De mobiele werkbank groeit: MFTC-XL

Oceans'11

Post veel
22 mrt 2013
967
0
NL, Drachten
www.oceans11.nl
Goedenavond forumleden,

De inmiddels alom bekende MFTC van Timothy (BenchWorks) krijgt er een grotere broer bij: de MFTC-XL.

Binnenkort zal ik van start gaan met de bouw en - zoals het een prototype betaamt - zal na enige aanpassingen en af-en-toe een zucht en een vloek deze grotere telg worden geïntroduceerd.

Waarom deze XL-versie van Tim zijn briljante uitvinding ? Mijn werkplaats wordt - zoals bij velen - niet alleen gebruikt als werkplaats. Soms moet er ook een uit de kluiten gewassen aanhangwagen in terecht kunnen. En dus moet de werkbank die ik ga maken in een handomdraai en compact op te ruimen zijn. Omdat ik in de huidige MFTC naar mijn mening nét wat te weinig systainers kwijt kan, ontstond al snel het idee om een XL-variant van de MFTC te ontwikkelen.

Als alles gaat worden zoals het in mijn brein zit, dan kunnen er straks 7 systainers in geplaatst worden:


  • 1 systainer 4 *
  • 2 systainers 2
  • 4 systainers 1

* De systainer 4 kan ook worden verruild voor nóg eens 2 systainers 2.

Hierbij alvast de eerste tekeningen van de MFTC-XL. Enige waar ik nog wel benieuwd naar van is het totaalgewicht van het geheel :confused:. De tijd zal het mij (ons...) leren...

Project 13017 MFTC_XL 02.jpg
.
Project 13017 MFTC_XL.jpg
 

ed bever

Actieve deelnemer
14 aug 2012
188
0
bakel
Oceans 11 plan ziet er goed uit. Aan welk afmetingen zit je te denken voor de boven zijde tafel blad(en)??? Ik wens je alvast veel
knutsel plezier.

Gr Marc.
 

Oceans'11

Post veel
22 mrt 2013
967
0
NL, Drachten
www.oceans11.nl
Oceans 11 plan ziet er goed uit. Aan welk afmetingen zit je te denken voor de boven zijde tafel blad(en)??? Ik wens je alvast veel
knutsel plezier.

Het grootste verschil met de MFTC van BenchWorks is dat de wagen breder is: de MFTC-XL wordt 75 cm breed. Dat is bijna 20 cm breder dan de MFTC.

Als het goed is wordt het bestelde materiaal vandaag (26 juni) bezorgd en kunnen we los !!!
 
Laatst bewerkt:

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Komt er ook zo'n mooie stap voor stap topic over de bouw? (met foto's)
Ik zie nu al ongeduldig uit naar de eerste aflevering.:cool:
Veel succes met dit mooie project.
Mvg.:D
 

Oceans'11

Post veel
22 mrt 2013
967
0
NL, Drachten
www.oceans11.nl
Komt er ook zo'n mooie stap voor stap topic over de bouw? (met foto's) Ik zie nu al ongeduldig uit naar de eerste aflevering.:cool: Veel succes met dit mooie project.

Dat is wel de bedoeling. Maar... dan moet eerst wel het hout komen.
Door de extreme drukte (de bouwvak komt eraan en dan is het topdrukte bij de houthandelaren, zo schijnt...) is er vandaag geen bezorging gedaan.
Ik duim nu al voor morgen... ;)
 

matrex-online

Actieve deelnemer
27 feb 2013
278
2
ik zou de geleiders wat uit de richting van de wielen plaatsen. Zo kunnen er weer 2 systainers extra opgeborgen worden omdat je dan onderin er aan beide zijdes 1 extra kan plaatsen. verder zou ik kijken of je een extra blad standaard erop kan doen. Dus 2 bladen die samen een lang blad maken.
 

