advies zelfbouw tuitafel steigerhout U-model

selle

Nieuw lid
20 jun 2013
4
0
Beste forumleden

Ik moet eerlijk toegeven dat ik geen doorwinterde houtbewerker ben en ik tor nu toe ook niet de intentie heb om dit te worden (al verandert dit misschien na dit projectje).

Ik ben momenteel aan nadenken hoe ik volgende tuintafel zou kunnen maken in steigerhout.
Bekijk bijlage 7017

De tafel zou 3,40 meter lang worden en ongeveer 1 meter breed (hangt af van de de breedte van de planken). Ik kan aan gebruikt steigerhout van 5 cm dik en van 3.75 dik geraken en had graag de tafel "opgedikt" tot een dikte van ongeveer 9 cm (dus 5+3,75). Hoop dat jullie tot nu toe kunnen volgen.

Indien mogelijk zou ik dus graag hebben dat het lijkt alsof de planken 9 dik zijn.
Nu mijn vragen aangezien ik een redelijke newbie ben om dit vlak (heb al wel kasten uitgetekend, op maat laten zagen en zelf gemonteerd maar dit is toch een ander verhaal):
  1. Hoe creëer ik dit "opgedikt" effect? Kan ik de planken van 3,75 en 5 gewoon tegen elkaar lijmen, de kopse kanten van de poot in verstek te zagen en op de kopse kant een plank die ook in verstek gezaagd is er tegen lijmen?
    Zoiets dus?
    poot.png
  2. Dit opgedikt effect zou moeten doorlopen in het tafelblad. Kan ik het tafelblad in zijn geheel breder maken en dan in verstek 9 cm er af zagen en omplooien? Dus bv tafel 1.18m breed maken, vervolgens langs beide zeiden 9 cm er in verstek afzagen en "omplooien". daarna verlijmen via lammelo's?
  3. Kan ik dit ook toepassen om de poten in verstek te krijgen? Planken zijn 5 m lang dus: 5m - 3,40m= 1,6m. Langs beiden zijden kan ik dus 80 cm in verstek zagen en bevestigen met lammelo's.
  4. Hoe zorg ik ervoor dat het blad niet gaat doorbuigen? Ik heb hier al gelezen dat je een kruis kan infrezen en hierin balkjes van 3cm op 3 cm kan inschroeven (in het midden met kruisverband)
  5. Moet er tussen de planken een ruimte gehouden worden om uitzetten mogelijk te maken of kunnen deze via lammelo's verlijmd worden?
  6. Is het best dat ik onderaan tussen de poten nog een plank voorzie om te vermijden dat de ploten uit elkaar klappen?

Veel vragen, maar hopelijk kunnen jullie mij helpen.

Ter aanvulling: ik zou graag zo weinig mogelijk zichtbare schroeven hebben.

Ik kan goed met sketchup werken en zal op basis van jullie adviezen wel een ontwerp maken en hier plaatsen.

Alvast bedankt voor jullie hulp!
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.763
146
Rotterdam
Hallo Selle,

Welkom op het forum.
Een tekening zou het verhaal wel verduidelijken.

Steigerhout is ruw gezaagd. Om goede lijmverbindingen te krijgen zal je het eerst goed vlak en glad moeten schaven, anders is alles na een jaar weer los.
Daarnaast werkt het hout behoorlijk. Verstekverbindingen zullen na een paar weken gaan wijken en dan krijg je allemaal kieren.

Je kan de planken van de zijkanten van je poten aan de achterkant met elkaar verbinden met behulp van regels ( latten van 3 x 3 ).
Je schroeft de regels tegen de planken, en als je alles monteert zie je die schroeven niet meer.
Op de kopse kanten van de poten schroef je ook een regel, maar dan 3 cm hoger dan de regels van de zijkanten.
Dan kan je vanaf de boven en onderkant de regels onderling verbinden.

Dan maak je je blad, ook met regels, en ook via de onderkant de regels aan de planken schroeven.
Vervolgens, daar waar het blad op de poten rust, een plankje met de afmetingen van de opening van je poten. Die kan je ook van onderen schroeven.
Als je het blad dan op de poten legt, vallen die plankjes in de openingen van je rechtopstaande poten, en kan het blad nergens meer heen. Daarna nog wel met wat schroeven, net onder het blad, de plankjes in de openingen vast schroeven.

Een heel verhaal, maar als je een tekening in sketch-up gaat maken, zal je zien wat ik bedoel.

Het geheim van geen schroeven is gewoon alles met regels, en aan de binnenkant vast schroeven.

Groeten, Raymond
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Wat Raymond zegt: fijne verstekken maken in steigerhout is zonde van je tijd, ze gaan inderdaad wijken, en zeker als je meubel buiten staat. Niet doen, wordt teleurstelling!

Schroeven kan je ook wegwerken met proppen als het niet met regels kan: inboren, doorboren, schroeven, proppen, afsteken en gladsteken/schuren. Nog een leuk gezicht ook!

Een tekening zou helpen om wat gerichter advies te geven.

Groet, Rob.
 

selle

Nieuw lid
20 jun 2013
4
0
Een tekening komt er normaal deze avond aan. Heb gisterenavond een ontwerp gemaakt in sketchup, maar het was wat laat om ze nog online te zetten (en nu kan ik er niet aan).
 

selle

Nieuw lid
20 jun 2013
4
0
Zoals beloofd hierbij wat tekeningen het zijn 2 verschillende ideeën (1 en 2 zijn dezelfde, 3 is met kruisregels). Voorstellen/aanpassingen zijn dus meer dan welkom!
tafel steigerhout5-1.jpg
tafel steigerhout5-2.jpg
tuintafel 4-1.jpg
 

selle

Nieuw lid
20 jun 2013
4
0
ondersteuning van het tafelblad om doorhakken te voorkomen. ik ben dit advies hier op het forum tegen gekomen. maar vind het eerlijk gezegd ook een beetje vreemd.
twijfel eraan of dit iets gaat uithalen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.