Welkom bij www.woodworking.nl.
Resultaten 1 tot 9 van de 9

Onderwerp: Bijlen

Bijlen

Ik wist helemaal niets over bijlen, maar nu ben ik klaar om een logcabin te gaan bouwen.

wow topper, iets voor vanavond om te kijken, dank

Is inderdaad de moeite waard. Biertje en bakje chips erbij en dan heb je een genoeglijk uurtje. Thanks, Seek!

Erg leuk en informatief om te zien. Zeer de moeite waard.
    Mooi om de karakteristieken van de diverse bijlen zo belicht te krijgen.

Dank voor de link.

Zou interessant zijn eens te testen hoelang het schulpen van een notenhouten plank van 2m10 en 38mm dik daarmee zou duren.... wel iets meer afwerking aan de randen nodig ben ik bang...
    . . . Als er 1 gereedschap over de dam is staat zo je werkplaats vol . . .

Een centimeter eraf? Ben je met vijf minuten klaar. Je gaat er nog het meeste problemen mee hebben dat je met droog hout werkt ipv groen hout.

Gisteren heb ik de waankant van 1 van de planken ongeveer een cm smaller gemaakt. Dat leek me geen klus voor een schulpzaag. Misschien met een grote spanzaag? Wat ik heb gedaan is inkepingen zagen, met een grote beitel het hout ertussen uit geslagen en met het haalmes alles gefatsoeneerd. Hard werken. Dat lijkt me nou echt een mooie klus voor een bijl.
    Bij het op dikte brengen van de sterk geschotelde planken heb ik me wel eens afgevraagd of je met een adze niet heel veel tijd en inspanning zou kunnen besparen.

Bijlen en dissels zijn nog altijd het snelste handgereedschap om veel materiaal te verwijderen. Bij een geoefende hand is er zelfs weinig afwerking nodig of helemaal geen als het niet op 1mm. aankomt.

Prachtig filmpje, binnenkort maar eens helemaal bekijken.

jaap

Forum Rechten