Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 29

Schulpen met de handzaag. Hoe erg is dat?

Zojuist heb ik een randje van 1cm breed afgezaagd van een van de planken voor mijn tafel. Met een handzaag. En terwijl je daar zo mee bezig bent heb je alle tijd om over van alles na te denken. Ik vroeg me af hoe de gemiddelde houtbewerker daar nou tegen aan kijkt. En daarom hier een kleine peiling. Ik stel de vraag niet in het handgereedschaps deel van het forum, omdat ik benieuwd ben naar de ideeen van iedereen.

De plank is 210 cm lang en 3,8 cm dik notenhout. De zaag is een oude Engelse schulpzaag met 5 ppi vertanding. Hoe lang denk je dat je daarmee bezig zou zijn? En zou je daar dan tegen op zien? Is dit een eitje? Of verwacht je een totale uitputtingsslag? En natuurlijk ook, hoelang denk je dat dit zou duren met een circelzaag?

De zaag die je noemt is mij onbekend en daarom kan ik onmogelijk zeggen hoe lang het zou duren om met deze zaag de desbetreffende plank te schulpen. 5ppi zegt ook erg weinig over de prestatie van de zaag die niet enkel van de vertanding maar heel erg van de scherpte afhankelijk is en hoe de tanden gevormd zijn en de manier waarop ze de vezels snijden en het daaraan verbonden resultaat.

Maar om op je vraag te proberen antwoorden schat ik dat het tussen de x en y minuten kan duren. Dan hebben we het wel over een goed uitgevoerde echt rechte snede zonder compromis. Ongetwijfeld kan het sneller maar als je tijd wil meten moet je ook een bepaalde kwaliteit standaard hanteren. De densiteit van het hout speelt ook een rol. Hoe ver staan de groeiringen uit elkaar? Er zijn zoveel variabele dat het moeilijk is dit in te schatten.

Uitputtingslag nee zeker niet en ik zou er zeker niet tegenop kijken, integendeel. Tenzij dat ik een lintzaag tot mijn beschikking heb waarvan ik weet dat ze perfect is afgesteld en een scherp blad heeft, wat dezer dagen niet het geval is, zou ik onmiddellijk naar de (Japanse) handzaag grijpen.

Klik op Afbeelding voor grotere versie

Naam:      photo copy 2.jpg
Bekeken:   436
Grootte:   99,0 KB
ID:        7030

Net een handvat aan gezet, klaar voor gebruik...

"Schulpen met de handzaag. Hoe fijn is dat?"
    Laatst gewijzigd door kodama; 21-06-13 om 20:18.

Hij is scherp! Zelf geslepen met schulptand en ongeveer 4 graden achterover hellend, dus niet super agressief.

Maar kan je tussen x en y nog nader precisieren?

Dit is geen wedstrijd, ik ben gewoon benieuwd hoe men over zoiets denkt.

Mooie zaag trouwens, die Japanners kunnen mooi spul fabriceren! Heb je hem nog een beetje opgepoetst?

Goed scherp? Ik denk dat ik daar 15, 20 minuten over doe. Als het er eentje is dan

Ok Seek omdat je het zo vriendelijk vraagt houd ik het op 15min.

De zaag zelf heb ik van de zaagdokter en is nieuw. Het is een oude zaag van hoge kwaliteit uit zijn stock en hij heeft de tanden vers geslepen. Het handvat heb ik er net aangezet en een bescherming in Western Red Cedar gemaakt om ze op te bergen. Gisteren voor het eerst gebruikt en amai, super snel en accuraat. Zaagplezier ten top...

Senior Member
    Ingeschreven
    Apr 2008
    Tja...hoewel ik bijna alleen nog maar met handgereedschap werk is het schulpen van zo'n lange plank niet iets waar ik naar uitkijk. Als ik moet schatten denk ik dat ruim over de 20 minuten zal klokken.
    Of machinaal voor mij sneller is? Ik weet het niet. Om zo'n plank te verzagen op mijn tafelzaag moet ik mijn half hok leegmaken zodat ik de zaag zo kan positioneren zodat ik de ruimte achter het blad heb en de plank via de deur naar buiten zaag en daarna alles weer terug zetten...

