Schulpen met de handzaag. Hoe erg is dat?

A

Athanor

Guest
Moet ik dan op basis van mijn calculatie hieruit opmaken dat het vooral werken is geweest en geen (hobby)plezier?:rolleyes:

Mooi resultaat!

Fons
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.766
146
Rotterdam
Dan zat ik er met 10 minuten op mijn gevoel dichterbij dan op de berekende wijze van 5 minuten.
Voortaan alles maar op gevoel doen ;)

Ik ben reuze benieuwd naar de tafel!
Hoe is het trouwens met die schimmelvlek in die plank afgelopen? Heb je die nog weg gekregen?

Grts, Raymond
 

kodama

Actieve deelnemer
Wat ik nergens terugvind is dat als we ervoor kiezen om zo veel mogelijk naar handgereedschap te grijpen we in het gebruik steeds bekwamer worden. Lees naukeuriger en sneller. Evenzeer is het omgekeerde waar als je steeds als eerste naar de machine grijpt.

Al een hele tijd houd ik nota's bij van de tijd die het me kost om een bepaalde bewerking uit te voeren en alhoewel ik dit aanvankelijk deed om gerichte offertes te kunnen opstellen besefte ik dat mijn concentratie niveau tijdens de handelingen langer op een hoog niveau blijft. Het chronometeren van je werk heeft meer nut dan je zou kunnen verwachten. Iedereen kan met handgereedschap werken maar als je snel en efficient wil kunnen met een zeer goed resultaat kunnen we maar best iedere gelegenheid gebruiken om die handen met dat handgereedschap te laten werken.
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Hee, da's interessant. Moet ik mezelf toch ook eens klokken.

Niet onbelangrijk is ook dat je voor grotere klussen gewoon ook een beetje conditie in bepaalde spiergroepen nodig hebt. Als ik langere stukken achter elkaar moet zagen verzuur ik op een gegeven moment gewoon. Als ik vaker zou zagen zou dat uiteindelijk steeds minder worden.
 

Steven Gauwberg

Post veel
9 feb 2011
941
3
Stekene
www.houtentiek.be
Inderdaad een mooi resultaat, maar ik zou er de tijd niet voor vinden om alles handmatig te zagen. Gelukkig heb ik een goeie lintzaag, en zo'n tafelzaag met rolwagen, zodat het meeste schulpwerk hier machinaal gebeurt.

Ik ben me echter beetje bij beetje beter aan het bekwamen in handmatig zagen, alsook in het onderhoud en opknappen van zagen. Nu mijn zagen scherp zijn worden ze ook steeds vaker gebruikt.
Ik zoek eigenlijk een beetje de middenweg tussen machines en handgereedschap. Om mijn boterham te verdienen kan ik niet anders dan machines gebruiken, maar het is enorm nuttig goed met handgereedschappen om te kunnen gaan. Zo kun je de twee combineren met goeie resultaten en een van je kunde afhankelijke snelheid. Die wordt door de oefening steeds beter, als je maar blijft kijken waar je mee bezig bent.
Op die manier beleef je ook veel meer plezier aan je werk, en krijg je meer voldoening. Op alle vlakken winst dus ;-)
Een vroegere baas leerde me ooit de les: eerst langzaam maar goed leren werken, en gaandeweg versnellen, terwijl je de kwaliteit van je werk kritisch blijft bekijken. Op die manier leer je snel en doordacht degelijk werk af te leveren. Gouden raad!

Ps: @Kees, je moet eens proberen schulpen met de zaag quasi loodrecht op het werkstuk, terwijl je zelf achter de zaag staat. De tanden wijzen dan van je weg, twee handen op het handvat en gaan ermee. Zaagt sneller dan op de klassieke manier, (grote halen, snel thuis) en met minder moeite, je staat zelf mooi rechtop, dus geen pijnlijke rug na wat tijd.

Daar komt ie nu mee ;-). Wel een heel nuttige tip, ga ik zeker uitproberen! Bedankt, André!


Ben ook wel benieuwd naar de toekomstige foto's van je tafel, Seek!

Groeten,
Steven
 

MasaveHout

Post veel
3 feb 2013
1.636
204
48
zwolle
www.masave.nl
Zo...da's weer een serieus staaltje zaagwerk. De afweging handgereedschap/elektrisch gereedschap moet een ieder voor zich maken. Ik kan me goed vinden in het verhaal wat Steven hierboven schreef. Echter maakt het voor het plezier in de hobby denk ik weinig uit. Ik sta met enorm veel plezier bij de vandikte-bank hoor...heerlijk werk !!
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
In de garage naast mijn huis heb ik ook een vlakvandiktebankje staan, zo'n hobby ding van EB. En een Kity zaagtafel. Verder is de garage vooral een grote puinhoop op het ogenblik. Achter in de tuin staat mijn blokhutje waar het vredig en rustig is, op af en toe een vloekende houtbewerker na. Voor ieder wat wils.

Bij houtbewerken met handgereedschap is het ook belangrijk om het ontwerp aan te passen aan de hoeveelheid werk. Ik heb bijv het tafelblad overal op dezelfde dikte gebracht. Omdat veel van het hout onzichtbaar is onder de tafel is dat eigenlijk heel veel overbodig werk.

Op dit ogenblik zit ik te denken om de hele garage te verbouwen, misschien een lintzaag in de hoek en de rest vooral ingericht voor handgereedschap. Lekker dromen...
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.689
2.568
Gaanderen
Hoewel het voor mijn conditie goed zou zijn om alles met een handzaag te zagen kies ik bij grotere klussen wel voor een machine. Nu heb ik een kleine werkplaats en ben ik wel een half uurtje aan het herschikken voor ik kan zagen dus maak ik wel de afweging hoeveel tijd het zagen kost. Wil ik fineer zagen pak ik altijd de lintzaag. Voor het zagen van stukken stam voor het draaien pak ik de handzaag.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.