Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 13

Houtwerk Cornish Shrimper

Deze Engelse zeilboot heb ik in 1995 als "technisch vaarklaar" casco opgehaald bij de werf "Cornish Crabbers" in Cornwall. Zij bouwen een hele range van modellen, voor mij werd het de 19ft "Shrimper" met 10 pk Yanmar diesel, en een variabele diepgang van 0.45 tot 1.20m. Hij is trailerbaar, en je kunt er mee droogvallen, dat doen ze in Engeland veel in de getijdekreken. Het is in de UK een heel populaire boot, er varen er zo'n 1200 rond. In Nederland zijn er circa 25.
    image.jpg
    Het afbouwen duurde door allerlei omstandigheden nogal lang, en in 1997 is de "Kleine Beer" (zeilnr. 675) te water gelaten.
    Van het afbouwproces heb ik geen digitale foto's, bijgaande afbeeldingen zijn dit jaar genomen. Het standaard-interieur van de werf is erg basic, en vrij donker. Het is een kleine boot, je kunt er rechtop in zitten, er zijn in het interieur twee kooien. Om meer ruimtelijk gevoel te creëren heb ik twee ramen in het kajuitdak gemonteerd, en gekozen voor een lichte betimmering in essenhout. In het kombuisje is een koelkist ingebouwd, een radio plus speakers en CD-berging, een watertankje met handpomp, afwasbak, tweepits gasstel (de flessen staan in een bun op het voordekje), en diverse bergvakken voor kommaliewant, proviand en boeken. Het houtwerk binnen is 7x gelakt met Epifanes bootlak.
    [ATTACH=CONFIG]7158
    Het elektrisch systeem is vrij uitgebreid, start- en lichtaccu's, walstroom aansluiting, acculader etc. zijn ingebouwd onder de kajuitingang, in hechthouten bakken, verlijmd met epoxy.
    Tot zover, Bri
    Bijgevoegde Afbeeldingen Bijgevoegde Afbeeldingen
    Hout Moet...

Prachtig bootje Bri. Mooi interieur en als je langer kijkt onder je hoe slim het allemaal gemaakt is om zo'n kleine ruimte leefbaar te maken. Mooi gedaan! Ook een prachtige boot voor het wad; waar vaar je er zelf mee?

jaap

Hé Jaap,
    Bijzonder dat je midden in je verhuizing nog tijd vindt om op mijn posting te reageren! De Shrimper is op diverse vakanties in Zeeland en Friesland geweest, maar nog nooit op het wad, zou eigenlijk wel eens moeten...
    De laatste jaren varen we in de vakantie met een motorboot(je), en gebruik ik de Shrimper alleen als dagzeiler bij mij op de plas (maar daar is-ie eigenlijk te uitgebreid voor). Het was altijd mijn knutsel-troetel, maar hij is nu zó af dat ik er niets meer aan weet te doen..
    Sterkte met de verhuizing, strakjes in Friesland weer een heleboel pakjesavonden, met al dat uitpakken!
    Groet, Bri

Athanor
    Guest
    Leuk om dit te zien Bri! Een goede keuze om essenhout te gebruiken. Niet voor de hand liggend voor een jachtje, maar een zeer geslaagd resultaat!

Fons

Senior Member
    Ingeschreven
    Jan 2013
    Wat een plaatje :-)
    De mast ziet er vrij kort uit; zeil je met een gaffeltuig?
    ----------
    Groeten,
    Mac

www.lerabot.fr

Hi Mac, ja, gaffeltuig, lijkt op dat van een Valk, met een vrij steile, rechte gaffel. De relatief korte mast heeft als voordeel dat het geheel (in gestreken toestand) binnen de lengte van de boot valt i.vm. de trailerbaarheid. Groet, Bri
    Hout Moet...

Senior Member
    Ingeschreven
    Jun 2012
    De foto met de knopjes. Messing spleetschroeven en alle gleufjes keurig horizontaal. Leuk om te zien dat dit soort afwerking er bij meer mensen er in gestampt is. Ziet er verder heel strak uit. Veel aandacht voor detail te zien op de foto's.

Laatst kruiskop schroeven in het zicht ook allemaal keurig recht gezet. En het lijkt dan ook gelijk wat mooier. Ben benieuwd of dat bij thorx ook wat uitmaakt.
    Jeroentje

Senior Member
    Ingeschreven
    Jan 2013
    Ha Bri,

Valk, die ken ik. Daar heb ik vroeger ook nog mee gezeild.. Evenals de BM en regenboog...

Goede keuze van deze tuigage m.b.t. de trailerbaarheid. Hier in DK zou dat een pertfekt bootje zein voor kust zeilen. Fijn vaarseizoen gewenst!'
    ----------
    Groeten,
    Mac

www.lerabot.fr

Allen dank voor de leuke reacties!
    Hout Moet...

ik niets anders van je verwacht Jaap Goeie keuze idd voor het lichtere essen!

De lintzaag is intussen naar zijn definitieve hokje verhuisd, binnenkort wat foto's.

Forum Rechten