eiken wijnrek voor 40 flessen

Vin_d

Actieve deelnemer
22 apr 2013
132
0
Wingene
Deze week heb ik een wijnrekje gemaakt in eik, Dit rekje kan 40 flessen bevatten (tot 85mm diameter, dus geen champagne flessen)

De zijpanelen zijn uit multiplex met eik fineer, het achterpaneel is gewone multiplex maar deze komt tegen de muur te staan.
Het massieve bovenblad werd vooraan bevestigd met schroeven en zit achteraan met 3 zwaluwstaartjes gemonteerd om eventuele krimp op te vangen.
Het rooster is ook in massieve eik. hiervoor heb ik de verticale planken half ingefreesd en de horizontale vanaf de andere zijde half ingefreesd.
de draadrichting van de horizontale plankjes heb ik van voor naar achter laten lopen, in de hoop zo geen plankjes af te breken bij belasting.

Het kastje is onbehandeld, de klant wil dit nog kleuren.

pic1.jpgpic2.jpgpic3.jpg
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
Erg mooi geheel...Persoonlijk zou ik alles "au naturel" houden maar de klant is natuurlijk koning.

Kan je wat meer vertellen over die zwaluwstaarten in het bovenblad ??
 

Vin_d

Actieve deelnemer
22 apr 2013
132
0
Wingene
Om het uitzetten en krimpen van het blad op te vangen moet dit kunnen bewegen t.o.v. De kast, als je het blad met blokjes monteerd die in een gleuf zitten (zoals bij tafel) dan kan de positie van het blad verschuiven, dan krijg je bij zo een klein blad snel het idee dat het scheef ligt.
Hier heb ik de voorkant van het blad vastgevezen (van onder door de regel in het blad) zo kan dit niet verschuiven t.o.v. de regel.
achteraan moet het blad dan twee maal zoveel kunnen bewegen, dus heb ik in de kast enkele sleuven uitgefreesd met zwaluwstaart en op het blad de blokjes bevestigd die hierin passen. Op de foto van de achterzijde zie je deze zitten net onder het blad.
 

gompy58

Actieve deelnemer
15 jan 2013
315
1
De zwaluwstaart oplossing vind ik wel een mooie, die ga ik ff onthouden.

Het geheel vind ik een nette verschijning hoor, wat ik persoonlijk net even wat minder vind zijn de verbindingen met een velling aan de zijkanten, maar goed, dat is geheel persoonlijk.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.