De mobiele werkbank groeit: MFTC-XL

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.763
146
Rotterdam
Het is inderdaad een mooie stabiele werkbank. Het voelde veel steviger aan dan ik verwachte.
Ik heb zelf geen festo-dozen, maar ik zou er ook kisten met handgereedschap in kunnen zetten.

Misschien wel een leuk project voor later.
 

Bosquet

Actieve deelnemer
12 dec 2014
569
70
Drachten,
www.bosquet.nl
Hey Seb,

Klopt. Ik heb de Trend pocket hole jig vastgezet op een paneeltje dat ik eenvoudig met een paar klemmen op de MFTC-XL kan klemmen. Voor de demo wel handig :rolleyes:
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Het is inderdaad een mooie stabiele werkbank. Het voelde veel steviger aan dan ik verwachte.
Ik heb zelf geen festo-dozen, maar ik zou er ook kisten met handgereedschap in kunnen zetten.

Misschien wel een leuk project voor later.

Ik heb de mijne voorzien van lades, er komen geen festo dozen aan te pas. Wel heb ik er al mijn freesjes, potlood, meters, bril, gehoorbescherming, houtbeitels, schuurpapier ed in opgeborgd, zo heb ik die altijd bij de hand.

- - - Updated - - -

Hey Seb,

Klopt. Ik heb de Trend pocket hole jig vastgezet op een paneeltje dat ik eenvoudig met een paar klemmen op de MFTC-XL kan klemmen. Voor de demo wel handig :rolleyes:

Had het niet herkend :eek:
 

Mga1600

Actieve deelnemer
20 jun 2015
129
0
NHN
Ik ben hier "splinternieuw" (dit is mijn eerste post) en ontdekte dit forum (en in het bijzonder dit topic) via een externe link in mijn pogingen om me als pas-gepensioneerde (en serieuze doe-het-zelver) te oriënteren op de mogelijkheden om een handige en vooral enigszins mobiele werktafel te maken voor in de garage. Voor het "zware werk" heb ik al een vaste werkbank langs de muur.
Mobiliteit voor mijn werktafel gaat mij niet zo ver dat hij mee moet "op karwei", maar ik wil 'm wel aan de kant kunnen rijden bijvoorbeeld als de auto een keertje binnen moet staan, of juist om de werkbank mee naar buiten te nemen om er in het zonnetje mee te kunnen werken als dat zo uitkomt. Met verlengtafels erbij wil ik een hele plaat van 122 x 244 kunnen verzagen, aan de andere kant moet hij door een deuropening van 77 cm kunnen worden gereden.
De MFTC (en zeker ook de XL) concepten staan me daarbij erg aan! Daar ga ik zeker verder op broeden!

Trouwens: ik ben erg onder de indruk van de mooie informatie en de positieve sfeer die dit forum uitstraalt en ben overtuigd dat ik hier een hoop kan leren!

groet

Huib
 

Bosquet

Actieve deelnemer
12 dec 2014
569
70
Drachten,
www.bosquet.nl
Welkom Huib !

Waar de gewone MFTC vooral voor werken op locatie geschikt is, is de MFTC-XL extra handig voor in de garage, klein schuurtje etc. Daar waar naast een volwaardige werkbank de ruimte ook nog weer gebruikt moet kunnen worden voor stalling van auto, fietsen of ...

Als we je kunnen helpen bij het uitbroeden dan geef je maar een gil. Want - inderdaad - het is een forum voor en door enthousiastelingen...
 

Mga1600

Actieve deelnemer
20 jun 2015
129
0
NHN
Inmiddels ben ik mijn garage/werkplaats opnieuw aan het inrichten, met een paar grote opbergkasten e.d. Het blijft schipperen met ruimte ne dus altijd een compromis tussen "de overige functies" die in de garage moeten passen (auto, fietsen, wat huishoudelijke dingen) en mijn hobby-werkplaats. In het ideale geval blijft mijn opstelplaats voor werkbank(en) beperkt tot een strook van 60 a 65 cm en een lengte van 5 meter.

Mijn (voorlopige) conclusie is dat ik mijn bestaande kleine solide werkbank (ca. 150 breed) waar mijn bankschroef en kolomboor e.d. op staan wil behouden - voor het zware werk en geheel los daarvan een tweede werkbank wil maken die ik o.m. kan gebruiken om hele platen multiplex e.d. op te leggen om te verzagen met mijn lineaal zaag, die ik kan gebruiken als "montage tafel" e.d.

