Deurtje krom na lijmen...

David80

Actieve deelnemer
25 nov 2009
461
1
Beste medehoutbewerkers,

Voor mijn grenen boekenkast ben ik nu de paneeldeurtjes aan het maken. Alleen komt er glas in ipv. een paneel, maar goed.

Als ik de deurtjes 'droog' in elkaar zet, dan zijn ze zo vlak als maar wezen kan. Echter nu heb ik 3 deurtjes al gelijmd en 1 daarvan haal ik uit de lijmklemmen en die is echt 5mm scheluw, huil, huil.

Hieronder een paar foto's van de verbinding die ik heb toegpast en de setup met de lijmklemmen.

Boekenkasten_56.jpg
Boekenkasten_55.jpg
Boekenkasten_66.jpg

Hoe doen jullie dit en wat zijn mogelijke oorzaken voor het kromme resultaat? Is het wel verstandig om ook de kleine lijmklemmen op de verbindingen te zetten om extra dicht te drukken of is dit niet nodig?

Alle tips zijn welkom, bvd.

David
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
Ik ben benieuwd wat de echte ervarenen erover zeggen.
Ik denk dat door de speling in de hoekverbindingen, de kleine lijmklemmen spanning in de constructie brengen waardoor na het lijmen de zaak scheluw is. Het verklaart dat ze droog in elkaar gezet vlak zijn en na het lijmen sommige scheluw door de niet voor elk hoekverbinding gelijke speling.

Maar ik zie (nog) geen oplossing hoe je zonder dit probleem te veroorzaken de lijmverbinding kunt klemmen.

mvg
klaas0639
 
Laatst bewerkt:

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.277
215
't hoofd van Overijssel
De lage hoeken even wat blokjes onder leggen en de hoge kanten onder spanning zetten met twee lijmtangen. Elke hoek één tang trouwens. Zo deden we ramen wel eens als ze scheef trokken. Beetje ervaring en gok hoeveel je door vlak heen moet drukken.

Meestal gaat het daarna wel goed omdat het beslag, scharnieren, raamboompjes en glas het raam recht houden. Bij dit soort zaken is het denk ik ook een kwestie van geluk hebben of pech.
 

tuoh

Oud hout
Proficiat met je verbindingen, die zijn mooi strak en passend afgewerkt, dat gaat een pro niet verbeteren:D

Het opspannen daarentegen is niet helemaal koosjer. Voor een dergelijke klus heb je maar twee spanschroeven nodig, de twee die onder en boven de stijlen tegen de regels drukken.
Wat is hier de werkvolgorde?

- verbindingen lijmen
- in elkaar steken
- twee spanschroeven erop om de borsten van de penverbindingen te laten sluiten
- met een paar tikken van de hamer de regels aantikken zodat de verstekken dicht komen te staan, eens op hun plaats blijven die mooi zitten, spannen is hier overbodig.
- de diagonalen meten om te controleren of het boeltje haaks in elkaar zit, gebruik GEEN winkelhaak hiervoor, nooit.
- controleer of de constructie vlak of scheluw ligt, ligt de kader scheluw corrigeer dit nu, éénmaal de lijm droog is er geen correctie meer mogelijk. Meestal lukt het corrigeren door één van de spanschroeven wat hoger of lager te zetten op de dikte van hout, anders brengt een spie onder één van de hoeken uitkomst.
- laten drogen

Meestal worden er veel te veel spanschroeven gebruikt, dat is voor niks nodig, het zorgt alleen maar voor (ongewenste) spanningen in de constructie. De verlijming word er heus niet sterker door. Ook met de persdruk moet niet overdreven worden, verbinding dicht = klaar. Hoe hoger de persdruk, hoe meer gevaar op vervorming.

Een constructie die bij de eerste assemblage mooi vlak is moet dat ook zijn na de verlijming. Vermijd zoveel mogelijk om een te lijmen object te klemmen op een ondergrond, tenzij je absoluut zeker weet dat die vlak en van scheluwte is.

Alle, maar dan ook alle objecten die ik lijm worden tijdens het lijmen gecontroleerd op scheluw staan, dit is namelijk DE periode om hier iets aan te doen, eens de lijm uitgehard kan je aanpassen vergeten. Als het werkstuk mooi vlak ligt tijdens het lijmen zal dat nadien ook mooi vlak blijven eens de lijm uitgehard is.


Mvg,

André
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Hallo David,
Die verbindingen zien er supersterk uit, complimenten!
Wat je achteraf tegen het scheluw trekken kan doen weet ik niet.

Goed verhaal van André!
Hier leer ik ook weer wat van.

