Houtwerk Cornish Shrimper

bri

Actieve deelnemer
17 nov 2009
301
1
Deze Engelse zeilboot heb ik in 1995 als "technisch vaarklaar" casco opgehaald bij de werf "Cornish Crabbers" in Cornwall. Zij bouwen een hele range van modellen, voor mij werd het de 19ft "Shrimper" met 10 pk Yanmar diesel, en een variabele diepgang van 0.45 tot 1.20m. Hij is trailerbaar, en je kunt er mee droogvallen, dat doen ze in Engeland veel in de getijdekreken. Het is in de UK een heel populaire boot, er varen er zo'n 1200 rond. In Nederland zijn er circa 25.
image.jpg
Het afbouwen duurde door allerlei omstandigheden nogal lang, en in 1997 is de "Kleine Beer" (zeilnr. 675) te water gelaten.
Van het afbouwproces heb ik geen digitale foto's, bijgaande afbeeldingen zijn dit jaar genomen. Het standaard-interieur van de werf is erg basic, en vrij donker. Het is een kleine boot, je kunt er rechtop in zitten, er zijn in het interieur twee kooien. Om meer ruimtelijk gevoel te creëren heb ik twee ramen in het kajuitdak gemonteerd, en gekozen voor een lichte betimmering in essenhout. In het kombuisje is een koelkist ingebouwd, een radio plus speakers en CD-berging, een watertankje met handpomp, afwasbak, tweepits gasstel (de flessen staan in een bun op het voordekje), en diverse bergvakken voor kommaliewant, proviand en boeken. Het houtwerk binnen is 7x gelakt met Epifanes bootlak.
Bekijk bijlage 7158
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    100,1 KB · Weergaven: 444
  • image.jpg
    image.jpg
    95,1 KB · Weergaven: 446
  • image.jpg
    image.jpg
    82 KB · Weergaven: 444
  • image.jpg
    image.jpg
    83,9 KB · Weergaven: 442
  • image.jpg
    image.jpg
    72,7 KB · Weergaven: 440
  • image.jpg
    image.jpg
    75,1 KB · Weergaven: 442
  • image.jpg
    image.jpg
    55,1 KB · Weergaven: 440

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Prachtig bootje Bri. Mooi interieur en als je langer kijkt onder je hoe slim het allemaal gemaakt is om zo'n kleine ruimte leefbaar te maken. Mooi gedaan! Ook een prachtige boot voor het wad; waar vaar je er zelf mee?

jaap
 

bri

Actieve deelnemer
17 nov 2009
301
1
Hé Jaap,
Bijzonder dat je midden in je verhuizing nog tijd vindt om op mijn posting te reageren! De Shrimper is op diverse vakanties in Zeeland en Friesland geweest, maar nog nooit op het wad, zou eigenlijk wel eens moeten...
De laatste jaren varen we in de vakantie met een motorboot(je), en gebruik ik de Shrimper alleen als dagzeiler bij mij op de plas (maar daar is-ie eigenlijk te uitgebreid voor). Het was altijd mijn knutsel-troetel, maar hij is nu zó af dat ik er niets meer aan weet te doen..
Sterkte met de verhuizing, strakjes in Friesland weer een heleboel pakjesavonden, met al dat uitpakken!
Groet, Bri
 
A

Athanor

Guest
Leuk om dit te zien Bri! Een goede keuze om essenhout te gebruiken. Niet voor de hand liggend voor een jachtje, maar een zeer geslaagd resultaat!

Fons
 

bri

Actieve deelnemer
17 nov 2009
301
1
Hi Mac, ja, gaffeltuig, lijkt op dat van een Valk, met een vrij steile, rechte gaffel. De relatief korte mast heeft als voordeel dat het geheel (in gestreken toestand) binnen de lengte van de boot valt i.vm. de trailerbaarheid. Groet, Bri
 

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.277
215
't hoofd van Overijssel
De foto met de knopjes. Messing spleetschroeven en alle gleufjes keurig horizontaal. Leuk om te zien dat dit soort afwerking er bij meer mensen er in gestampt is. Ziet er verder heel strak uit. Veel aandacht voor detail te zien op de foto's.

Laatst kruiskop schroeven in het zicht ook allemaal keurig recht gezet. En het lijkt dan ook gelijk wat mooier. Ben benieuwd of dat bij thorx ook wat uitmaakt. :eek:
 

bri

Actieve deelnemer
17 nov 2009
301
1
Hoi Sam, dank je, en groeten aan de Inca;) De Hammer doet goed zijn best, ik heb zojuist een verbeterde stofafzuiging afgemaakt, zal er wat over posten, groetjes, JaapBri
 

Maarten_A

Actieve deelnemer
26 aug 2014
32
0
Geertruidenberg
Hoi,
Volgens mij kwamen wij je vanmiddag tegen op het Hollands Diep. Wij voeren in de houten Folkboat waar jij nog foto's van hebt gemaakt. Ik heb ook nog enkele foto's van jouw boot kunnen maken. Groet, Maarten Adriaans.
 

bri

Actieve deelnemer
17 nov 2009
301
1
Hallo Maarten,
Leuk bericht, maar ik was 't niet. De Shrimper heb ik ca. 6 jaar geleden verkocht, en begin september was ik met mijn motorboot “Duyfken” op pad in Noord Holland.
Happy sailing met jouw Folkboat!
Groet,
Jaap (bri)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.