Plaats voor een permanente opstelling van een dergelijke grote tafel heb ik helaas niet, dus het moet "iets" worden dat een beetje mobiel en inklapbaar/uitbreidbaar is.

De MFTC (of de XL uitvoering daarvan) is daarbij een mogelijkheid, waarbij je de verlengtafels natuurlijk wel een plekje moet kunnen geven als ze niet in gebruik zijn.
Een alternatief zou denk ik de Paulk Workbench II zijn, die bestaat uit twee helften van 61 X 244 die ca. 20 cm hoog. Bij "gewoon" gebruik kun je die 2 helften dan op elkaar leggen op een onderstel van 55 cm (ladekast?) om een comfortabel werkhoogte te krijgen van 95 cm. Het nuttige oppervlak is dan dus 244 x 61 cm en het past in de ruimte. Is meer ruimte nodig dan koppel je de twee helften zoals het bedoeld is, zodat een vlak 122 x 244 ontstaat op een onderstel van speciaal gemaakte inklapbare schragen. Paulk heeft ook nog een cross cut jig ontworpen wat gebruik maakt van de Festool lineaal, dat spreekt me aan.

In de afweging denk ik dat de MFTC meer functionaliteit ingebouwd heeft. De Paulk Workbench heeft weliswaar ook een gaten patroon in het bovenblad voor lijmklemmen, maar door de beperkte materiaaldikte zullen "bench dogs" niet bruikbaar zijn, ook het verticaal klemmen op de poten kan niet ( want die heeft hij niet), anderzijds is het werkoppervlak in basis opstelling groter en is er een soort aflegplaats voor gereedschappen onder het werkblad.

Een lastige keuze.......advies en inspiratie is welkom......
 

Den Deze

Actieve deelnemer
4 apr 2010
661
0
Keerbergen, België
Ik zit met hetzelfde dilemma.
Momenteel heb ik 1 werkbank (was mijn allereerste project), maar soms mis ik wel wat extra ruimte.
Ik zou graag een extra werkbank maken die ik, wanneer ik deze niet nodig heb, ergens langs de kant kan zetten/leggen :)
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
De MFTC (of de XL uitvoering daarvan) is daarbij een mogelijkheid, waarbij je de verlengtafels natuurlijk wel een plekje moet kunnen geven als ze niet in gebruik zijn.



Hey Mga1600,

Ik heb de mftc gemaakt met een 4-tal bijzettafels. Om ze kwijt te geraken heb ik aan 1 van de kopse kanten van de tafel met de dominofrees een lange groef gemaakt, vervolgens heb ik in stukjes hout van 40x40mm gaten gemaakt voor 2 domino's en die er ook in gelijmd. Die balkjes heb ik aan de muur van mijn garage bevestigd en zo hangen mijn bijzettafels gewoon aan de muur als ik ze niet nodig heb!
 

Mga1600

Actieve deelnemer
20 jun 2015
129
0
NHN
De MFTC (of de XL uitvoering daarvan) is daarbij een mogelijkheid, waarbij je de verlengtafels natuurlijk wel een plekje moet kunnen geven als ze niet in gebruik zijn.

Ik heb de mftc gemaakt met een 4-tal bijzettafels. Om ze kwijt te geraken heb ik aan 1 van de kopse kanten van de tafel met de dominofrees een lange groef gemaakt, vervolgens heb ik in stukjes hout van 40x40mm gaten gemaakt voor 2 domino's en die er ook in gelijmd. Die balkjes heb ik aan de muur van mijn garage bevestigd en zo hangen mijn bijzettafels gewoon aan de muur als ik ze niet nodig heb!

Dat is een goed idee, bedankt daarvoor!

Ik heb echt zin om een werkbank te gasn maken, en het denken over de uitvoering gaat onverminderd voort, maar ik ben eerst nog even bezig plaats te creëeren door met mijn gereedschap een nieuw plaatsje te bezorgen in nieuw gemaakte kasten en laden e.d.
 

Bosquet

Actieve deelnemer
12 dec 2014
569
70
Drachten,
www.bosquet.nl
Ik heb de mftc gemaakt met een 4-tal bijzettafels. Om ze kwijt te geraken heb ik aan 1 van de kopse kanten van de tafel met de dominofrees een lange groef gemaakt, vervolgens heb ik in stukjes hout van 40x40mm gaten gemaakt voor 2 domino's en die er ook in gelijmd. Die balkjes heb ik aan de muur van mijn garage bevestigd en zo hangen mijn bijzettafels gewoon aan de muur als ik ze niet nodig heb!

