Wattage bovenfrees

Barneveld

Actieve deelnemer
10 jan 2013
68
0
Hoi Alex,

zou je mij wat kunnen uitleggen van de machine.

het zal wel aan mij liggen maar ik snap niet waar je die 2 verschillende houders voor kunt gebruiken.

SDS quick-change system: for tight fitting of the separate motor block either in the plunge or fixed-base unit


de ene houder is toch gewoon een conventionele houders die kan duiken (PLUNGE) om de freesdiepte aan te passen, maar waar gebruik je die andere dan voor? (FIXED-BASE) Ik heb al even geprobeerd te zoeken op internet maar het gaat volkomen langs mij heen.

die machine is een mooie voor erbij onder een freestafel en als losse als ik wat extra vermogen nodig zou hebben, maar dan zou ik wel willen weten wat de meerwaarde is van die 2 houders.

ik hoor (lees) het graag van je........
 
Laatst bewerkt:

Normansky

Nieuw lid
9 jan 2012
9
0
Hallo,

Ben inmiddels aan mijn 3de bovenfrees toe.
Ben ooit begonnen met een 700watt Kinzo, deed het prima. voordeel? goedkoope leer machine. nadeel? minder stevig wat resulteerd in iets speling op de hoogte geleider, ook als deze geborgd is.
Uiteindelijk heb ik hiervan de lagers versleten, te lang te zwaar belast. tijdens gebruik eigenlijk nooit gedacht dat ik te weinig vermogen had.

Na de Kinzo heb ik een Topcraft gekocht. deze was 1100 watt geloof ik. Met deze bovenfrees was het het zelfde verhaal, het geheel is minder stevig. er zat dus bij deze ook speling op in de bussen waardoor de hoogtegeleiders gaan.
Heb ik hier hinder van ondervonden? nee eigenlijk niet. Het blijft hout waar we mee werken, hiermee bedoel ik dat het toch wel wat werkt. Dus of je nu op de 10de mm nauwkeurig freest of niet maakt in mijn ogen niet heel veel uit.
Overigens komt de speling waar ik het over heb alleen naar voren in het " haaks " zijn van je snede, maar als je in 12 mm dik hout werkt zal je hier niet snel iets van merken.

Ook de Topkraft heb ik de lagers van versleten door zowel te lang achtereen gebruiken als te zwaar belasten.

Nu heb ik een Bosch van 1400 watt. werkt prima. Het is allemaal wat degelijker afgewerkt en heeft geen speling als hij geborgd is.
De softstart is ook erg prettig, dat had ik voorheen niet.

Alles bij elkaar:
Gezien ik 2 machines heb versleten op de lagers door te zwaar belasten is een zwaardere machine misschien beter. Je zult bij een machine met meer vermogen niet zo snel het toerental laten zakken door te veel materiaal doorvoer.
Zoals eerder genoemd is een Frees die goed scherp is minstens zo belangrijk! Is de frees goed scherp, kun je in mijn ogen met een lichtere machine toe.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt,

Groeten,

Norman

PS in mijn ervaring is MDF de pest voor je freezen dus gebruik ik altijd een goedkoop freesje voor MDF. In het resultaat komt dit niet zo naar voren omdat er geen nerf e.d. in zit.
 

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.031
65
Omgeving Amersfoort
zekers! ik begrijp inderdaad de veelzijdigheid en het feit dat de fixed base niet kan verschuiven en een precisie karweitje daardoor per ongeluk verprutst etc.ik heb echter al een OF1010 dus een dergelijke bovenfrees is voor mij niet zo handig, dan zoek ik het liever in een behoorlijk zwaardere machine erbij.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.