welke schalenguts

jos lammers

Actieve deelnemer
6 apr 2013
65
0
Hallo

Ik ben bezig met een schaal te draaien en het uitdraaien gaatniet goed.
Nu zit ik op internet te kijken naar een schalenguts die ikevt. wil aanschaffen .
Maar er zijn zo veel soorten te koop dus weet ik niet welke ikmoet hebben.

Kan iemand van jullie mij vertellen welke ik moet hebben en waarik die het
beste kan kopen.
Ik wil schalen gaan draaien van ongeveer 300 mm in doorsnedeen 100 mm diep.

Gr, Jos
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Hier zijn meerdere mogelijkheden voor. Met gewone gutsen en de leunspaan in de schaal. Belangrijk is dat de vouw vande guts altijd steun heeft. Je kan ook de slijphoek veranderen om makkelijker de bocht te maken. Advies oefen eerst met kleinere en ondiepe schalen en dan steeds wat dieper. Een schalenguts fingernail geslepen 12 mm is een goede keus. Bedenk wel dat hoe dieper je gaat uithollen hoe groter de risico's zijn. Ik denk dat het beter is om bij forumleden langs te gaan om uitleg van de juiste snijtechniek te krijgen. Of wordt lid van radius. Neem les chr. Jorg in utrecht is een uitstekende leraar voor schalen.
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Let wel dat juist dhr. Jörg zonder schalengutsen werkt, althans, dan heeft hij tijdens een demonstratie verteld. Voor één schaal van 300 mm maakt het merk minder uit dan hoe de guts geslepen is en (vooral) hoe je hem aan het hout presenteert. Eens meekijken met iemand lijkt me inderdaad de beste optie.
 

jos lammers

Actieve deelnemer
6 apr 2013
65
0
Hallo

Ik kijk veel filmpjes op internet hoe ze schalen uithollen
En dan lijkt het “ makkelijk” en de meesten gebruiken maar 1 beitel .

Kunnen jullie zeggen welke beitel hier het meest voor wordt gebruikt
en waar ik die kan kopen?
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Ik gebruik schalengutsen van het merk Hamlet....Gewoon even een belletje doen naar Baptist,Arnhem en daar helpen ze je graag verder....
 

markvanzee

Actieve deelnemer
4 okt 2011
469
1
langerak
Hoi jos, ik denk dat voor jou een 13 mm of 16 mm schalenguts het beste is, gezien de grootte van de schalen die je hebt. Ik ben begonnen met een 13 mm robert sorby schalen guts van de baptist, degene met een extra lang handvat. En gebruik deze nog steeds erg veel.

De volgende uitdaging is een slijpvorm vinden die werkt voor jou. Wellicht is een zgn. 'Fingernail grind' het beste voor een allround beitel.

Een aanrader op dit gebied zijn de videos van productiedraaier glenn lucas, deze draaier is in mijn ogen de beste schalendraaier ter wereld.

Groeten, mark van zee
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.280
146
Enkhuizen
Ik heb van Steinert/Glaeser deze guts en een platte conische beitel de zgn. 'Meissel'.
Mijn hemel, dit zijn de beste beitels ter wereld die hier gemaakt worden, ongeëvenaarde handwerkkwaliteit en uiteraard 'Deutsche Gruendlichkeit'.
Pieter
 

jos lammers

Actieve deelnemer
6 apr 2013
65
0
Hallo

Ik heb een schalenguts bij Baptist besteld
Hetwordt een Hamlet 13 mm.
Enik ga een leunspaan maken die in de schaal past.
Hopenals het nu beter gaat.

Gr. Jos
 

markvanzee

Actieve deelnemer
4 okt 2011
469
1
langerak
hoi jos,

goed keus!

sommige mensen gebruiken zo'n kromme leunspaan, en sommige niet. ik ben er persoonlijk geen fan van. ik gebruik gewoon een rechte en kan hier eigenlijk alles mee doen. ik die de bovenste helft meestal met een hamlet 10 mm schalen guts, en de onderste helft en de bodem met een woodcut 16 mm guts. de woodcut schalenguts is een massief stalen staf met een klein stukje schalen guts aan de punt gezet. hierdoor hebben deze gutsen minder last van trillingen. daarnaast heb ik deze in een stompere hoek geslepen zodat je niet met de guts/handvat tegen de rand van de schaal komt als je aan de bodem aan het werk bent.

groeten mark
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.