Wat te maken van lindehout blad

Oceans'11

Post veel
22 mrt 2013
967
0
NL, Drachten
www.oceans11.nl
Goedemiddag zeer weledelgestrenge (ahum...) forumleden,

Eerder vanmorgen wat plaatmateriaal besteld voor wat op handen zijnde projectjes. Bij de houthandel aangekomen viel mijn oog wederom (bij het vorige bezoekje was het me ook al opgevallen...) op een wat weggestopte pallet met daarop houten werkbladen van uiteenlopende houtsoorten. De eigenaar vertelde mij desgevraagd dat de aankoop "een probeerseltje" was. Tussen de enorme partijen hout t.b.v. de bouwnijverheid valt deze partij inderdaad een beetje buiten de toon...:rolleyes:

Maar goed... een snelle blik op de pallet leerde mij: diverse werkbladen gemaakt van Europees eiken (diktes van 22 en 27mm), een werkblad van notenhouten stroken(27mm), een werkblad van acacia(?)houten stroken (eveneens 27mm) en... een enorm werkblad van stroken lindehout (2500 x 1200 x 40mm). Ik heb van alle genoemde soorten de grootst beschikbare bladen aangeschaft; ik kreeg ze mee tegen inkoopprijs. Het werkblad van lindehout mocht ik voor een 'mooi prijsje' meenemen.

Lindehout is een van nature wat zachtere houtsoort.
De vraag voor vandaag: zal ik er toch een tafel van maken of kan ik het beter gebruiken voor een ander doeleind. Willen jullie eens met me meedenken???
 

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.197
558
Linde is bij uitstek geschikt voor houtsnijwerk, je zou er dus een mooi reliëf van kunnen maken.
Onderwerp uiteraard naar eigen keuze, ik zou alleen niet "De Hoogtepunten der Friesche Geschiedenis" kiezen, da's zonde van zo'n groot stuk hout :p.
 

Oceans'11

Post veel
22 mrt 2013
967
0
NL, Drachten
www.oceans11.nl
@SamPonette: dat zal een flink board worden dan ! ;)

@Kor: als een van mijn kids een iets te foute opmerking maakt zeg ik altijd: "Jij speelt met je voortanden..." Waarom komt deze reactie nu ook als eerste naar boven ??? :D :D
 

Oceans'11

Post veel
22 mrt 2013
967
0
NL, Drachten
www.oceans11.nl
Nah, mijn free formula-board is 'maar' 2.30 m lang maar wel liefst 1.00 m breed... Maar... we dwalen een beetje af... ;)

Iemand nog een alternatieve suggestie voor mijn werkblad van lindehout ??? Of toch maar gewoon tafelblad van maken ? Door het zachtere hout wordt het wat sneller een doorleefde tafel... :confused:
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.322
191
Gem. Winsum (Groningen)
Als ik me goed herinner werd het HEEL vroeger - zeg 50 jaar geleden en eerder - gebruikt voor tekentafelbladen. Prettige egaal zachte ondergrond en het zou stabiel zijn. Maar... wie heeft er nu nog behoefte aan een tekenbord.

Misschien vormt het aanknopingspunten.

mvg
klaas0639
 

Oceans'11

Post veel
22 mrt 2013
967
0
NL, Drachten
www.oceans11.nl
Foto's van het blad volgen zodra deze bezorgd is...

Daar zijn de foto's... het blad is behoorlijk groot: 1250 x 2500 mm.
Mijn gedachte (en mijn vrouw helemaal, nu ze het gezien heeft... :eek:) is om er toch een tafel van te maken.
Ik ken linde eigenlijk helemaal niet als meubelhout.
Ik wil het hout liefst zo licht mogelijk houden. Blanke lak zal misschien zorgen voor teveel vergeling (??).
Zou je lindehout met olie kunnen bewerken ??

Wat zijn redenen om het niet te doen ?? #tafelmaken

DSC_0251.jpg
.
DSC_0252.jpg
.
DSC_0250.jpg
.
DSC_0253.jpg
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.920
846
Oss
Als je niet bang bent voor de beschadigingen van het blad, dan is dit geen probleem.
Het hout is natuurlijk niet zo hard.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.