Master-Slave schakeling

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.280
215
't hoofd van Overijssel
Zat net bij Conrad te kijken en kwam deze tegen. 8-voudige overspanningsbeveiligde automatische stekkerdoos

Ik heb een vergelijkbare aan de computer hangen. Computer aan en alle randapparatuur gaat ook aan. Hoef niets apart uit te schakelen. De scanner gaat trouwens wel uit maar niet automatisch aan. Mooi oplossing blijkt in de praktijk.
401821_BB_00_FB.EPS_1000.jpg
 

Oceans'11

Post veel
22 mrt 2013
967
0
NL, Drachten
www.oceans11.nl
Zat net bij Conrad te kijken en kwam deze tegen. 8-voudige overspanningsbeveiligde automatische stekkerdoos Ik heb een vergelijkbare aan de computer hangen. Computer aan en alle randapparatuur gaat ook aan. Hoef niets apart uit te schakelen. De scanner gaat trouwens wel uit maar niet automatisch aan. Mooi oplossing blijkt in de praktijk.

Dat is een handig ding ! Zou hier ook erg van pas komen met al die randapparatuur die aan de PC bungelt ;) Maar... is dat qua vermogen wel geschikt voor machines met hoger verbruik ??
 

jjjlll

Actieve deelnemer
Niet doen dus.
Zo'n type, dan van de Gamma of zo, heb ik dus eerst gebruikt, die was meteen defect.
Er staat 3500 Watt op, maar als je goed kijkt op de foto staat dat bij de Master, ins ons geval dus de cirkelzaag of freestafel.
Als dit ding voor de computer gebruikt wordt, is er niets aan de hand, de slave kant verbruikt dan bijna niets, printertje, scanner wellicht, klein lampje.
Er worden geen specificaties gegeven over de Slave kant. Daar brandde bij mij dus de zaak door, denk ik.
Ik hem heb nog wel ergens liggen, ik zal hem eens open zagen en een foto van de ingewanden op het forum zetten.
Joep
 
Laatst bewerkt:

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.922
846
Oss
Slave kant is vaak ca 10 Ampere max.
De aanloopstroom voor de motoren van cirkelzaag e.d. is vaak echter vele malen groter, waardoor het dus direct einde verhaal is, omdat de schakeling tijdens aanloop zwaar wordt overbelast
Eeen printer e.d. hebben geen hoge aanloopstroom.
 

jjjlll

Actieve deelnemer
Ik heb mijn defecte PC master slave schakelaar opengemaakt, zagen hoefde niet.
De master mocht met maximaal 2.5 Ampere belast worden, dat is iets van 550 Watt, veel te weinig dus. Daar was dan ook een zekering doorgebrand. Daarnaast was de hoofdschakelaar vastgesmolten.

De slave kant (waar de stofzuiger op moet komen) bevatte een relais van 10 Ampere, niet slecht, en voldoende voor een standaard stofzuiger.
De zwakke kant is dus de master kant, in dit geval dus. Om die reden heb ik in mijn master slave schakeling een diodebrug van 35 Ampere opgenomen, met metalen koelblok, ruim voldoende voor onze zaag- en freestafels.
Het goede nieuws is dat de defecte master slave schakelaar, voor PC gebruik, nu weer werkt, kwestie van de zekering vervangen.
Joep
 

Pascal

Actieve deelnemer
27 dec 2011
178
1
Luxemburg
Dergelijke kant en klare master/slave toestanden had ik ook al wel gezien, maar zoals geweten zijn die niet geschikt voor houtbewerkingsmachines. Daarom ook mijn post.
Nu had ik ook al wel enige zelfbouwopties bekeken alvorens de geîntegreerde Kemo schakeling te kopen. Ik moet toegeven dat ik er geen zo eenvoudige zoals die van Joep was tegengekomen. Ze maakten allemaal gebruik van een stroomtransfootje op de master. Het gebruik van een diodebrug had ik nog niet gezien, de truuk dan met de condensator voor de uitschakelvertraging maakt het helemaal af. Ik vind het een mooie oplossing. Om wat ik voordien had gezien te maken, moest ik nog een printplaat etsen etc.. Dat vond ik wat te veel werk en toen ik die geintegreerde schakeling tegenkwam, wou ik dat toch maar es proberen, en ik was tevreden met het resultaat. Dat wou ik dus effie met jullie delen, een simpele goedkope oplossing.
Jammer dat ik Joeps schakeling niet vroeger had gezien, die had wel wat meer zelfbouwbevredigingsgevoel ;) gegeven.
Groetjes,
Pascal
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Niet doen dus.
Als dit ding voor de computer gebruikt wordt, is er niets aan de hand, de slave kant verbruikt dan bijna niets, printertje, scanner wellicht, klein lampje.
Joep

