De mobiele werkbank groeit: MFTC-XL

Oceans'11

Post veel
22 mrt 2013
967
0
NL, Drachten
www.oceans11.nl
Was de asmaat dan wel lang/breed genoeg voor jou MFTC XL?

Ik heb de grootste as besteld (voor een 240 liter container). Voor de MFTC van BenchWorks zal die moeten passen. Voor de MFTC-XL gaat dat helaas niet werken en moet 'ie doormidden. Komende week wordt een drukke week, maar toch hoop ik in de vrije uurtjes tijd te vinden om hem op zijn wielen te krijgen. Uiteraard volgen foto's van de constructie van het geheel.

Waaraan zie het verschil tussen interieur plaat en MPX (multiplex)?

Inmiddels ben ik erachter dat het door Tim genoemde populieren multiplex hetzelfde is als het door mij genoemde interieurplaat. Verreweg het belangrijkste verschil zit hem in het gewicht: populieren MPX of interieurplaat is aanzienlijk lichter van gewicht dan normaal MPX. Ik weet niet of er meerdere soorten populieren MPX zijn, maar als dat niet het geval is dan is het uiterlijke kenmerk de ietwat rood-bruine kleur (iets lichter dan bijv. teakhout...).
 

Oceans'11

Post veel
22 mrt 2013
967
0
NL, Drachten
www.oceans11.nl
Het was een drukke en hectische week waardoor het project MFTC-XL heel even naar de achtergrond moest verdwijnen. Nog wel wat stukken plaatmateriaal kunnen verzagen tot pasklare stukken, overigens...

Vanmiddag het nodige gedaan aan voorbereidingen (meten is weten, nietwaar...) voor het maken van de diverse domino-gaten alsmede de gaten voor de as en de wielen.
Op de foto niet goed te zien, maar alles is inmiddels gecodeerd zodat morgen (maandag) de machines meteen aangezet kunnen worden. Hoe e.e.a. vervolgens in zijn werk gaat hoop ik morgen goed in beeld te kunnen brengen.

Project 13017 MFTC_XL 11.jpg
 

Oceans'11

Post veel
22 mrt 2013
967
0
NL, Drachten
www.oceans11.nl
De kids om me heen (vakantie...) slokken soms meer tijd op dan me lief is. :rolleyes:

Maar toch wel iets kunnen doen vandaag: alle laden geschuurd, gaten geboord voor de as, een reeks domino-gaten gemaakt, passen, meten en... lijmen !!!
Zou toch leuk zijn als ik morgen daadwerkelijk de wielen kan monteren...

Project 13017 MFTC_XL 12.jpg
.
Project 13017 MFTC_XL 13.jpg
.
Project 13017 MFTC_XL 14.jpg
.
Project 13017 MFTC_XL 15.jpg
 

Oceans'11

Post veel
22 mrt 2013
967
0
NL, Drachten
www.oceans11.nl
Nog even een klus gekregen die voor de vakantie klaar moet >> dan heet het al snel een spoedklus... :mad:
Het vervolg van de werkzaamheden aan de MFTC-XL moet dus even wachten.
Ik wens jullie allen een geweldige voortzetting van deze zomer en tot over een week of 3... :D
 

Oceans'11

Post veel
22 mrt 2013
967
0
NL, Drachten
www.oceans11.nl
Pffff... de inhaalslag van werkzaamheden ná de vakantie is zo goed als gedaan. Hopelijk binnenkort weer even tijd om met wat "eigen" werk bezig te kunnen gaan.
Want jullie zitten natuurlijk met smart te wachten op het vervolg van dit project ?!! :confused: :rolleyes:
Nog even geduld A.U.B.
 

Oceans'11

Post veel
22 mrt 2013
967
0
NL, Drachten
www.oceans11.nl
Afgelopen week eindelijk een - voorzichtige - doorstart kunnen maken: in elke as een tweetal gaten geboord. Ja ja, doe eens gek... :p
De assen worden dadelijk op hun plaats gehouden door splitpennen die door deze gaten worden gestoken.
Hieronder een foto waarop dit te zien is. Alvorens de assen met wielen definitief te monteren wil ik het casco eerst geheel schuren en in de verf zetten... De kleur ?? Inderdaad... Festool-grijs :rolleyes:

Project 13017 MFTC_XL 16.jpg
 

Frankzomerdjk

Actieve deelnemer
9 okt 2012
111
0
Ik heb de grootste as besteld (voor een 240 liter container). Voor de MFTC van BenchWorks zal die moeten passen. Voor de MFTC-XL gaat dat helaas niet werken en moet 'ie doormidden. Komende week wordt een drukke week, maar toch hoop ik in de vrije uurtjes tijd te vinden om hem op zijn wielen te krijgen. Uiteraard volgen foto's van de constructie van het geheel.



Inmiddels ben ik erachter dat het door Tim genoemde populieren multiplex hetzelfde is als het door mij genoemde interieurplaat. Verreweg het belangrijkste verschil zit hem in het gewicht: populieren MPX of interieurplaat is aanzienlijk lichter van gewicht dan normaal MPX. Ik weet niet of er meerdere soorten populieren MPX zijn, maar als dat niet het geval is dan is het uiterlijke kenmerk de ietwat rood-bruine kleur (iets lichter dan bijv. teakhout...).


Populieren multiplex is heel wit van kleur net zoiets als berken. Waarschijnlijk heb je populieren interieurplaat met een merantie topfineer.
 

Oceans'11

Post veel
22 mrt 2013
967
0
NL, Drachten
www.oceans11.nl
Populieren multiplex is heel wit van kleur net zoiets als berken. Waarschijnlijk heb je populieren interieurplaat met een merantie topfineer.

Het zou maar zo kunnen. Dat de toplaag van meranti is, lijkt me i.i.g. zeer aannemelijk.

Voor de ongeduldige volgers: het geheel is geschuurd en staat inmiddels in de eerste laag lichtgrijze verf. Dit weekend volgt de tweede laag en dan kan ik vanaf volgende week - tussen de bedrijven door - verder met de verdere opbouw van de constructie. Zit ook een stuk eigenbelang bij een wat snellere voortgang. :rolleyes:

Het steeds maar laag boven de grond werken begint me aardig de keel uit te hangen. Niet alleen zorgt het beton voor pijnlijke knieën, maar vooral de afzuigslang en kabels die steeds overal achter blijven haken irriteren me mateloos. :mad:
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.