Uit ervaring weet ik dat het een pittig klusje is, maar dat het best wel snel gaat.
    Het voelt misschien als aan als 20 minuten, maar met de juiste scherpe zaag gaat het toch best snel.

Klik op Afbeelding voor grotere versie

Naam:      image.jpg
Bekeken:   401
Grootte:   91,1 KB
ID:        7032

Ik vind het moeilijk schatten, want als ik bezig ben vergeet ik vaak de tijd.
    Ik gok 10 minuten.

Groeten, Raymond
    Bijgevoegde Thumbnails Bijgevoegde Thumbnails image.jpg  

Senior Member
    Ingeschreven
    Oct 2012
    Donders, zo snel?

Een leuke vraag Seek. Het is moeilijk een unbiased antwoord te geven. En... ik ben vergeleken met de meeste aciteve leden op dit forum een onervaren beginnertje. Heb een gruwelijke pesthekel aan een cirkelzaag. Dacht dat met de hand zagen van zo'n plank veel meer dan een half uur gemoeid zou zijn. Deze antwoorden geven mij het geloof dat er ook zonder cirkelzaag een gelukkig houtleven mogelijk is. Ik was al lang van plan een set ECHT goede zagen te kopen, maar vreesde de veronderstelde zeer langdurige eentonige bewerkingen.

Ps.: heb geen hekel aan electr machines. Integendeel. Maar haat cirkelzagen.

Leuk.

mvg
    klaas0639

5ppi is 5 punten per 2,5 cm
    Zaag van 40 cm heeft dan 80 punten.
    Zeg dat je er 70 effectief gebruikt.
    0,1 mm per twee punten hout afname is 3,5 mm per slag.

Met een stevig tempo haal je twee slagen per seconde, is 7 mm per seconde.
    42 cm per minuut.
    210 cm is dan 5 minuten

Met een rustpauze tussendoor zeg ik: ergens tussen de 5 en 10 minuten.

Grts, Raymond

Moderator
    Ingeschreven
    Nov 2008
    Blog Berichten
    1
    Dat is een goede vraag Seek.

Wanneer ik kijk naar mijn persoonlijke situatie dan zal ik vaak gaan voor de zaagtafel in dit geval. Dan ben je met 1 minuutje wel klaar. Niet dat het echt perse snel hoeft maar ik kan die tijd dan weer gebruiken voor andere zaken. Het meditatieve van het handzagen mis je dan inderdaad. Ik merk dat het grote plezier in het houtbewerken bij mij komt van het bedenken van een idee tot de uiteindelijke uitvoering daarvan. Of ik dat nu met handgereedschap (bv zwaluwstaarten zagen) of elektrisch gereedschap (bv vlakken van ruw hout) gebeurd maakt voor mij eigenlijk weinig uit. Dan kies ik vaak de meest "snelle" methode zodat ik meer effectieve tijd kan besteden aan het werkstuk.

Voor het meerendeel van ons is houtbewerken een hobby. Voor mij natuurlijk ook. Zaken zoals productiesnelheid tellen natuurlijk niet mee. Wanneer ik kijk hoe mijn werkplaats-kameraad(Tamar www.tonnema.nl ) in no-time een tafel maakt dan vind ik dat indrukwekkend. Voor mij zelf mag dit tempo wel omlaag omdat ik dan kan "genieten" van elke stap in het proces. Voor Tamar is het een kwestie van zo snel mogelijk een uitstekend werkstuk of te leveren. Ik kan zelf soms wel eens een extra kopje koffie drinken terwijl ik naar dat ene noestje kijk in die plank....."Donders wat mooi is hout toch "......

Kortom : Doe mij maar een "gestekkerde" zaag in dit specifieke geval
    met vriendelijke groet,
    rick
    http://thewoodworkersattic.blogspot.com/

Forum Rechten