Oceans'11

Post veel
22 mrt 2013
967
0
NL, Drachten
www.oceans11.nl
Ik zou de geleiders wat uit de richting van de wielen plaatsen. Zo kunnen er weer 2 systainers extra opgeborgen worden omdat je dan onderin er aan beide zijdes 1 extra kan plaatsen.

Ik snap wat je edoelt. De ruimtes t.h.v. de wielen worden nog voorzien van 2 kleine laatjes t.b.v. klein gereedschap, klemmaterialen, bench cookies en -dogs etc. etc. Zelf een SYS-1 past daar niet tussen. Zou je dat passend maken, dan wordt je werkblad uiteindelijk te hoog (boven de 95 cm) en dat lijkt me niet wenselijk. Bovendien zal de balans te zeer worden verstoord als je de geleiders wat uit de richting van de wielen zou plaatsen.

Verder zou ik kijken of je een extra blad standaard erop kan doen. Dus 2 bladen die samen een lang blad maken.

De zij-tafels hangen in T-tracks. Deze kunnen worden losgehaald en aan de kopse kanten worden terug gehangen. Dat is m.i. praktischer dan de optie die jij aandraagt. Je dient immers ook rekening houden met het gewicht van het geheel. Een dubbel blad (gemaakt uit MDF) betekent een forse toename ervan. Omdat er t.o.v. de MFTC ook al extra systainers (met machines...) in kunnen is gewichtsbesparing nog wel een punt van aandacht...
 
Laatst bewerkt:

Rhynix

Actieve deelnemer
24 okt 2012
582
1
Izegem, België
Ik vind de lades heel ongemakkelijk zitten. Als je bezig bent met een werkstuk op de uitgebreide tafel, en je heb materiaal nodig uit de systainers die onder je zij-tafels zitten.... daar kan je heel ongemakkelijk aan. Komt daar nog bij dat je zelfs de bovenste lade met systainer niet eens kan opendoen als de zijtafels er aanhangen.

Het geheel zal volgens mij ook niet heel stabiel zijn. De tafel is 75cm breed, en steunt aan 1 kant op slechts 2 poten. De poten zullen te ver uit elkaar staan volgens mij, waardoor de tafel nogal wankel zal worden. Ook in de langse richting. Timothy voorziet een extra legplank tussen de poten en de systainerlades. Volgens mij is dit echt wel nodig om een stabiel werkvlak te creëren.
 

Oceans'11

Post veel
22 mrt 2013
967
0
NL, Drachten
www.oceans11.nl
Timothy voorziet een extra legplank tussen de poten en de systainerlades.

Klopt! Die komt er bij de MFTC-XL ook, maar staat (goed opgemerkt...) nog niet op de tekening; als je goed kijkt zie je wel de domino's waaraan deze legplank wordt opgehangen.
Zo missen op de eerste tekeningen bijv. ook nog de stelpootjes onder het gedeelte waar de systainers zitten en die nodig zijn bij het neerzetten van de werkbank in opgevouwen toestand.

Hieronder de aangepaste tekening. Hier nu met legplank, met pootjes en met lade in de voet...

Project 13017 MFTC_XL 03.jpg
 
Laatst bewerkt:

HermantB

Actieve deelnemer
2 sep 2012
221
0
Uden
Ziet er geweldig uit Ekko!! Ook je tekeningen zijn van hoog niveau. Met je ruimtelijke inzicht zit het wel goed zo te zien (denk genetisch bepaald??). Het lukt mij slechts na grote inspanningen met veel zuchten en steunen een eenvoudige tekening in SU er uit te persen. Dit duurt me veel te lang dus maak ik het uit het hoofd (bedenk het ter plekke). Daar komt mijn z.g. Russische Methode denk ik ook vandaan..
Succes er mee!
 

Oceans'11

Post veel
22 mrt 2013
967
0
NL, Drachten
www.oceans11.nl
Ziet er geweldig uit Ekko!! Ook je tekeningen zijn van hoog niveau. Met je ruimtelijke inzicht zit het wel goed zo te zien (denk genetisch bepaald??).