Groeten, Raymond
 

David80

Actieve deelnemer
25 nov 2009
461
1
Ik heb 6 deurtjes die 1 a 2 mm scheluw zijn en een 5 mm, dit heb ik op hardstenen aanrecht gecontroleerd. Er komt gehard glas in, ik hoop dat ik hiermee het frame weer recht trek. Op het aanrecht duw ik met mijn pink op de hoogste hoek zonder moeite het frame vlak. In hoeverre speelt in een deur met een houten paneel, dit paneel zelf een rol in het recht houden van het geheel.

Tuoh, ik ga even je verhaal bestuderen :D Je legt dus die deur gewoon los op je werkbank met 2 klemmen erop en dan checken op haaksheid en scheluwte en een beetje de klemmen herpositioneren ter correctie dan zie je gelijk wat het frame doet? Zijn de rode klemmen op de hoeken om de verbinding aan te drukken volgens jou ook niet nodig? M'n hulpstuk waar ik de boel op vlak heb geklemt zou die dan niet vlak zijn?

En bedankt trouwens voor de complimenten. Ik had in een ander draadje al gezien hoe iemand dat duivenjagertje schuin had afgezaagd/gestoken om netjes aan te sluiten. Dus ik heb het niet helemaal zelf bedacht moet ik toegeven :)
 
Laatst bewerkt:

tuoh

Oud hout
............ In hoeverre speelt in een deur met een houten paneel, dit paneel zelf een rol in het recht houden van het geheel.

Tuoh, ik ga even je verhaal bestuderen :D Je legt dus die deur gewoon los op je werkbank met 2 klemmen erop en dan checken op haaksheid en scheluwte en een beetje de klemmen herpositioneren ter correctie dan zie je gelijk wat het frame doet? Zijn de rode klemmen op de hoeken om de verbinding aan te drukken volgens jou ook niet nodig? M'n hulpstuk waar ik de boel op vlak heb geklemt zou die dan niet vlak zijn? ..................

Soms kan een paneel wel wat helpen om de boel recht(er) te houden, maar ik zou er niet teveel op rekenen.

Inderdaad, het werkstuk los op de werkbank, twee klemmen erop, controleren op haaksheid en vlakheid en klaar. Door de klemmen te verplaatsen kan je inderdaad bijna alle gewenste correcties uitvoeren, enkel bij het scheluw staan van het werkstuk kan soms een dunne spie nodig zijn om dit van scheluwte te krijgen.
De klemmen op de hoeken zijn overbodig. Bij niet passende verbindingen verergeren ze de situatie nog trouwens. Klemmen op deze manier is enkel nodig bij halfhoutse verbindingen. Voor de rest is hier "less is more" van toepassing:D


Mvg,

André
 

borre

Actieve deelnemer
14 jun 2008
538
63
munstergeleen (Lb)
Naast het feit dat de rode klemmen niet nodig zijn voor de verbinding zelf, zorgen ze er ook nog eens voor dat je niet in de gaten hebt of je de blauwe klemmen niet te vast draait waardoor je een regel mogelijk kromt drukt en de deur dus ook niet meer vlak is. Voor dit soort verlijmingen zijn paralleltangen (bv de korpusklemmen van bessey) of serre joints een stuk handiger. Dit probleem is eigenlijk hetzelfde als het krom staan van tafelbladen na verlijming met gewone lijmklemmen. Zeker als deze te vast worden aangetrokken.

Gr Ed
 

David80

Actieve deelnemer
25 nov 2009
461
1
Ik betwijfel of de rode klemmen niet nodig zijn aangezien ik 1 deurtje zonder heb verlijmd. In de hoeken, dus bij de verbindingen, is de totale dikte van het deurtje 19,5 a 20mm geworden ipv. 19mm. Dus naar mijn mening is enige persdruk (de rode lijmklemmen) wel nodig om de verbinding mooi dicht te krijgen/vlak te houden. De lijm neemt ook volume in en drukt de verbinding enigsinds uit elkaar volgens mij.

Verder wil ik mezelf niet op de borst kloppen, in tegendeel. Maar ik betwijfel of werkstukken van anderen allemaal zo vlak en haaks zijn. Hout is en blijft een levend product in zekere mate zijn we aan de goden over geleverd. Neemt niet weg dat ik de volgende keer jullie adviezen ga uitproberen om een nog beter resuktaat te krijgen.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
Nou, ik wil niet al te opvallend al te vaak eigenwijs zijn :) maar ik denk dat het IN DIT geval vooral komt van de inklemming op de verbinding door de kleine lijmklemmen. Die lijken me fundamenteel ( nou ja... ok, wat groot woord ) onjuist hier.
Hoe prachtig de verbindingen er ook uit zien, er zal hier en daar speling en/of niet zuiver evenwijdigheid zijn in de verbindingen, die door de kleine klemmen wordt weggedrukt. Ws is het die spanning die zich uit in scheluwheid (ad hoc gemunt woord) zodra de klemmen na het drogen worden verwijderd.
Misschien hoeft dit type verbinding die klemmen niet zoals Borre en eerder Tuoh - als ik hem goed heb begrepen - al schreven. Kan ik me in elk geval wel voorstellen.

