Wattage bovenfrees

Alexhuber

Nieuw lid
30 apr 2013
21
0
Utrecht
Hi All,

Ik ben me al een tijdje aan het oriënteren op een bovenfrees. Over de verschillende merken is genoeg op dit forum en de rest van het internet te vinden. Ik kom er alleen niet achter wat ik minimaal aan wattage moet aanhouden.

Mijn eerste klus voor de frees zal waarschijnlijk een mdf project zijn maar ik heb ook al een project in mijn hoofd van massief hout (ik heb nog geen specifieke houtsoort voor ogen).
Het zullen (vooralsnog) geen extreme frees werkzaamheden zijn. Wat gleuven werk en sierranden.

Wie kan mij wat richting geven?

Alvast bedankt.

Cheers,
Alexander
 

HoutHans

Actieve deelnemer
1 mei 2012
450
20
Beste Alexander,

Ik doe dit soort, en ook wel heftiger dingen, met een Festool OF 1010, van 1000 watt, en dat gaat prima. In mijn ervaring is een monster van 2000 watt niet echt nodig. Kijk vooral naar de ergonomie (handvatten, stofafzuiging, gemak en precisie van de diepteinstelling), dat is belangrijker dan het vermogen. Verder doet een scherpe en goede frees meer voor het resultaat dan een bepaald vermogen.

Groeten,
Hans
 

TiMmEr-JaN

Actieve deelnemer
8 mrt 2013
195
0
Groningen
ik frees al 5 jaar met een machine van de Gamma.... toen ook een doosje freesjes erbij gekocht... totaal : 70 euro !!!!!!

ik heb de machine alleen voor mdf gebruikt, en gebruik hem nog steeds... na 5 jaar ben ik toe aan nieuwe freesjes... ik heb geen dure machines nodig..... maar misschien jij wel.... voor af en toe, zou ik een goedkopere nemen...

succes met zoeken...
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.584
2.503
Gaanderen
Er zitten grote verschillen in kwaliteit tussen goedkope en duurdere bovenfrezen. Lagers en geleiding en ook de tijd dat een machine aanstaat is van belang. Zelf heb ik een goedkope Bosch frees die onder een freestafel hangt en een festool of 900 van bijna 20 jaar. Bij een volgende aanschaf zou ik kiezen voor een zware triton frees voor onder de tafel. Redenen eenvoudige freeswissel zeer goede hoogteverstelling en de mogelijkheid om goedkope 1/2" frezen en de metrische maten te gebruiken voor een redelijke prijs. Als losse machine ben ik erg blij met mijn festo frees. Pistoolgreep en de vele toebehoren zijn voor mij ook een belangrijke reden.
 

WR1944

Oud hout
Met de zoekfunctie kom je meer postings tegen over dit onderwerp. Als ik de grootste gemene deler van de ervaringsdeskundigen mag geloven is 1400 tot 1500 W een mooi gemiddelde. Met dit vermogen kan je veel klussen aan. Voorzie je een breed scala aan klussen zoals deurprofielen en kleine schilderijlijstjes dan neigt men vaak tot de aankoop van twee freesmachines. De wordt vaak de lichte voor het losse werk gebruikt en de zware in een freestafel.
M'n eigen ervaringen zijn als volgt. Ik begon in Holland met een Festool OF1010. Ik gebruikte die ook (voornamelijk) in de CMS-tafel. Ik merkte niet dat ik vermogen te kort kwam. Als het te zwaar werd ging het in meerdere stappen. Na de verhuizing naar Amerika schafte ik me een OF1400 aan. Niet zozeer voor het vermogen maar voor de grotere spantang. Zodoende kon ik de ruimschoots voorhanden zijnde 1/2" frezen gebruiken. Daarnaast heb ik een Triton 1400W in een freestafel en dat werkt ook tot volle tevredenheid.
Naast Festool zijn er genoeg andere merken die goed presteren. Snuffel maar op het forum.
 

Sang

Actieve deelnemer
19 mrt 2013
600
15
Berkel en Rodenrijs
Ik had altijd een Black en Decker van 1200 watt die alles aan kon.
Maar toen had ik een excentriek CMT freesje nodig wat alleen met 12mm as te krijgen is.

Dus maar een nieuwe bovenfrees gekocht (als ik niet gescheiden was had ik dat nooit kunnen uitleggen). De Bosch GOF1600.
Wel een wereld van verschil, deze machine loopt zo soepel en stil dat je nog gewoon kan praten, is bij goedkopere machine niet mogelijk die janken heel de buurt bij elkaar.
Omdat die machine alleen erg groot is heb ik voor het kleine precisie werk de GKF600 van bosch erbij gekocht. En dat allemaal voor een freesje die niet wilde passen :)

Overigens als je wat wil experimenteren je kan mijn black en decker wel overnemen. Betere machine dan FERM etc.
 

