Welkom bij www.woodworking.nl.
Resultaten 1 tot 5 van de 5

Onderwerp: Bladwervels

Senior Member
    Ingeschreven
    Nov 2010

Bladwervels

Hey allemaal, ik heb een vraag ivm bladwervels. Ik ben bezig met een eiken tuintafeltafel te maken. De poten(9X9, taps naar 7X7, bij benadering) heb ik verlijmd, en voor het blad ga ik (lelijke) planken van 3cm dik aan mekaar lijmen , met langs weerszijden een afsluitplank.
    Nu heb ik dit forum nagevlooid op bladwervels, en ook wat gevonden , maar ik vind het niet helemaal logisch.
    Je bevestigt de blokjes onderaan het blad ( aan de lange zijde ook, vermoed ik ) om het blad op de regels én de poten te houden. Maar het is juist die zijde die meestal uitzet of krimpt! Als het hout krimpt kunnen de wervels uit de regels komen, en als het uitzet kunnen de wervels dan de regels naar buiten ( bol) duwen. Aan de korte zijde kan het perfect, de gleuf waar de wervel indraait een beetje breder maken en verder geen probleem.
    Alle info is welkom!
    gr,
    Danny

Daarom krijgen de bladwervels altijd speling tijdens het plaatsen, zowel op de korte als op de lange kanten. Een groef van 12 à 15mm diep, de wervel gaat daar 8 à10mm diep in. Laat het hout nu maar werken In dit voorbeeld zou het blad al 8 à 10mm moeten uitzetten om problemen te veroorzaken. Bij een juist vochtgehalte krijg je hier nooit mee te maken.

Mvg,

André

Senior Member
    Ingeschreven
    Nov 2010
    Bedankt André, hier kan ik mee verder. Genoeg speling laten . Ik had wel maar regels van 24 mm , maar heb er deze voormiddag van 30 mm gemaakt.
    Dat scheelt ook wel wat !
    gr,
    Danny

Senior Member
    Ingeschreven
    Oct 2017
    Eventjes dit oud bericht opnieuw oprakelen.

Ik denk eraan bladwervels te gebruiken voor een tuintafel.
    Hou zouden jullie de wervels bevestigen op het blad ?
    -> gewoon zoals ik meestal zie met schroeven
    -> verlijmen, eventueel met een deuvel erdoor

Schroeven is het eenvoudigst en dan kan ik indien nodig de tafel nog demonteren, maar ik weet niet of schroeven in hout buiten zo'n goed idee zijn op lange termijn.

Thanks !

Schroeven kan prima voor de wervels. Je kunt RVS schroeven gebruiken. Wel voorzichtig, dit breekt sneller bij het vast / losdraaien.
    Gereedschap kent geen kuren, het zijn de handen die het sturen...

Forum Rechten