Dit vraagt natuurlijk om een foto !! ;)
 

Mga1600

Actieve deelnemer
20 jun 2015
129
0
NHN
mijn excuses voor het mengen, maar ik heb een Paulk werkbank gemaakt Huib. Volgende links zou je een overzicht moeten zien en op de laatste pagina wat bemerkingen na een jaar ingebruik.
http://www.woodworking.nl/showthread.php?8310-paulk-werkbank&highlight=paulk

Beste Smirri13

Excuses...? Nee juist hulde! Ik ben nog in tweestrijd over de te volgen koers, dus dit is zeer welkome informatie. De Paulk werkbank spreekt me namelijk ook erg aan, alleen ben ik dus niet de enige die de schragen wat "rommelig" qua ontwerp vind. Daar zou ik denk ik ook wat anders voor willen. Ik heb het verhaal met aandacht gelezen en vind de toevoeging van een paar geleiderails "een goeie" om te onthouden! Was dat de drijfveer om te kiezen voor 18 mm ipv 15 (om materiaal dikte te geven voor het infrezen van een rail), of waren er andere redenen? Op het eerste gezicht lijkt 15 mm een beetje weinig, maar als ik op de filmpjes kijkt is het sterk genoeg om op te springen.
Heb je enig idee van het gewicht per sectie? Welke tafellengte heb jij gemaakt?
 

smirri13

Actieve deelnemer
25 mrt 2013
78
0
gent
ik heb 18mm besteld omdat ik mij gemist had in de inch maten om te rekenen naar mm, en omdat in de houthandel ze mij 18mm doorgegeven hebben...achteraf wel blij mee geweest, is toch wel stevig, ook daardoor de rails kunnen infrezen
ik heb wel een sectie (1 uitsparing) minder dan op het plan gemaakt omwille van het kunnen verplaatsen op mijn eentje. ik dacht dat ik 40 cm minder heb, dus de werkbank is 2m ,ik schat dat een halve sectie (halve bovenkant) miss 10-12 kg weegt, allesinds met 1 persoon (ruglijder) gemakkelijk op te tillen en verplaatsen.

ik denk als je een andere oplossing zoekt voor de schragen dat dit wel heel stabiel is (jay bates op youtube heeft dit zo gedaan...) ik vond ook indertijd dat de paulk bank met minder materiaal en gereedschap te maken was
 

Nicolas_V

Actieve deelnemer
8 feb 2015
80
0
Antwerpen (B)
Knappe werkbank zeg !
Heb dit hier thuis al als het volgende project ingehuldigd en ik kreeg geen tegenspraak dus dat zit goed :D
Binnenkort eens beginnen tekenen in Solidworks.

Ik kamp enkel met de overweging hoe groot ik hem ga maken. Beschik zelf namelijk niet over een aanhangwagen en heb niet echt zin om er steeds eentje te lenen... Maar alsk er eentje wil maken die in de auto past wordt hij meteen zo klein...
Bovendien zit ik met koffers van blauwe Bosch en sinds de aankoop van de domino XL met festool koffers... Jammer van de mix maar 't is nu zo. Tjah, eeuwige dilemma's :)
 

Bosquet

Actieve deelnemer
12 dec 2014
569
70
Drachten,
www.bosquet.nl
Ik kamp enkel met de overweging hoe groot ik hem ga maken. Beschik zelf namelijk niet over een aanhangwagen en heb niet echt zin om er steeds eentje te lenen... Maar alsk er eentje wil maken die in de auto past wordt hij meteen zo klein...

Ik zal binnenkort een foto posten met de MFTC-XL in mijn Caddy. Valt nog reuze mee hoeveel ruimte hij inneemt...
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Dan maak je toch een MF/BVW (Mobile Festool/Bosch Vouwwagen Werkbank) ;) Enige uitdaging zit 'm dan in het door de voordeur naar binnen krijgen.

DE uitdaging word het kleur :p!
Misschien 1 kant bosch blauw, 1 kant Festool grijs, 1 kant Festool groen... ;)
Of elke lade in een ander kleurtje :cool:
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.