Daarmee wil ik niks afdingen op de ervaringen van o.a. Borre hoor. Ik heb het over de oorzaak in alleen DIT geval.

Mvg
klaas0639

PS.:
oeps David je bericht was net eerder dan dat ik mijn bericht schreef. Ik had er nog geen kennis van genomen. Het lijmen zelf brengt dus mogelijk al spanning in de verbinding door de nauwe passing. Overigens geloof ik direct dat je werk loepzuiver is. Zo ziet het er ook wel uit. Ik doe je dat niet na :)
 
Laatst bewerkt:

borre

Actieve deelnemer
14 jun 2008
538
63
munstergeleen (Lb)
Verder wil ik mezelf niet op de borst kloppen, in tegendeel. Maar ik betwijfel of werkstukken van anderen allemaal zo vlak en haaks zijn. Hout is en blijft een levend product in zekere mate zijn we aan de goden over geleverd.

Helemaal waar.
Het zou zomaar kunnen zijn dat het deurtje, na droging, mooi vlak uit de uit de klemmen komt en na een week in de woonkamer alsnog krom gaat staan............
Ook de afmeting, constructie en houtsoort zijn van invloed op het eindresultaat.

Gr ed
 

David80

Actieve deelnemer
25 nov 2009
461
1
Nou, deze week begonnen om scharnieren aan de deurtjes te maken en af te hangen in de kasten. Twee deurtjes zijn wel vlak en vier zijn er krom/scheluw. Ik bid op mijn blote knietjes dat als het hardglas erin komt dat het icm. glaslatten de boel recht houdt. Het is nog even 5 weken wachten op het glas.

Mocht dit niet lukken, is dan het weer vlak maken van de dmv. klemmen naar de andere kant en met een heatgun een definitieve oplossing of kan ik beter nieuwe deurtjes maken?

Verder als ik een deurtje in de lijmklemmen heb hoe kan ik dan controleren op scheluwheid? En dit corrigeren? Tuoh heeft het over een spie eronder, dit snap ik niet helemaal...
 
Laatst bewerkt:

tuoh

Oud hout
Dat is inderdaad de manier om kaders te lijmen, niks ingewikkeld aan, een kind kan de was doen.

Om het scheluw staan te corrigeren zijn er twee mogelijkheden, het laagste punt wat ophalen in de spanklem, zoals in het filmpje getoond, ofwel onder het laagste punt een spie schuiven, zodat klem + werkstuk opgetild worden.

Mvg,

André
 

woodworkpro

Actieve deelnemer
31 dec 2012
337
0
Dat de deurtjes scheluw gaan staan na het loshalen komt door de rode klemmen, die drukken de halfhout verbinding
opelkaar, waarschijnlijk zit er in de 2 vlakken van het halfhout een zeer klein hoekverschil. Door de klemmen erop te zetten
corrigeer de kleine hoek fout en pers je de vlakken opelkaar, na het loshalen komt deze hoek terug in het scheluw gaan staan van de delen.
 

David80

Actieve deelnemer
25 nov 2009
461
1
Dat de deurtjes scheluw gaan staan na het loshalen komt door de rode klemmen, die drukken de halfhout verbinding
opelkaar, waarschijnlijk zit er in de 2 vlakken van het halfhout een zeer klein hoekverschil. Door de klemmen erop te zetten
corrigeer de kleine hoek fout en pers je de vlakken opelkaar, na het loshalen komt deze hoek terug in het scheluw gaan staan van de delen.

Het klinkt als een logische oorzaak. Zou best wel eens kunnen. Voortaan dus niet meer die rode klemmen erop. Misschien zelfs een doorgaande pen en gat verbinding ipv. een slisverbinding voortaan, dan heb ik ook geen problemen met het open gaan staan.
 

David80

Actieve deelnemer
25 nov 2009
461
1
Poging twee:

Boekenkasten_84.jpg

Stijlen en regels voor vijf nieuwe deuren gemaakt. Andere klemmen. Eerst maar even een deurtje lijmen en kijken hoe ie uit de klemmen komt na drogen. Voor de zekerheid maar even een nachtje laten zitten.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.