Wattage bovenfrees

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.687
2.567
Gaanderen
Hoewel ik een grote festool fan ben denk ik dat als je een frees van een bekend en professioneel merk kiest je geen miskoop doet. Metabo makita de walt vanaf 1200watt zijn goede keuzes ook Bosch blauw is geen slechte machine. Wat ik belangrijk vind is de beschikbaarheid van toebehoren. Hier heeft festool de grootste keus. Maar de meeste komen niet veel verder dan het gebruik van kopieerringen. Dus ga even na wat je wil en maak dan je keus.
 

Alexhuber

Nieuw lid
30 apr 2013
21
0
Utrecht
Ik vind de Bosch die Pascal heeft erg interessant vanwege het 2 in 1 principe. Dat specifieke type is alleen slecht verkrijgbaar dus dan wordt het de GMF 1600. DeWalt heeft ook zo'n 2 in 1 machine (D26204k) maar die is aan de lichte kant (900 watt) en het instel mechanisme is wat apart, heeft iemand hier ervaring mee?

Festool is weer erg interessant vanwege de vele beschikbare accessoires en de integreerbaarheid daarvan met andere machines (er staat o.a. nog een invalzaag op mijn verlanglijstje). Ik vind die accessoires van Festool alleen wel duur en vraag me af of ik dat ga aanschaffen als ik het nodig heb en dan niet op zoek ga naar een goedkoper alternatief.

En ja ik besef me dat ik nu toch een merken discussie aanzwengel (zucht...;))
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Ik ben een "Festool-fan" en heb 3 bovenfrezen van hen, en één Bosch GMF 1400. En als ik er maar 1 mocht houden dan hield ik de Bosch, nu staat die permanent onder de freestafel. Maar daarvoor gebruikte ik die in en uit de tafel want wisselen van basis gaat zo makkelijk. Nu hoeft dat natuurlijk niet meer want ik heb geweldige bovenfrezen genoeg.
Bij Festool kan je ze ook onder hen freestafel inbouwen maar dan ben je letterlijk duizenden euros kwijt.

kwestie wattage 1400-1600 is zowat tussenin waar je een beetje alles mee kan, maar dat is in de werkelijkheid wat te zwaar voor 90% van het werk en te licht voor de andere 10%.
Dat is natuurlijk het beste als je er maar één kan hebben, maar in de werkelijkheid kan je het overgrote deel van het werk perfect met een bovenfrees van 1000 watt doen.

Frezen van 12mm daar zou ik niet aan denken, je kan perfect zonder werken. Het is een plus als je frees die kan hebben, maar de standaard is nu 8mm en die van 6 lijken stilaan te verdwijnen. Als je echt een frees wil gebruiken die enkel in 12mm schacht bestaat dan is die toch bestemd om te gebruiken met een frees van minimaal 2000W, en zeker bij een goedkope bovenfrees zou ik kilometers ver van 12mm frezen blijven!
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.687
2.567
Gaanderen
Bench works ik doe inderdaad bijna alles met mijn of 900 de voorloper van de 1010. Met name omdat deze zo hanteerbaar is. Maar ik kom vaak echt kracht en vermogen te kort. Als ik een groot stuk hout op mijn draaibank wil draaien dan wil ik dit eerst met een zware frees in balans draaien. Ik heb geen frequentieregelaar op mijn bank en 300 toeren is in het begin veel te snel. Ikheb wel eens een oude scheer bovenfrees geleent en dat ging zeer goed. Deze frees is mbt zijn gewicht 20 tot 25 kilo niet zo makkelijk. Vandaar dat mijn volgende machine de zwaarste triton zou worden. Deze machine zal dan stationair gebruikt worden. Dan de keuze voor 1/2 en of 12 mm in de Engelstalige wereld is dit de standaard. Je kan grote frezen voor keukendeurtjes bossingen en trapleuningen heel veel goedkoper krijgen en je hebt een grotere keuze. Maar ook hier geldt de 20-80 regel. Niets is zo moeilijk als de juiste keuze maken. Met name de vraag is dit over vijf jaar ook de juiste keus.
 

