Hol trekkende plaat

Cory

Nieuw lid
12 okt 2008
24
0
Goedendag,

Omdat ik mijn interieur wat wil opknappen en maar niet kan slagen/besluiten betreffende een salontafel, wou ik voorlopig mijn oude salontafel wat opknappen. Het is een lage rechthoekige tafel met blokpoten doorlopend in het blad, gemaakt van notenkleur gebeitst eiken fineer. Lange tijd heb ik al uitgekeken naar een wit blad van 100 x 80 maar kon niks vinden. De eenvoudigste oplossing zou zijn een plaat MDF te kopen maar, probleem; ik heb geen vervoer.

Dus ik ben eens in de kelder gaan neuzen en daarin stond nog de achterwand van een kast, 6 mm dik spaanplaat, met een een kant een dunne coating van iets wat op papier of kunstpapier lijkt. Wel bestand tegen vochtig reinigen overigens.

Van kastachterwanden heb ik al vaker iets geprobeerd te maken en het euvel is dat ze hol gaan staan. Desondanks, ook om te kijken of een wit blad wel leuk zou zijn heb ik er een stuk uit gezaagd van 100 x 80 en dat op de tafel gelegd. Het staat dus wel goed maar aan de lange kant krullen de punten 1,5 cm boven het tafelblad uit en aan de smalle kant 1 cm. Omkeren is lastig want de achterkant is rauw spaanplaat en dat laat zich niet mooi verven.

Ik wilde hem het liefst los laten liggen omdat de originele kleur niet lelijk is, alleen te donker bij de rest van het interieur. Maar hij ligt niet strak. Ik ben van plan om het blad (over de toplaag) wit te lakken. Ik heb nog waterbasis satijnlak.

Ik heb nog een stuk over om een en ander uit te proberen. Wat maakt de beste kans de plaat recht te trekken?

Resumerend: ik heb een achterwandplaat van een kast, gemaakt van 6 mm dik aan een kant gecoat spaanplaat, en dat wilde ik gebruiken als oplegtafelblad voor mijn oude salontafel en dat morgen wit lakken met waterbasis satijnlak, maar hij trekt hol zodat de vier punten iets ophoog steken. Hoe krijg ik hem mooi recht?

Bijvoorbaat dank!
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
817
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Hallo Cory,

Is bijna niet op te lossen, wat ik me zo kan voorstellen is tussen blad en oplegblad dubbelzijdig tape aanbrengen aandrukken en klaar.
Het bovenblad ligt dan vast hoeken zullen niet meer omhoog komen, dit is een semi permanente oplossing. je kunt met enige trekkracht de verbinding weer loshalen de eventuele lijmresten kun je dan verwijderen met was benzine. Vermoedelijk zal het spaanplaat wel breken.

Roeland
 

Cory

Nieuw lid
12 okt 2008
24
0
Dank u wel voor uw reactie; dit klinkt inderdaad als een goede oplossing. In het verleden heb ik al diverse oplossingen geprobeerd, zoals verven of zelfs behangen van de achterkant in de hoop dat dat net in voldoende mate tegen zou gaan trekken als het opgedroogd zou zijn maar het resultaat was vaak onvoorspelbaar; soms kwam er juist een extra golf in.

Het staat overigens wel leuk; moet nog iets verzinnen voor de zijkantjes, denk aan een penseeltje zwarte verf of een stripje maar eigenlijk valt het door de lichtinval niet op.
 

Cory

Nieuw lid
12 okt 2008
24
0
Klaar! Ik had nog een rol mountingtape en dat plakt goed. Leuke tafel. De kantjes laat ik onbewerkt, dat staat toch het beste.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.