er van vind.

groeten, frans
 
Laatst bewerkt:

Bep

Actieve deelnemer
27 sep 2010
199
1
Ik vind je slijpinrichting een hele creatieve oplossing.
Ik heb ook overwogen om een diamant steen te halen.
Heb jij ook een 150mm of een 200mm steen
Bedankt voor je tip

groeten Bep
 

markvanzee

Actieve deelnemer
4 okt 2011
469
1
langerak
ziet er goed uit, ik vond de hbm stenen wel een beetje ruw in vergelijking met de echte CBN slijpwielen. maar het resultaat ziet er perfect uit moet ik zeggen.

ik ben nog bezig met mijn diamant slijpsteen, ik heb inmiddels zo'n CBN slijpsteen aangeschaft bij willyvanhoutte en heb deze middels een verloopbus gemonteerd op een langzaam draaiende elektromotor. alleen nog een condensator en dan sta ik ook gesteld. maar ik moet zeggen dat ik ook erg te spreken ben over de korrel 100 steen op mijn creusen langzaamdraaier, deze geeft ook een erg fijne afwerking zonder veel materiaal af te nemen.

dat verhaal van dat diamant slijpstenen niet goed zijn voor hss snap ik niet, de CBN slijpstenen schijnen hier juist uitermate geschikt voor te zijn. zoiezo als je bij het slijpen van draaibeitels op normale slijpstenen of cbn slijpstenen last hebt van hitte dan neem je te veel materiaal af.
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
En hoe heb je de borging van de steen aangepast? Normaal wordt de moer die de slijpschijf op de as vast zet door de draairichting vast gedraaid, maar als je de slijpmachine andersom laat draaien, zal hij elke keer als hij aangezet wordt een duwtje in de verkeerde richting krijgen.
 

frans A

Actieve deelnemer
18 sep 2011
169
1
waddinxveen
dag bep, ik heb een 150 mm steen van korrel 300
afwerking lijkt ruwer dan korrel 300 maar is met polijst vrij snel glad

@ mark, cbn is natuurlijk heel ander materiaal maar is wel echt gemaakt voor hss
maar veel duurder terwijl het toch minder hard is.
ik draai hem gewoon op 2800 toeren en t blijft best koud dat je weinig vonken ziet
denk ook dat die gewoon het materiaal er keihard op rammen dat dat niet werkt.... spreekt voorzich

@ Juriaan ik laat de machine niet andersom draaien ik draai de machine 180 graden
en gebruik de achterkant van het rechterwiel :))) je ziet het aan de aan uit knop en de wielen
heb wel de kap 120 graden gedraaid
 
Laatst bewerkt:

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.188
555
Handig gevonden, zowel de omgedraaide slijpmachine als het gebruik van de plankdrager.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.