Hoe overtollige constructielijm te verwijderen ??

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Een stagiaire????.... en ik dan?;)
Mooi geworden Ekko maar wel dankzij de MFTC XXL en de stagiaire.
Mvg, :).

- - - Updated - - -
 
Laatst bewerkt:

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.672
2.556
Gaanderen
Volgens mij hard pu zeer lang uit. Ik heb verhalen gehoord dat er versie waren die na jaren vergingen tot poeder. Dit betekent volgens mij dat deze lijm met het ouder worden veel makkelijker te verwijderen is. Het blijft een arbeidsintensieve klus. Het resultaat mag er zijn.
 

houttuoh

Actieve deelnemer
11 dec 2015
69
0
Stedendriehoek
Volgens mij hard pu zeer lang uit. Ik heb verhalen gehoord dat er versie waren die na jaren vergingen tot poeder. Dit betekent volgens mij dat deze lijm met het ouder worden veel makkelijker te verwijderen is. Het blijft een arbeidsintensieve klus. Het resultaat mag er zijn.

LOL, daarom is er natuurlijk nog 5 jaar gewacht alvorens het (overigens zeer fraaie) blad weer tevoorschijn te halen ;-)
 
P

Pel

Guest
Ziet er mooi uit Ekko, zou je er van tevoren niet gedacht hebben met die lijm erop, het is natuurlijk wel wat werk geweest. Maar we gaan niet een prachtig natuurproduct in de kachel gooien omdat er een beetje lijm op zit.:)

Groet Pel.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.839
892
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Volgens mij hard pu zeer lang uit. Ik heb verhalen gehoord dat er versie waren die na jaren vergingen tot poeder.

Klopt. Dat doen alle PUs - maar niet allemaal even snel. Ook zijn uitgeharde PUs, anders dan b.v. epoxies of formaldehydeharsen (UF, PF, MF, RF enzovoorts) oplosbaar in sommige oplosmiddelen (ik weet zo uit mijn hoofd niet meer wat het beste werkt). Ik zou hier dan ook een oplosmiddel op losgelaten hebben. Vwb het gevaar van intrekken - a] de nog niet uitgeharde PU zal in deze bladen ook zelf al ingetrokken zijn, en b] als je weinig oplosmiddel gebruikt, en het geheel dus een slurrie wordt (gelijk een 'normale' verfafbijt op een lak) zal dat intrekken ook wel mee vallen.
 

Bosquet

Actieve deelnemer
12 dec 2014
569
70
Drachten,
www.bosquet.nl
Zojuist de RVS poten eronder geplaatst.
Bijna klaar... nog 1 handgreepje plaatsen (niet op voorraad, dus zo even een halen...). Maar dit is té mooi om niet nu al even te showen :cool:

20180220_103438.jpg
 

Bosquet

Actieve deelnemer
12 dec 2014
569
70
Drachten,
www.bosquet.nl
Dit meubel heeft links en rechts een lade. Het middelste vak is voorzien van klepscharnieren.
Ik was nog niet helemaal happy met het uiterlijk in open toestand: net iets meer dan 90° open én het gewicht van het front rustend op de scharnieren.

En dus op zoek naar een oplossing die - natuurlijk - effectief functioneel moest zijn, maar vooral ook elegant. Een metalen klepschaar voldeed m.i. niet aan die voorwaarden.
De oplossing is deze geworden: super goed instelbaar, sterk maar bovenal een mooie, ranke oplossing.


Vóór:

Project 13022 notenhout 18.jpg


Ná:


Project 13022 notenhout 22a.jpg
.
Project 13022 notenhout 22b.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.