Hoe overtollige constructielijm te verwijderen ??

Oceans'11

Post veel
22 mrt 2013
967
0
NL, Drachten
www.oceans11.nl
een grote bandschuurmachine geschuurd. Volgens mij konden er werkstukken op tot een meter of drie en een meter breed. Boven de band zit een aandrukstuk waamee je de band op het werkstuk drukt en dan over de hele breedte beweegt

Ja precies... daar had die beste man het ook over. Ga ik niet uren voor zitten schuren...
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Een middel scherpe verfkrabber, die niet super scherp is, anders heb je kans het hout te beschadigen.

Daarna met een bandschuurmachine, met raam verder schuren.

Grote kans dat de PU lijm zich vastzet op een bandschuurmachine, met narigheid van brand plekken tot gevolg.

Ook al zou je hem door een vandikte-schuurmachine halen, dan zou ik toch het grofste eerst verwijderen.

Een van lamellen verlijmd paneel, is tricky om te schaven, bijna niemand houd echt goed rekening met draadrichting, met zowel een handschaaf en zeker met een vandiktebank.
 

de Kastanjeboom

Actieve deelnemer
7 jan 2013
353
0
Kapellen
In de meubelmakerij opleiding schaven we eerst handmatig en dan door de vandikte bank. Natuurlijk zijn de stukken daar niet zo excessief 'besmeurd' en niet zo breed op dat moment. Misschien gek maar waarom niet heropdelen en door de vandikte bank halen en zo nodig daarna herlijmen? Je gaat iets aan dikte verliezen maar is dat zo een drama? Het wegschuren daarentegen ...?
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Wim Kluck bedoeld een langeband schuurmachine. Grove korrel erop en het gaat sneller dan je denkt... Maare hoeveel bladen zijn het precies?
 

salo

Nieuw lid
31 jul 2012
12
0
66
breda
goede ervaring in t verleden met n rotax 150 van festool. beginnen met korrel 25.
zo'n blad is bij mij na zo'n 30 minuten 'klaar', met de eerste gang.
wil je nog 'gekker' aanpakken; eerst met n elektrische schaaf n streep eraf.
dan verder met de rotax.
 

Bosquet

Actieve deelnemer
12 dec 2014
569
70
Drachten,
www.bosquet.nl
Het blad ligt er nog altijd zo bij :eek:. En dus ben ik nog steeds geholpen met de adviezen !! Bedankt heren voor het geven van tips en adviezen tot nu toe.

Gevoelsmatig is het verwijderen van deze harde lijmsoort met een schaaf niet de meest ideale manier (lees: destructief voor je schaaf).

Ik heb sinds kort een Rotex, dus met korrel 25 wil ik dat nog wel eens gaan proberen. Ik heb helaas nog geen Multimaster, dus deze optie laat ik nog even voorbij gaan...
 

meron

Post veel
8 sep 2011
1.428
435
Nijmegen
www.instagram.com
Ik heb ook wel eens zo'n blad gemaakt met van die bruine bruislijm. Daarbij wa het een kwestie van lang schuren. Niet echt ideaal, maar het werkt wel. Een handschaaf zal ook goed werken.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Kijk uit met te grove korrels. Bij mij kwamen een keer devsplinters uit het vurenhout. Ook is vlak houden lastig. Schaven en schuren?
 

usernaamvergeten

Actieve deelnemer
1 mrt 2013
594
15
Ik zou met een verfkrabber het ergste proberen te verwijderen en daarna de boel goed schuren. Je zou het ook nog kunnen proberen met een schraapstaal.
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
867
183
Kwestie van goedkope schaafbeitels kopen (zag er ergens 5 voor 10 euro), goedkope no 4 of 5 scoren op bijv. marktplaats en de beitels misschien een paar keer slijpen. Schuurpapier is dacht ik ook niet gratis, zelfs niet voor een Rotex.
Eventueel kun je ook een elektrische schaaf gebruiken, zeker als je beitels al bijna aan het einde van hun latijn zijn kan er qua geld weinig verloren gaan. En vaak zijn die beitels HM, dus zeker daar verwacht ik weinig problemen met een beetje lijm.
 

