Daar heb ik geen gereedschap voor...

Toen ik wat inforamtie over een ploegschaaf zocht las ik ergens: " ik heb een Record 044 en ook de Stanley 150 in mijn bezit. Maar voor de zekerheid heb ik toch maar de bovenfrees gepakt."
"Hoeveel gereedschap heb ik nodig?" dacht ik toen. Ik heb een werkplaats van 2 m2, dus ik doe het rustig aan.
toen ik dit filmpje zag dacht ik aan zo'n werkbank met van die peperdure Veritas klemstokjes erop... http://youtu.be/m67JNG3rASg
 
Laatst bewerkt:

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Het gereedschap maakt nog geen vakman.
Ik heb zelf ook altijd de neiging om een speciale schaaf of machine te willen kopen als ik ergens aan begin.
Soms lijkt het zelfs dat ik bepaalde dingen verzin om juist die ene schaaf nodig te hebben.
Wat dan goed werkt, is om het een maandje te laten rusten. Dan is die drang weer voorbij en blijkt het ook gewoon met mijn huidige gereedschap te kunnen.

In dit geval lijkt het me meer de angst om het met handgereedschap het verkeerd te doen. Met het idee dat hij/zij de bovenfrees op een bepaalde diepte kan instellen.

Vaak is het gewoon een kwestie van durven.
En oefenen.

Wel een leuk filmpje trouwens. Maar ik zou constant met kippenvel staan als ik met die zoetvijl over dat hout staat te vijlen.

Grts, Raymond
 

WR1944

Oud hout
Als je je brood moet verdienen met houtbewerken is de aanschaf van gereedschap een simpele economische afweging. Ik weet het, de benadering is erg simplistisch. Kan ik de tijds- en/of kwaliteitswinst terugvinden in de aanschafprijs. Voor de hobbyist geldt een andere afweging. Je kan bij wijze van spreken met een zakmes al aan houtbewerking doen. Maar beleef je er plezier van tijdens het werk en is het resultaat voldoeninggevend? Als je avond aan avond planken staat te zagen met de handzaag kruipt al snel de gedachte naar boven dat die klus in een uurtje gepiept zou zijn met een electrische zaag. En met een No4 handschaaf kan je de meeste schaafklussen de baas. Maar als je wat verder komt in de ervaring zie je dat andere schaven sommige schaafklussen beter en mooier de baas kunnen. Ook hier is het soms een economische afweging maar het plezier dat je aan een mooi stuk gereedschap beleeft en het genot van een beter resultaat weegt meestal zwaarder.
Het onderwerp van de beginner is hier al meer aan de orde geweest. En het advies is dan ook meestal: begin simpel, bouw ervaring op en schaf pas iets aan als je het echt nodig hebt en je er goed mee uit de voeten kan. En als je electrisch verspanende gereedschap koopt, vergeet dan niet een goede stofzuiger. Maar bovenal: werk veilig.
 
Natuurlijk! Wanneer de afweging Record 044 of bovenfrees gemaakt wordt ga ik ervan uit dat het hier om een plezier-houtbewerker gaat, of het moet de meneer van de Woodwright Shop zélf zijn! Een visser rost een paar honderd meter net achter zich aan, en de hengelaar zit drie uur naar zijn dobber te turen. Dezelfde activiteit, andere aanpak.
Met een stofzuiger ben ik het meer dan eens! Die heb ik in mijn minishopje keihard nodig!
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
Tsja, helaas is het zo oneerlijk verdeeld dat die meneer in China waarschijnlijk voor 1 euro per dag werkt of nog minder en dan kun je zoiets prima op de ambachtelijke manier doen. Het verklaart wel waarom alles uit die landen een net iets andere maatvoering heeft. Ik denk dat er op soortgelijke wijze ook genoeg fabriekjes zijn die tandwielen maken voor goedkope machines, of assen vijlen in plaats van draaien..
 

WR1944

Oud hout
@Scheppie, vergis je niet in de aanwezige technologie in China. Die is ondertussen op een Westers niveau gekomen. Dat niet iedereen hi-tech jobs heeft of volgens de laatste stand van zaken produceert is slechts een kwestie van tijd. Met een vijltje en een hamertje krijg je geen ruimteschip naar een ruimtestation. ;-)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.