Pascal

Actieve deelnemer
27 dec 2011
178
1
Luxemburg
Voor wat het waard is, nog even een opmerking. De GMF1600 CE is een ietwat krachtigere nieuwere versie van de 1400. Ik zou niet meer naar een 1400 op zoek gaan, ze zijn ondertussen moeilijker te vinden. Waar je wel op moet letten is de leveringsomvang als je prijzen in verschillende winkels vergelijkt. In functie van de artikelnummer kan er het een of ander minder of meer in de doos/box zitten. Zo heb ik de parallelgeleider achteraf bij moeten bestellen.:mad: Ik ben er zeker van dat je er een goed alroundtoestel aan gaat hebben.:) Ook voor in de freestafel is het een geschikt toestel. Ik weet dat er voor de evenknie van de GMF1400 in de USA 1617EV een vaste basis voor bestaat om hem onder een tafel te hangen. Heb je dus een driedubbele toepassing voor 1 machine.
Bosch Fixed Base.jpg
Ik heb dat wel niet gevonden hier in Europa en weet ook niet of hetzelfde bestaat voor de de 1600 upgrade. Ondertussen heb ik zelf een Triton TRA001 gekocht om onder de (nieuw te bouwen) freestafel komt. Die wordt standaard met 12mm en 1/2" spantang geleverd. De Bosch werd met 8 & 12mm spantang geleverd, ik heb er toen ineens de 1/2" bij besteld.
:confused:Hoe was het ook al weer ? eens er een gereedschap is over de dam staat zo je werkplaats vol of zoiets :rolleyes:
Groetjes,
Pascal
 

WR1944

Oud hout
Je kan alleen de juiste schachtdiameters in de spantangen gebruiken. Ook al lijkt het maar een paar tienden van millimeters, je krijgt het niet goed geklemd en met de gebruikelijke hoge toerentallen is het levensgevaarlijk. Gebruikt altijd de correcte spantang en freesschachtcombinatie.
 

Alexhuber

Nieuw lid
30 apr 2013
21
0
Utrecht
Bedankt voor het meedenken allen. Ik denk dat het inderdaad die Bosch gaat worden.

@ Pascal: Ik zag in een filmpje van Bosch zelf dat ze de bijgeleverde vaste basis onder een tafel hadden gemonteerd. Dus een extra basis lijkt mij overbodig. Of zie ik iets over het hoofd?

Cheers,
Alexander
 

Pascal

Actieve deelnemer
27 dec 2011
178
1
Luxemburg
@ Alex:
Ik gebruikte ook mijn vaste basis onder de freestafel, maar het nadeel hiervan was dat ik dan telkens ik de vaste basis wilde gebruiken die weer vanonder de freestafel moest halen. Het voordeel van zo'n vaste basis speciaal voor de freestafel, is dat je deze dan vast onder de tafel kan laten en je enkel de motor hoeft te (de)monteren. Zodanig kan je snel ofwel je tafel, of de vaste basis of de invalbasis wilt gebruiken. :cool:
Nu had ik de frees (met de vaste basis) onder een Wolfcraft master cut 1000 hangen en ik wou een (semi)vaste opstelling hebben. Daarvoor zou dus die extra basis wel handig zijn geweest. Nu vond ik dat niet onmiddellijk hier in Europa en bestellen in de US kost nogal veel aan importtax. Dus heb ik dat idee laten vallen. Wat wel een alternatief was geweest, is het bestellen van een gedeelte van de vaste basis in wisselstukken, ttz net voldoende om de motor onder een tafel te bevestigen. Maar dat idee heb ik eigenlijk nooit onderzocht, het zou wel eens kunnen dat dat meer kost dan een volledige vaste basis.
De bedoeling is nu om enkel nog het onderstel van de master cut te gebruiken voor een nieuwe freestafel. Daar komt dan vast de Triton TRA001 onder. Daar post ik binnenkort wel fotos in een nieuwe draad van. Het materiaal is binnen, nu is het enkel nog kwestie van de tijd vinden voor de realisatie.:confused:
@ Sang:
Zoals WR1944 al zei: monteer NOOIT een 12mm schacht frees in een 1/2" spantang. Dat is levensgevaarlijk! De enige kracht die de frees vasthoudt, is de wrijvingskracht tussen de schacht en de spantang. Als de diameters niet overeenkomen, dan heb je geen contactvlak en bijgevolg ook geen wrijvingskracht. Nu kan het wel zijn dat in open (dat is met de wartelmoer los) toestand je 12.7mm meet op je 12mm spantang. Eenmaal aangedraaid zal dat wel 12mm geven (mits een kleine speling << 0.7mm voor de passing in acht genomen).
Groetjes,
Pascal
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Op freeskoppen zit heel weinig speling, ik heb al per ongeluk een 1/4 duim frees (6,4mm) in een 6mm kop willen spannen en die kon je er gewoon uit trekken nadat die was aangespannen.
Gelukkig heb ik het gemerkt voordat ik de machine ging gebruiken, mijn zwaluwstaartmal gebruikt nl 1/4de frezen.
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.949
89
West-Friesland
Op freeskoppen zit heel weinig speling, ik heb al per ongeluk een 1/4 duim frees (6,4mm) in een 6mm kop willen spannen en die kon je er gewoon uit trekken nadat die was aangespannen.
Gelukkig heb ik het gemerkt voordat ik de machine ging gebruiken, mijn zwaluwstaartmal gebruikt nl 1/4de frezen.