Ligt er een beetje aan wat je voor voeding je in je pc hebt denk ik?
3x Pc; 850 watt, 1200 watt, 1000 watt, printertje 1200 watt.
 

jjjlll

Actieve deelnemer
Een van de forum leden, O Peatey, heeft de schakeling gebouwd, werkte niet, dat kan natuurlijk niet.

Nadat hij de schakeling had opgestuurd, bleek dat de huidige solid state relais meer stroom verbruiken dan het relais dat ik ergens nog in de bak had liggen, 3 mA versus 0.5 mA. Het probleem ligt bij de trafo.
Voor O Peatey heb ik de schakeling omgebouwd, dus met meer onderdelen, dan werkt het bij hem alvast, zelfs iets luxer, met start vertraging.

De komende weken heb ik geen tijd om dit verder uit te zoeken, maar eind augustus bestel ik op zicht een voorraad trafo's om dit eens goed te testen, zodat de schakeling, met een minimum aan onderdelen, betrouwbaar gereproduceerd kan worden.
Even wachten dus.

Daarnaast heb ik net de klik aan klik uit schakelaar met afstandsbediening binnen, waarmee je bij je werk, of vanaf je zaag / freestafel, de stofzuiger kunt bedienen.
Wordt vervolgd

Joep
 
Laatst bewerkt:

mdamsma

Actieve deelnemer
15 mei 2011
277
19
Joep
gezien de post van bartjevossen op jou post uitgekomen.
was benieuwd of je nog verder had geëxperimenteerd ?
Groet
Menno
 

jjjlll

Actieve deelnemer
Niet echt Menno.
Ik merkte, zoals verteld, dat de solid state relais soms meer stroom verbruiken van de trafo dan het relais dat ik zelf gebruikte, en dat al meer dan 25 jaar ergens in de rommelbak lag. Dat betekende dat de keuze van de transformator kritischer was dan de door mij gebruikte trafo, uit dezelfde rommelbak trouwens.
Als je van plan bent om de schakeling te bouwen, geef dat dan maar aan, dan ga ik dat met die trafo's eens echt uitzoeken, dat betekent dat ik een aantal van die dingen bestel, en de beste selecteer, en de rest terugstuur.
Het goede van het verhaal is dat de door jou te bouwen schakeling dan altijd gaat werken, want daar stoppen we de geselecteerde trafo in.
Waar woon je trouwens, aan je naam meen ik Friesland te herkennen?

Joep
 

mdamsma

Actieve deelnemer
15 mei 2011
277
19
Joep,

Ha nee mijn voorouders wel, zelf in A'dam geboren.
Maar woon nu gelukkig in de enige hout stad van Nederland............... Het Masave Zwolle
 

haashaashaas

Nieuw lid
22 feb 2014
13
1
Amsterdam
Ik volg dit forum al een tijd, maar tot op heden nog niks gepost.
Wat betreft de master slave schakeling zou ik (als elektronicus) enkele wijzigingen aanbrengen.
Allereerst zou ik een stroomtrafo pakken ipv de stekkertrafo icm de diodebrug. Die kun je ook eenvoudig om een kabel een doen.
Verder zou ik voor de secundaire kant een TRIAC gebruiken.
 

Bijlagen

  • master slave.JPG
    master slave.JPG
    14,2 KB · Weergaven: 446

mdamsma

Actieve deelnemer
15 mei 2011
277
19
Bedankt voor je professionele aanvulling
Kun je ook type nr en waardes aangeven?
Bedankt Menno
 

Bert2

Actieve deelnemer
13 jan 2014
481
1
Holten
prima schema van haashaashaas.
toch een flinke klus, zeker voor niet elektronici (ben ik van origine wel)
Om het netjes en veilig te doen een print ontwerpen en maken. Heb het vaker gedaan. Liefst 10 of meer bestellen om het prijsgunstig te krijgen. Inbouwen, stopcontacten erbij enz.
De eerstgenoemde module is nog steeds te krijgen:
http://www.conrad.nl/ce/nl/product/1091973/Kemo-MasterSlave-schakelaar-M103N-Module-230-VAC
wellicht elders goedkoper.

