frezen bij laag toerental

hemski

Actieve deelnemer
31 mrt 2008
281
2
Weet iemand of je ook hout kunt frezen met een freesmachine die in de metaalbewerking vaak wordt gebruikt. Deze machines hebben een lager toerental, bijvoorbeeld 2500 tpm, terwijl een bovenfreesmachine in de buurt zit van de 20.000 tpm. Volgende vraag is of je daarvoor dan ook dezelfde freesjes kunt gebruiken.

Bijgevoegd een foto van een soort machine die ik in gedachten heb.

Attached files
 

schrijnwerker

Actieve deelnemer
11 aug 2008
543
56
Oostzaan
Je kan inderdaad dit soort machines gebruiken om hout te frezen.
Je kan echter niet de frezen gebruiken die je in de bovenfrees gebruikt.
De snijsnelheid van deze frezen is veel hoger dat frezen voor staal.
Er zijn diverse soorten metaalfrezen die je kan gebruiken voor hout.
Het beste gaat met frezen die veel snijkanten hebben.( zie foto)
Ook met deze machines moet je opletten welke kant je op freest.
Het beste is om tegenlopend te frezen.

Groet Menno

Attached files
 

hemski

Actieve deelnemer
31 mrt 2008
281
2
dank je Menno. Wat die frezen betreft betreft zijn dat HSS of HW frezen.

Verder nog dingen waar ik op moet letten?
 

schrijnwerker

Actieve deelnemer
11 aug 2008
543
56
Oostzaan
Volgens mij maakt het niet wat voor een frees het is.
Dit soort frezen zijn geschikt om staal te frezen dus kan je er ook makkelijk hout mee frezen.
Alleen de topassing maakt wel uit.
De frezen op de vorig foto zijn voornamelijk geschikt om gleuven te maken of ergens een hoek af te frezen.
Als je ergens grote vlakken moet frezen kan je beter een vlakfrees gebruiken.(zie foto)

Verder is er natuurlijk nog de stofafzuiging.
Die is er niet bij deze machines maar met een losse slang kom je een heel eind.
Er komt namelijk veel minder stof vrij dan bij een bovenfrees.

Bij het klemmen van de werkstukken moet je opletten dat ze niet beschadigen door de klemmen.
Let op het uitbreken van spanen(net zoals bij een bovenfrees).

Er is best veel mogelijk met zo'n machine zeker als je ze ook nog kan programmeren.

Groet Menno

Attached files
 
A

Athanor

Guest
Hallo Hemski,

Ik kan je geen inhoudelijk advies geven of ervaringen delen over je vraag, maar ik heb met belangstelling in Furniture & Cabinetmaking de artikelen van Robert Ingham gelezen. Hij maakt ook gebruik van verschillende metaalbewerkingsmachines. Het staat me bij dat hij in een van de vorige jaargangen verslag doet van het werken met metaalbewerkingsmachines. Ik weet niet of je dit blad ook leest? Gezien je passie voor boxmaking denk dat je dat wel doet, er verschijnen met grote regelmaat artikelen over dit onderwerp. Als je er geen kennis van hebt laat me dat even weten dan zoek in in de oude jaargangen naar de artikelen waar ik aan denk.

In ieder geval alvast de links naar de website waar een verslag staat van Robert's laatst gepubliceerde project, waarbij je kunt zien dat hij met metaalfreesmachines werkt.

http://www.woodworkersinstitute.com/page.asp?p=986
http://www.woodworkersinstitute.com/page.asp?p=1006
Succes!

Fons
 

hemski

Actieve deelnemer
31 mrt 2008
281
2
Menno en Fons,
Dank voor jullie reactie. Fons, grappig dat je verwijst naar dat artikel van Robert Ingham. Dat triggerde mij inderdaad ook in de F&C naast de weblog van Holtey.

Ik ga binnenkort wat proefjes doen. Misschien dat ik zelf iets ga combineren met een kruistafel met een bovenfrees erboven.

Groet,

Bas
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Naar de aard van het materiaal, zoals hardheid, taaiheid, smeltpunt etc bepaal je de snijhoek en de vrijloophoek van je gereedschap. Afhankelijk van de deze factoren en het soort materiaal van je gereedschap, bepaal je de snijsnelheid en de voedingssnelheid.
Het zijn natuurlijk nooit absolute waarden, maar een bepaalde bandbreedte (lekker vaag allemaal eigenlijk). Voor een deel zul je goed uit de voeten kunnen met een metaalbewerkingsmachine en bijbehorende frezen. Een goede vriend van is instrumentmaker en bewerkt het weinige hout wat hij gebruikt op die manier.
Je zou ook kunnen kijken naar een opstelling zoals op de foto, zelfbouw in hout b.v., maar dan met een freesmotor met hogere snelheid, zoals b.v. een Kress. Is hier op het forum wel over geschreven ivm zelfbouw cnc machines. Een X-Y tafel is altijd wel ergens te koop, voor een redelijk bedrag.
Dan heb je een machine die zeer geschikt is voor houtbewerking.

jaap
 

engineer

Actieve deelnemer
4 sep 2008
41
0
Wat betreft de vraag hardmetaal (HW) of snelstaal (HSS) freesgereedschap...

Als je hout wilt bewerken met frezen die bedoeld zijn voor metaal, zou ik kiezen voor snelstaal (HSS). Deze frezen hebben een meer snijdende werking dan hardmetaal wat vooral het materiaal wegbreekt. Bij zachtere materialen als hout is deze snijdende werking juist erg belangrijk. Houtfrezen met wisselmessen hebben over het algemeen ook HSS wisselmessen en geen hardmetaal.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.