Hulp gevraagt uit Kambodja! ivm lak/olie.

Paasie

Nieuw lid
26 jun 2013
1
0
Hallo, ten eerste is weet bijna niks van hout af. Ik woon in cambodia en heb hier me eigen backpackers hostel. Ik ben bezig met een uitbreiding en heb aardig wat hout over en zou hier graag maar mooie tafels van maken naar lengte van eigen keuze. Dit omdat er kwa tafels er te koop zijn hier maar weinig keuze is op de market en een custom table veel cooler is.:cool::cool::cool:

Ik heb gisteren zamen met mijn staff een tafel in elkaar hebben gezet.
photo (7).jpgmaar het probleem is dat ik geen goede lak kon vinden. Het enige product wat ik zo 1 2 3 kon vinden wat TOA high gloss/exterior image (1).jpg
en dit is het resultaat nadat ik het heb aangebracht image (2).jpghop.jpg
Nu ben ik helemaal niet blij met dit resulaat omdat ik het veel te donker en ?vies? vindt lijken. ik wil meer voor een look als dit gaan image.jpg
Weet iemand hoe ik deze look kan krijgen? het probleem is dat ik hier 90% van de materialen niet kan vinden (de lak dus) gisteren zag ik wel een Maple high gloss lak. maar de tafel in het voorbeeld is geen gloss toch?
ik had ook een paar vrienden raadgepleegt en die vertelde mij dat ik Kook Olie kon gebruiken.. ik weet niet of dit een grap was of niet? haha.

Anyways als iemand mij in de goede direction kan wijzen zou dat enorm op prijs gesteld worden ;)
ik ga nu alvast meerdere tafels bouwen en wacht wel met lakken tot ik meer informatie heb.

Hartelijk Bedankt!

Jasper.
 

roald

Actieve deelnemer
29 feb 2012
492
0
...
ik had ook een paar vrienden raadgepleegt en die vertelde mij dat ik Kook Olie kon gebruiken.. ik weet niet of dit een grap was of niet? haha.
....
Waarschijnlijk bedoelden ze gekookte lijnolie/lijnzaadolie (engels: linseed oil). Hier wat info over dit product.
 
Laatst bewerkt:

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.655
2.535
Gaanderen
Jasper, als je een tafel die niet is behandeld een stukje natmaakt dan heb je een idee wat de kleur wordt als je de tafel met transparante lak behandeld. Let wel somige houtsoorten verkleuren na verloop van tijd meestal donkerder en de lak wordt soms wat geler. Er zijn ook houtsoorten die uitbleken zoals eiken onder invloed van zonlicht. Volgens mij is de tafel op de foto gemaakt van een lichtere houtsoort en is het maar de vraag of je dit effect ook bij jouw hout kan krijgen.
 

roald

Actieve deelnemer
29 feb 2012
492
0
Je kunt ook teakolie gebruiken, dan krijgt het hout inderdaad de kleur die het heeft als het nat is. TOA heeft zo'n olie, zie deze robot-vertaalde pagina. Als ze buiten komen te staan, moet je dit wel regelmatig herhalen.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.050
1.682
Terkaple
www.woodworking.nl
Haa, een mede houtbewerker in Azie. Die Toa spullen zijn hier ook in Bangkok overal te koop en het is geen verkeerd spul. Bij blanke lak zijn de eerste lagen altijd donkerder en met meerdere lagen wordt het geheel wat lichter, dat komt door de betere reflectie van de dikkere laag.
Maar persoonlijk vindt ik die hoogglans gelakte tafels niet zo mooi en comfortable, het is net of er plastic op ligt. Je hebt vast genoeg soja olie, voor het koken, dat zou ik op een stukje proberen. Hoe gladder je het van de voren schuurt, des te lichter is het eindresultaat. Vind je de tafel na verloop van tijd te vlekkerig, even licht schuren en een doekje olie en het is weer klaar. En het staat veel natuurlijker, maar probeer eerst een stukje of je het wat vind. De overtollige olie goed wegvegen na een kwartiertje.
Ben benieuwd en veel succes.

jaap
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.