Weet dat er forumleden zijn met terechte kanttekeningen maar dit is ook een mogelijkheid:
http://www.popelectronics.nl/master-slave-stekkerdoos-mssp02.html
10A 2,2KW uit. Neem eigenlijk aan dat veel verbruikers inschakelstroombegrenzing hebben.
 

Sang

Actieve deelnemer
19 mrt 2013
600
15
Berkel en Rodenrijs
Ik denk even hard-op, maar je kan ipv de trafo ook 2 diode's (5408 ofzo) anti-parallel zetten, dan zou je daar over 0,7 volt moeten meten, genoeg om het secundaire gedeelte van de schakeling te activeren?

Die 0,7 volt drop overleefd je cirkelzaag wel

-edit- laat maar dat is eigenlijk wat joep al vertelde :rolleyes:
 
Laatst bewerkt:

jjjlll

Actieve deelnemer
Interessante ontwikkelingen:
1. Oplossing van Bert 2, de master slave van Conrad, die had ik nog niet gezien, dus de Kemo Master/Slave-schakelaar M103N Module 230 V/AC. Als dat ding werkt, is dat wel erg aantrekkelijk. Ik zie in de specificaties dat er een relais in zit waarbij de slave belasting maximaal 16 Ampere mag zijn (anders gaat het relais defect, in de praktijk trekt de master (zaagtafel en zo) de meeste stroom, de totale stroomafname mag ook 16 Ampere zijn. Bij een zaagtafel van 2300 Watt ben je 10 Ampere kwijt, heb je 6 Ampere over voor de stofzuiger.
ik neem even aan dat je de vertraging niet kunt regelen, er is geen aansluiting voor een condensator of zo.
Heeft iemand ervaring met deze master slave schakelaar?

2. Bert 2 met de master slave van pop electronics. Die brandt zo door, de Host outlet, ik neem aan de slave, kan Max 2.5A, 550 W leveren. Bij mij was dit soort apparaat meteen defect.

3. Haashaashaas: kan je wat meer vertellen over die stroomtrafo, welk type, of draai je wat wikkelingen over de master stromkring?. De diode oplossing heeft, zoals ook Sang aangeeft, een maximaal spanningsverlies van 1.4 Volt, te verwaarlozen. als tweede punt, Je kunt inderdaad een Triac schakeling gebruiken, die zit ook in de solid state relais, alleen is een solid state relais eleganter, en juist gebouwd voor dit soort toepassingen.
4. Sang, helaas die de spanningsval over de 2 dioden te laag om een triac, solid state relais aan te sturen, zeker omdat je nog spannning verlies krijgt door de gelijkricht diode die er achter komt. Daar is dat kleine trafo'tje ook voor nodig, de lage spanning opkrikken..

Al met al, Die Conrad solid state master slave ziet er veelbelovend uit, de stroomtrafo van haas^3 kan als we wat meer weten kan ook interessant worden.
Ben benieuwd naar de ervaringen van de Conrad, en naar de stroomtrafo.

Joep
 

Sang

Actieve deelnemer
19 mrt 2013
600
15
Berkel en Rodenrijs
Aan de primaire kant een trafo in serie zetten lijkt mij ook wat eng inderdaad, in het geval van mijn bovenfrees praten we over 11A wat we door de trafo jagen.

Ik heb trouwens bij deze zaak dit ding gekocht voor 15 euro.
http://www.groepenkastbestellen.nl/EMAT-magneetschakelaar-2P-25A

1048937.jpg


Als je 230V op de spoel zet, schakelt hij 25A, vanuit een andere groep dus, prima om je stofzuiger op een andere groep aan te sluiten, en netjes galvanisch gescheiden (gezien NA de groepenkast natuurlijk)
 

beagle

Actieve deelnemer
27 jul 2011
51
0
ik heb in ieder geval die Kemo master slave maar besteld bij Conrad. ik hou jullie op de hoogte van het resultaat.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.