Kromtrekken (doorzakken) van massieve eiken tafelblad

A

adosana

Guest
Heeft iemand enig idee waarom mijn massiev tafelblad kromtrekt (doorzakt). Het blad is 2.5 cm dik met afmetingen 140x140 cm. Hij heeft 4 omlijstingbalken van 5 cm dik en 6 cm hoog. Verder heeft ie 2 extra verstevigingsbalken onder het blag. Allemaal dikke massieve eiken balken.
De omlijstingbalken zijn gelijmd. Heeft iemand enig idee?

Attached files
 

dopeling

Actieve deelnemer
16 mrt 2008
447
6
Arnhem
hallo Adosana, is het mogelijk dat je een foto laat zien van de kopse kant van de rand van het tafelblad. Het doorzakken lijkt me een beetje een kwestie van krimp waarbij de einde van de tafel een beetje opworden getild.
 

kiesvoorhout

Actieve deelnemer
6 mrt 2008
616
96
Rottum Frl.
www.kiesvoorhout.nl
Beste "adosana',

Welkom op ons forum.
Je geeft in je uitleg al aan, waarom het blad kromt trekt;
De omlijsting in gelijmd, daardoor kan het blad op die plek niet krimpen.
Het blad krimpt aan de bovenkant en trekt daardoor hol, of zoals jij dat aangeeft zakt het blad als het ware door. Het blad zal alleen krom zijn, waar je tegen de kopse kant van het blad kijkt.
Heb je de versteviging ook gelijmd? Zo ja dan wordt het nog erger.
Een blad moet de ruimte krijgen om te kunnen krimpen of als het erg voctig wordt uitzetten, maar dat zal niet snel gebeuren in de nederlandse huiskamer.
Om zoiets te voorkomen heb ik een tafel verstevigd met een lijst die kan schuiven.
(staat elders op dit forum onder werkstukken bij in de maak )

Groet, Kor
 

markcoutinho

Nieuw lid
21 mei 2008
19
0
Beste mensen, dit doet mij toch wel even flink achter de oren krabben. Ik dacht in al mijn onschuld dat het maken van een tafel toch niet zo moeilijk hoefde te zijn: paar mooie (eiken) planken bijeen zoeken; die naast elkaar leggen; 4 latjes eronder; pootjes eronder - klaar is Kees. Nou ja, je begrijpt dat ik dit wat overdreven stel.
Wat ik wel weet is dat je de planken (geloof ik) om en om (qua nerf) moet leggen om het kieren tegen te gaan.

Kennelijk komt er toch heel wat meer bij kijken dan mijn versimpelde uitleg hierboven. Zo mag je, kennelijk, niet zomaar her en der gaan lijmen, zoals in een antwoord in dit onderwerp wordt gesteld.

Kunnen jullie wat algemene tips/richtlijnen geven waar ik als hobbyist rekening mee moet houden als ik zo'n eiken tafel wil gaan maken? Ik heb het dan met name over de voorwaarden om het blad niet krom te laten trekken of te laten kieren.

Alvast bedankt voor het meedenken!
 

houtmannetje

Actieve deelnemer
27 mrt 2008
270
0
houtmannetje.nl
als je een houten tafelblad wil maken dat niet kromtrekt kun je dit het beste doen met kwartiers gezaagd hout, dit is niet bij alle houtsoorten de mooiste kant maar dan nog

een andere manier is om stroken tegen elkaar aan te lijmen om en om
hartkant boven hartkant onder maar dit heeft alleen zin bij smalle stroken en dit is niet altijd het mooiste


wil je een mooi tafelblad met brede planken van bv Kersen met een mooie vlamtekening dan gaan die verhaaltjes al niet meer werken je kan dan nog wel om en om verlijmen maar dan kan het zijn dat je de beste/mooiste kant van de plank aan de onderkant van het blad krijgt

maar een tafel is niet alleen een blad er hoort ook een onderstel bij , dit onderstel heeft verschillende functies.
eerste functie is om het blad van de tafel op de gewenste hoogte brengen door middel van poten
tweede functie is om het blad enigszins vlak te houden door het onderstel met een bewegende verbinding aan het onderstel te bevestigen

verder zijn er in de meeste bibliotheken uistekende boeken te vinden over het hoe en waarom


houtmannetje
 

markcoutinho

Nieuw lid
21 mei 2008
19
0
houtmannetje zei:
als je een houten tafelblad wil maken dat niet kromtrekt kun je dit het beste doen met kwartiers gezaagd hout, dit is niet bij alle houtsoorten de mooiste kant maar dan nog

een andere manier is om stroken tegen elkaar aan te lijmen om en om
hartkant boven hartkant onder maar dit heeft alleen zin bij smalle stroken en dit is niet altijd het mooiste
Dank je voor deze uitleg, houtmannetje.
Dus als je een van deze twee methoden toepast heb je het minste kans op kieren/kromtrekken?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.