Hoe overtollige constructielijm te verwijderen ??

Oceans'11

Post veel
22 mrt 2013
967
0
NL, Drachten
www.oceans11.nl
Goedemorgen forumleden,

Ik heb voor een habbekrats een paar hele mooie tafelbladen (eiken, kersen, noten en linde) op de kop weten te tikken. Er zit echter wel een kleine 'maar' aan vast: de bladen van kersenhouten- en - vooral - die van notenhouten stroken zitten onder de lijmresten. De stroken zijn verlijmd met 'broes-liem'. Voor de niet-noorderlingen: dat is 'slang' voor bruislijm oftewel constructie lijm.

Ik heb met mijn DTS even een klein stukje geschuurd. Dat is te doen, maar ik vrees dat als ik beide zijden van het blad (200 x 100 cm) hiermee ga aanpakken het eerstvolgende bericht van mij over ca. 2 a 3 weken op dit forum verschijnt... Nu heb ik al even wat lopen zoeken op het forum, maar kan zo snel nog niet hét antwoord vinden op mijn vraag:

Met welke apparatuur en/of middeltje (??) kan ik dit het beste aanpakken ?


Onderstaand een foto (gemaakt met telefoon, dus iets minder van kwaliteit) van de situatie.
In de hoek vooraan zie je het resultaat van een paar minuutjes schuren. Het blad heeft dus wel potentie ! ;)

Noten stroken.jpg
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
maar ik vrees dat als ik beide zijden van het blad (200 x 100 cm) hiermee ga aanpakken het eerstvolgende bericht van mij over ca. 2 a 3 weken op dit forum verschijnt...

Dat zou wel lekker rustig zijn. :p

Heb je al een schraper geprobeerd? Bahco heeft van die schrapers met een carbide inzetstuk. En als je het een beetje warmstookt met een hete lucht fohn, wordt de lijm dan niet een stuk zachter?
 

Barneveld

Actieve deelnemer
10 jan 2013
68
0
schuren zal wel een drama gaan worden :(

ikzelf zou eens gaan kijken of het met een bovenfrees niet wil lukken: http://www.woodworking.nl/showthread.php?8064-Festool-40

in bovenstaand topic zie je ho emet 2 geleiders de bovenfrees wordt ingezet om een plaat te vlakken.

zo heb ik dat ook zelf gedaan bij mijn luidsprekers, daar moest ik facetten aan frezen:

file.php


file.php


file.php
 

BramDeBelg

Actieve deelnemer
12 jun 2013
188
0
Dag Oceans11 :)

Mogelijks kan je het verwijderen met Aceton (zeker aan te raden eerst een klein stukje te testen om te zien of er niet een neveneffect op het hout komt !).
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Het is eigenlijk de vraag wat je er mee wilt gaan doen. Het probleem is niet de lijm die er op zit, maar vooral wat in het hout getrokken is. Als je voor een transparante afwerking gaat, dan zal er toch gauw een dikke mm af moeten. Alle hout waar lijm ingezogen is moet er af, anders krijg je lelijke vlekken in de afwerking, misschien heb je geluk als je voor pu lak gaat, maar probeer het eerst. Met een afwerking met olie krijg je zeker vlekken. Weet je niet iemand met een brede vandikte schuurmachine of zaag ze door midden haal ze door een vlakvandikte en lijm ze weer aan elkaar. Als je voor het echte handwerk gaat, schrapen zoals Seek zegt en dan schaven en dan hopen dat de draad in alle delen dezelfde kant op gaat.

jaap
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
Ik zou zeker niet beginnen met een oplosmiddel. Als de lijm oplost zal er vervolgens vrijwel zeker een deel van in het hout trekken.

Wat ik zelf eens heb gedaan in een overigens maar deels vergelijkbare situatie is volgende:

Een jaren lang met was behandelde eiken tafelblad dat bovendien klungelig gelijmd was met bruis-lijm heb ik in brede banen gezaagd en met de vlak van dikte bank afgeschaafd. Het viel me geweldig mee hoe weinig de was in het hout was getrokken, er hoefde bijna niks af. Daarna weer gelijmd en in mijn geval behandeld met een 2 comp PU matte lak. Maar dat zal je weinig interesseren.

Wel voor jou van belang is dat ook de bruislijm niet in het hout was getrokken. NB.: Dat was eiken.

Je kan een proefstrook doen.

ik ben benieuwd

mvg
klaas0639
 
Laatst bewerkt:

Oceans'11

Post veel
22 mrt 2013
967
0
NL, Drachten
www.oceans11.nl
door een schuurmachine halen die op dikte kan schuren?
Weet je niet iemand met een brede vandikte schuurmachine of zaag ze door midden haal ze door een vlakvandikte en lijm ze weer aan elkaar.

De eigenaar van de houthandel wist wel iemand in de buurt met een grote schuurmachine waar (waarschijnlijk...) zelfs de bladen op volle breedte in kunnen. Nu ik bovenstaande zo eens gelezen heb (en vooral ook vanwege het ontbreken van geschikt gereedschap) denk ik er toch maar over om dat aanbod aan te nemen. Mits de prijs niet bovenmatig hoog is... Wordt vervolgd !!!
 
Laatst bewerkt:

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Zelf heb ik mij voordeur van eiken op een grote bandschuurmachine geschuurd. Volgens mij konden er werkstukken op tot een meter of drie en een meter breed. Boven de band zit een aandrukstuk waamee je de band op het werkstuk drukt en dan over de hele breedte beweegt. Let wel op dat je niet over de rand gaat. Er is dan meteen een deuk ingeschuurt.. volgens mij heb ik zo'n machine ook bij Rick op een foto gezien..
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.