Zaagbladen test ?

Leo64

Actieve deelnemer
12 sep 2009
37
0
Eindelijk gevonden een nederlandstalig forum over houtbewerking :lol:

En natuurlijk al een vraag :

Al eens een vergelijkende test gevonden van zaagbladen ( voor stationaire zaagtafel ) ?Ik bedoel dat men met een aantal zagen eenzelfde bewerking heeft gedaan en de resultaten heeft opgeslagen ?

Of wie gebruikt wat voor wat, langszagen, kopzagen, multiplex, melamine enz....
 

avos

Post veel
10 nov 2008
770
115
omg Haarlem
Ik heb zo even geen test paraat, maar heb een dergelijke test wel eens voorbij zien komen bij finewoodworking.com

Welkom trouwens!
 

Leo64

Actieve deelnemer
12 sep 2009
37
0
Klopt, in de states zijn ze daar deftig met bezig.
Ik heb gekozen voor volgende combinatie : ( waren ook de beste in de states... )

Freud LU3A-0200 voor het fijne werk
Freud LP20M025 voor vol hout

Met deze knapen moet het lukken
 

tjalling

Actieve deelnemer
9 jul 2009
57
0
Beste Leo,

Als je wat wilt weten over welk zaagblad voor welk werk het meest geschikt is dan is het raadzaam je eens te verdiepen in verspaningstechniek. De meeste boeken over machinaal houtbewerken hebben weleen hoofdstuk over dit onderwerp. En tegenwoordig zijn er heel veel verschillende zagen in de handel voor heel veel verschillende toepassingen (tot en met het zagen van RVS en non ferro metalen aan toe!) Een uitgebreide catalogus van een leverancier is dan handig. Bijvoorbeeld van CMT (http://www.bovenfrezen.nl) De standtijd van een zaagblad ( de tijd dat het scherp genoeg blijft om fatsoenlijk mee te werken) hangt af van de kwaliteit van het hardmetaal maar vooral ook van het te verspanen materiaal. (ga maar eens azobe zagen met een nieuwe zaag, dan is de lol er gauw af!)

Groet,

Tjalling Mulder
 

Leo64

Actieve deelnemer
12 sep 2009
37
0
Het idd. heel wat opzoekwerk geweest om een keuze te maken, en CMT is een deftig merk, maar niet de kwaliteit van freud. De zaag voor fijn werk is een ATB. De toekomst zal uitwijzen of mijn keuze de juiste is...
Bedankt voor de reacties.
 

Houtwurm

Actieve deelnemer
23 nov 2009
29
0
Nou die test heb ik al voor je gedaan , Ik heb op een dubbele verstekzaag een zaag van kanefusa gehad , en aan de andere kant Leitz , Leuko en Ake , de laatste drie heb ik zeer regelmatig geslepen , en de kanefusa uit fatsoen na drie jaar ook maar laten slijpen , maar dat was niet echt nodig !
Door de laser-kieren is het blad uitermate stil , en doordat het niet vibreert , sleept het blad ook minder tijdens het zagen en blijft daardoor tot wel 650 % langer scherp .
En dat niet alleen , de zaagsnede ziet er ook veel beter uit !
En dat terwijl de zaag meer een fraktie meer kast dan een Leitz of Leuco zaag .
 

Leo64

Actieve deelnemer
12 sep 2009
37
0
Kanefusa, voor mij totaal onbekend, ik wil er best ook eentje testen. Zouden ze in Belgie een verdeler hebben of een online shop in Nederland. Mijn zaagbladen zijn 250/30 en 300/30.

Kan je me op weg helpen ?Als ze werkelijk zo goed zijn als je beschrijft is dat zeker de moeite om eens te proberen. Mocht je prijzen weten dat zou natuurlijk ook leuk zijn...
 

Leo64

Actieve deelnemer
12 sep 2009
37
0
Alles al gevonden en mailtjes gestuurd, bedankt voor de informatie.
 

sander

Actieve deelnemer
28 apr 2009
29
0
ik heb net een nieuwe zaagtafel gekocht en ben ook wel benieuwd naar deze zaagbladen.
welk soort zaagblad heb je dan van Kanefusa?

groet sander
 

Leo64

Actieve deelnemer
12 sep 2009
37
0
Sander ,

Kanafusa heeft een mail gestuurd dat ze enkel aan bedrijven leveren en enkel maatwerk doen.
Ik heb een freud blad gekocht, prima resultaten mee. Via ebay kan je er eentje aanschaffen voor rond de 40 euro. Type is LU02.
 

janvandijk

Actieve deelnemer
1 okt 2008
342
2
Zelf heb ik laatst bij mijn Hammer een nieuw zaagblad gehaald. Speciaal om sleuven mee te zagen. Dus eigenlijk is het een grote frees. Het blad in 4 mm dik, en de tanden 5 mm breed, en vlak van boven. hierdoor loopt hij super stabiel, en maakt hij mooie rechte sleuven. Ideaal ook voor het zagen van pennen ook. Wat mij betreft een aanrader.
 

Leo64

Actieve deelnemer
12 sep 2009
37
0
Jan ,

Geef daar eens wat meer uitleg over, dit intereseerd mij ook. Je zou dit kunnen gebruiken als een "Dado" zoals bij onze amerikaanse vrienden.

Een linkje zou handig zijn ;)
 

Leo64

Actieve deelnemer
12 sep 2009
37
0
Jan,

Dank U, mocht dit bestaan voor een dikte van 10mm dan waren we er uit. Eens opzoeken, ergens heb ik info gevonden over dergelijke frees.
In elk geval bedankt voor het delen van Uw ervaring. En de link... ;)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.