tuoh

Oud hout
Uitgeharde bruislijm verwijder je makkelijkst met een scherpe driehoekige verfkrabber, zo een goedkoop ding van de Gamma werkt perfect. Bruislijm laat zich koud en volledig uitgehard het beste verwijderen.
Voor een optimale werking slijp ik de drie zijden altijd heel lichtjes bol, en de scherpe punten rond ik op om geen krassen te trekken. Om lijm te verwijderen kan je de krabber recht van de slijpsteen gebruiken. Je gaat er van versteld staan hoe snel dit werkt, veel sneller dan schaven of schuren, en veel minder vermoeiend:D Ook geen gevaar op uitgerukte vezels en dergelijke, nee, wel een mooi glad resultaat. Bij sommige houtsoorten werkt het beter als je de snijkant een hoek van 45° laat maken ten opzichte van de houtvezels en het hecht ongeveer evenwijdig met het houtoppervlak. Best krabben met de vezel mee, dus niet tegendraads werken.
Werk niet met een botte krabber maar ga snel naar de slijpsteen als de werking begint te minderen. Als je snel terug gaat slijpen is dit zo gebeurt, even heen en weer per snede en klaar, duurt amper een paar seconden en je kan terug aan de slag. Met een botte krabber werken gaat niet of nauwelijks, het ding MOET snijden om resultaat te boeken, afwetten hoeft niet, enkel slijpen is voldoende. Hoe strakker de vouw geslepen word hoe beter het resultaat, dat vraagt even wat oefening, maar resultaat vaart er wel bij.

Ik koop die dingen per vijf stuks, als ze op geslepen zijn haal ik een verse lading en kan ik weer een tijd verder. Een scherp geslepen en hiervoor ook een afgewette krabber werkt dan weer heel goed om het teveel aan uitgeharde Sikaflex bij scheepsdekken en dergelijke snel te verwijderen, dat spaart enorm veel schuurtijd nadien. Het hoeft niet altijd superstaal zijn om een werkend stuk gereedschap te verkrijgen. Hier heb ik ondervonden dat die goedkope dingen van zachter staal beter werken dan die met gehard staal.
Heb ook even geëxperimenteerd met HSS snijkanten, dat werkt wel, maar de standtijd is, hoe raar ook, niet echt langer dan bij die Gamma dingen, heb daarom het project niet verder gezet.

Na een tijdje ga je die dingen voor alles en nog wat gaan gebruiken, potloodlijnen verwijderen? paring aanpassen? even met een scherpe krabber erover en je hout is terug maagdelijk blank. Vuile planken even opfrissen alvorens te gaan schaven? even de krabber erover, etc...... Er gaat geen dag voorbij of ik heb er wel één de hand gehad:p Aan iets dat maar een paar eurocenten kost kan je toch veel plezier beleven is mij gebleken:D
 

Woodjohn

Actieve deelnemer
17 feb 2015
219
0
LeonvB;145655 Eventueel kun je ook een elektrische schaaf gebruiken zei:
Probleem hierbij is dan meestal dat je mes van de schaaf niet altijd haaks op je werkstuk staat door de berg lijm en zo je werkstuk verpest. Wat Tuoh aangeeft werkt voor mij ook prima.

Meestal lijm ik wel geen tabletten meteen op de juiste breedte maar in breedtes die nog eens gevlakt kunnen worden licht en dan door de vandiktebank kunnen en nadien met domino systeem alles weer verlijmen tot de gewenste breedte, maar iedereen heeft zijn manier en moet het doen hoe hij het zelf het prettigste werken vindt denk ik.

Groetsels
 
Laatst bewerkt:

Bosquet

Actieve deelnemer
12 dec 2014
569
70
Drachten,
www.bosquet.nl
Ik heb een voorgevoel dat de lijm er nu wel zal af zijn na 2 jaar ;)

Nah... dat werden uiteindelijk bijna 5 (?!!!) jaren... :eek:

Maar... vandaag was dan de dag: samen met stagiair het noten paneel uit de stelling getrokken en begonnen met de DTS met korrel 80.
Al snel bleek dat de DTS het werk bij lange na niet aan zou kunnen.
Tijd voor wat zwaarder geschut: de Rotex RO-150 i.c.m. korrel 80.
Ongelooflijk hoe gemakkelijk en snel het toen ging; binnen een uur hadden we de bovenzijde van het paneel vrij van de ergste lijmresten.
Met een nieuw stuk schuurpapier (nogmaals 80) de groene waas afkomstig van ingetrokken lijm weg geschuurd.
Ongelooflijk mooi om te zien hoe een lelijk brok hout veranderd in een prachtig paneel...
Als laatste meteen overgestapt op korrel 320 en toen grondig gereinigd. Prachtig !!!

Laten onderstaande foto's voor zich spreken...

20180109_124329.jpg
.
20180109_124336.jpg
.
20180109_143922.jpg
.
20180109_134719.jpg
 
P

Pel

Guest
Ziet er goed uit Ekko, maar om de laatste restjes eraf te halen zal nog wel veel werk zijn, als er maar een vlekje lijm op blijft zitten dan zie je dat onmiddellijk als je er olie op doet, of anderszins ergens mee afwerkt.

Groet Pel.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.