Dank je wel Herman. Ik waardeer je opmerking enorm!

Het was de bedoeling om vandaag al te beginnen, maar kreeg vanmorgen telefoontje dat zending plaatmateriaal en houten werkbladen pas morgenochtend komt. Bovendien is de woensdag bestelde Festool Domino 500 ook nog niet binnen (baal, baal...). Dus ik vrees dat we de start over het weekend heen moeten tillen. :( Ik zal proberen er een mooie reportage van te maken, zodat anderen er hun voordeel mee kunnen doen.
 

Oceans'11

Post veel
22 mrt 2013
967
0
NL, Drachten
www.oceans11.nl
Hier het eerste deel van de reportage over de bouw van de MFTC-XL. Het zaagwerk is maandag gedaan en gister kwam dan -- eindelijk, wat duurt wachten toch lang :p -- de Domino 500.

Gisteravond al wat eerste proefverbindingen gemaakt. Wat een geweldig apparaat is het toch. Vanmorgen vol goede moed en vol enthousiasme een hele reeks gaten gefreesd. Als je goed naar de foto kijkt zul je zien dat ik iets té enthousiast bezig ben geweest; in de bodem zitten zelfs domino-gaten (of hoe je die dingen dan ook noemt...) daar waar ze totaal niet nodig zijn... oeps... :mad:.

Natuurlijk meteen even geprobeerd de zaak koud in elkaar te zetten en het moet gezegd... het zit als gegoten !!! Vanmiddag helaas geen tijd meer om verder te gaan (steunen voor de wielen, alles verlijmen etc.).
.
Project 13017 MFTC_XL 03.jpg
.
Wordt vervolgd...
 

jordiij

Actieve deelnemer
13 jan 2012
237
0
Leusden
Ziet er al veel belovend uit. Mag ik vragen warom je gaten aan de zijkanten er in hbe gemaakt? Is dit om het gewicht te verminderen?

Gr. Jordi
 

resign

Actieve deelnemer
22 feb 2012
98
0
Drongen, België
Ziet er al veel belovend uit. Mag ik vragen warom je gaten aan de zijkanten er in hbe gemaakt? Is dit om het gewicht te verminderen?

Gr. Jordi

misschien ook om vanuit elke richting die mooie systainers te kunnen zien? :p

leuk om het proces te volgen!

en ach, die extra gaatjes onderaan, die zullen toch totaal niet zichtbaar zijn volgens je plan :)
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Ben zeer benieuwd!
Zolang je dit monster niet hoeft mee te nemen op verplaatsing zie ik geen problemen.

@Jordi, die gaten in de zijkant zijn er oorspronkelijk voor het gewicht, ik had ze een gestileerde buiging gegeven om de stijl van de CTL stozuigers na te doen.

Ik heb mijn MFTC net een week lang op verplaatsing gebruikt bij het bouwen van een carport met geïsoleerd tuinhuis. Wat een plezier, de ene dag om OSB platen op maat te zagen, de andere om plafond lambrisering af te korten met de uitbreidingstafels in "serie" om een werktafel van 3m20 lang te hebben. Heb ook ter plekke een werkbank met kasten eronder gemaakt voor in het tuinhuis! Kortom kan niet meer zonder!
 

Oceans'11

Post veel
22 mrt 2013
967
0
NL, Drachten
www.oceans11.nl
Ziet er al veel belovend uit. Mag ik vragen waarom je gaten aan de zijkanten er in hebt gemaakt? Is dit om het gewicht te verminderen?

Ja inderdaad. Als alles klaar is zal het een behoorlijk lijvig geheel zijn. Met name het MDF blad hakt er qua gewicht aardig in. En natuurlijk die serie systainers met hun inhoud. Dus elke vorm van gewichtsbesparing telt...
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.