Lees ik het goed dat je een frees met ¼” schacht (6,35mm) in een 6 mm spantang gedaan heb en dan kon je die er gewoon uittrekken nadat die was aangespannen?

Of bedoel je een frees met een 6mm schacht in een spantang van ¼” (6,35mm)?

Mvg.
 

Sang

Actieve deelnemer
19 mrt 2013
600
15
Berkel en Rodenrijs
Ik heb inderdaad nog eens HEEL goed de handleiding van de GOF 1600 gelezen :)
en de gereedschapopname is 8-12,7mm maar de spantang is 12mm

Lekker duidelijk maar als je een 1/2" wil moet je dus inderdaad de 12,7mm (1/2") spantang los erbij kopen. (en zorgen dat je ze uit elkaar kan houden lijkt mij, het verschil is zo klein)
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.687
2.567
Gaanderen
Je hebt zelfs een redelijke kans dat je spanbus breekt als je er een kleinere frees inzet en dan te strak aandraait. Haal het busje er maar eens uit dan zie je dat er maar een klein stukje aan elkaar zit. Als er een freesje met 26000 toeren door de werkplaats schiet kunnen er gevaarlijke situaties ontstaan.
 

Alexhuber

Nieuw lid
30 apr 2013
21
0
Utrecht
Whoehoe! Hij is gisteravond binnengekomen, tegelijk met de freesjes die ik bij Ecotools heb besteld. Nog even snel uitgepakt en wat een mooie unit.

Dit weekend maar direct eens lekker oefenen op wat resthout.

Cheers,
Alexander
 

Sang

Actieve deelnemer
19 mrt 2013
600
15
Berkel en Rodenrijs
Veel plezier!

Heb je wel eens een goedkope bovenfrees gehoord?
je nieuwe machine loopt zo stil en soepel dat je er gewoon van gaat glimlachen
 

Alexhuber

Nieuw lid
30 apr 2013
21
0
Utrecht
Paar jaar geleden een keer met Bosch Groen (geloof ik) gewerkt. Eerlijk gezegd heb ik me toen niet geërgerd aan het geluid. Goede gehoorsbescherming doet soms wonderen :cool:
 

Alexhuber

Nieuw lid
30 apr 2013
21
0
Utrecht
Machine is inmiddels een paar weken in bezit. Helaas nog niet heel veel mee kunnen oefenen maar over wat ik tot nu toe heb gedaan ben ik zeer tevreden. Verbazingwekkend hoe makkelijk de machine te bedienen is en hoe secuur, zelfs voor iemand de nauwelijks ervaring heeft (zoals ik). De afstelling is top, zowel op de machine zelf als op de paralelgeleider.

Het wisselen van freesjes gaat erg makkelijk door de motor los te halen van de houder. Overigens gaat het wisselen van de motor tussen de verschillende houders ook lekker snel.

Enige minpunt wat ik tot nu toe heb ervaren is dat bij de invalfrees het omlaag duwen van de frees wat schokkerig ging, een beetje WD40 heeft dit probleem verholpen.

Cheers, Alexander
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.