bureau

Vin_d

Actieve deelnemer
22 apr 2013
132
0
Wingene
Dit is een bureau die ik gemaakt heb tijdens mijn opleiding voor meubelmaker.

Er moeten nog handvatten op komen maar ik zou niet weten wat hierop past, ik denk het sober te houden.
enige tips?

bureau1.jpgbureau2.jpg
 

gompy58

Actieve deelnemer
15 jan 2013
315
1
Mooi werkstuk hoor!

De keuze voor handgrepen zijn door de keuze van je scharnieren wat beperkter geworden. In eerst instantie zat ik aan wat geoxideerd koper te denken in een kom vorm maar dat zou niet matchen met je scharnieren. Nu denk ik meer aan hout, eventueel in een andere, donkere houtsoort, recht a la art deco ofzo.

Als je het echt sober wilt houden zou je ook iets met een sleuf kunnen doen die je alsnog in de onderzijde van de lades en bovenkanten van de deurtjes freest waar je met je vingers in kunt.
 

Vin_d

Actieve deelnemer
22 apr 2013
132
0
Wingene
allen bedankt om even mee te denken hierover.

Ik twijfel tussen 2 van de voorstellen:
De metalen komgrepen vindt ik mooi en de vierkante (of rechthoekige) tapse knopjes in dezelfde houtsoort lijken mij ook gepast.

De komgrepen zijn prachtig voor de lades maar of ze dat ook voor de deurtjes zijn weet ik nog niet.
 

roald

Actieve deelnemer
29 feb 2012
492
0
Grepen/knopjes kiezen is altijd lastig, en erg persoonlijk. Advies: kijk op internet naar zoveel mogelijk plaatjes van bureaus en vorm zo een idee over wat je zelf mooi vindt.
Ik heb twee vragen/opmerkingen over het ontwerp:
- Ben je niet bang dat het blad gaat doorhangen aan de voorzijde door het gewicht dat je in de kastjes stopt? Dit omdat er alleen aan de buitenzijden pootjes zitten, en de achterplaat die alleen de achterzijde steun geeft.
- De vertikale plank onder het blad lijkt me wat breed, waardoor je er niet in een gezonde werkhouding aan kunt zitten. Kijk maar eens naar deze pagina, waar je ziet dat bij een gezonde houding er nauwelijks ruimte is tussen je bovenbenen en het blad. Je kunt de stoel nu niet zo hoog zetten als eigenlijk nodig is, lijkt me.
 

jordiij

Actieve deelnemer
13 jan 2012
237
0
Leusden
Wow heel mooi gemaakt. Is er ook een reden warom je heb gekoze dat die allen aan de zijkant de grond raakt? Omdat normaal bij z'n bureau de kastjes er onder aan bijde kanten de grond raken.

Gr. Jordi
 

Vin_d

Actieve deelnemer
22 apr 2013
132
0
Wingene
@jordiij: origineel was mijn ontwerp op 8 poten, eigenlijk 2 kasten verbonden met een blad ( engels bureau). Maar de leraar had hier zijn bedenkingen bij omdat deze 8 poten nooit allemaal kunnen dragen, ik dus het ontwerp aangepast naar het huidige. Achteraf komt deze leraar dan ook met de opmerking over het doorbuigen, te laat natuurlijk om nog terug te keren naar het originele ontwerp. (is een goede leerkracht hoor)

@roald: De doorbuiging vooraan heb ik ingecalculeerd, onderaan in de zwevende hoeken heb ik draadinserts voorzien en kan ik als het nodig is voetjes met M8 draad indraaien om steun te geven en doorbuiging tegen te gaan. Dan moet ik wel nog een plintje voorzien om deze weg te werken. We zien wel wat het doet!
Wat de zithouding betreft ben ik heel tevreden van het bureau. Volgens de richtlijnen moeten de knieen onder 90° geplooid zijn als de voeten goed op de vloer staan, dit bepaald de zithoogte. Hierbij heb ik nog zo'n 3 cm vrije ruimte. Het bureau is dan ook 80 cm hoog en de vrije ruimte eronder is 66 cm. (de hoogte is natuurlijk een persoonlijke keuze maar ik heb graag een hoog bureau, deze dwingt mij als het ware mooi rechtop te zitten wat beter is voor rug en nek)
De vertikale plank is ook een grote lade waar ik al mijn bureaugerief in kwijt kan :). Dus wou ik deze niet te smal nemen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.