Barneveld

Actieve deelnemer
10 jan 2013
68
0
kleine duit in het zakje nog van mijn kant:

het enige wat ik in bovenstaande nog mis is de ergonomie en de eenhandige bediening van de OF1010 van Festool. Je kunt perfect de machine hanteren en stabiel houden op een randje door de freeszool aan te drukken terwijl je rechterhand de "pistool"greep bedient.

ik heb de machine aangeschaft als mijn eerste frees en heb daarna nog wel eens een 2handige in mijn handen gehad maar ik persoonlijk zweer bij de OF1010. De volgende wordt een zware Triton of vergelijkbaars omdat ik nog een freestafel zou willen hebben en het liefst niet teveel zou wisselen.
 

Alexhuber

Nieuw lid
30 apr 2013
21
0
Utrecht
Dank tot dusver voor de reacties.

Met mijn vraag probeerde ik juist weg te blijven van de discussie over welk merk, die (soms felle) discussies zijn er genoeg te vinden ;).

Maar als ik het goed begrijp is wattage één van de minder belangrijke zaken bij een frees. Immers je kan een doel ook bereiken in meerdere stappen. Ergonomie en precisie van de machine zijn belangrijker. (of is er nog iemand die het oneens is met deze conclusie?)

Is het eigenlijk mogelijk als je een 12 mm as hebt daar 8 mm freesjes op te gebruiken, bijvoorbeeld met behulp van een verloopje?

Cheers,
Alexander
 

Barneveld

Actieve deelnemer
10 jan 2013
68
0
sorrie....we stinken er ook elke keer weer in ;-)

dat werken met een verloopje kan bij enkele idd....maar dat zou je eigenlijk machinespecifiek moeten gagaan.

Mijn OF1010 kan dat dus niet en daar kun je dus alleen 8mm (schachtdiameter!) frezen in kwijt.
 

Dutchy

Nieuw lid
14 feb 2013
21
0
Hallo alex,

Het vermelde wattage op de machine is het "stroomverbruik". Dit zegt iets over het te leveren vermogen, maar tussen de verschillende merken zijn er grote verschillen. Wat jij wilt weten is het afgegeven vermogen. Er zijn fabrikanten die dat vermelden.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.584
2.503
Gaanderen
Je kan op twee manieren verlopen. Door de spantang aantepassen of door een huls over de frees te schuiven. De spantang verwisselen is de mooiste oplossing. Ik zou bij een bovenfrees kiezen voor een spantang van 12en8 mm en een van1/2" bij toepassing van een 6 of 1/4" gebruik ik een verloopbus.
1/2" is hier in de winkels bijna niet te krijgen maar op het www zijn deze frezen zoveel goedkoper dan de nederlandse 12mm frezen dat je de spantang vaak al terug verdiend hebt bijde eeerste aanschaf.
 

Pascal

Actieve deelnemer
27 dec 2011
178
1
Luxemburg
Ik sluit me bij Wims mening aan. 8 & 12 mm en eventueel een 1/2" opspandoorn zijn aan te bevelen. Deze heb ik ook voor mijn Bosch GMF 1400 CE. Vind ik een handige machine, vooral dan omdat je twee machines in één hebt.:cool:
Nu heb ik ook sinds kort een Festool OF1010 (zie mijn bijdrage hier) wat een hele handige machine is. In de korte tijd dat ik ze nog maar heb, ben ik er al heel erg tevreden mee.
Als het voor " Wat gleuven werk en sierranden " is, dan is het vermogen van een OF1010 ruimschoots voldoende.;)
Ik vermoed dat je nog geen frezen hebt, dus kan je je beperken tot het aanschaffen van frezen met 8 mm schacht. Een 12 mm schacht is toch maar voor de grotere frezen in een krachtigere machine.
Ik hoop dat je er wat aan hebt.
Groetjes,
Pascal
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Vermogen kan wel belangrijk zijn als je (later) de machine ook wilt gebruiken voor grotere frezen of in een freestafel.

Ik ben begonnen met een goedkope machine (40 euro) en nu heb ik een dure van 2600W :) Nadeel is wel dat het een zware machine is voor de lichte klussen (uit de hand, randjes frezen, enz).
 

Alexhuber

Nieuw lid
30 apr 2013
21
0
Utrecht
Dank voor alle raad. Ik denk dat ik de hele lichte frezen (tot 900 watt) en de zwaardere frezen (1800+ watt) voor nu links laat liggen. Daarnaast minimale spantang van 8 mm.

Maakt de keuze er niet heel veel kleiner op :eek:.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.