Makita 2708

MichelvdD

Actieve deelnemer
17 dec 2012
119
0
Ik heb maandag a.s. een afspraak om een tweedehands Makita 2708 tafelzaag + bovenfrees te gaan bekijken:
P6190531.jpgP6190532.jpg

Vraagprijs is 140 euro.

Iemand ervaring met deze machine en frees?
Waar moet ik op letten? Speling op as, speling op fence..?
Is dit een goeie prijs?

Alvast bedankt voor de hulp!
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
817
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
alleen die bovenfrees is in, goede staat is dat bedrag al waard, heb dezelfde frees is de sterkste uitvoering die ze maken en hangt bij mij alweer 22 jaar onder een eigen gemaakte tafel Het is werkelijk een fijne en bere sterke frees.
Die zaag tafel heb ik ook in bezit gehad(ongeveer 20 jaar) fijne machiene en nauwkeurig alleen veel lawaai let er op dat het motortje niet te gek vonkt of aanloopt bij mij begaf het anker het na een jaar voor zon 350 gulden destijds een nieuw anker en wikkelingen in laten zetten en vervolgens zonder problemen mee gezaagd is nog steeds in gebruik bij een vriend van mij.
KOPEN DUS!!!!

Roeland
 

MichelvdD

Actieve deelnemer
17 dec 2012
119
0
Thnx!
Die gaat dus mee naar huis maandag :)
@Roeland; jij weet dan vast wat voor type de bovenfrees is?
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
817
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Michel,
Zo te zien is het de 3612 BR 23.000 t/min 1600 watt spantang opname 12 MM, 10mm , 8mm en 6 mm, de laatste drie maten met spanbus. Heb er alleen ovale handgrepen op, machiene word door een schakelaar op het alu motorhuis bediend makkelijk dus voor onderbouw geen elektronische toerental regeling lekker simpel dus.

Roeland
 

hobby-ist

Actieve deelnemer
20 mei 2011
50
0
hoi

ik heb er geen verstand van, maar hij ziet er wel goed uit.
Het licht er aan hoe je hem wilt gaan gebruiken ( prof / hobby ), maar voor die 140 euro kan je er in ieder geval veel plezier van hebben.

Gr, gerry
 

MichelvdD

Actieve deelnemer
17 dec 2012
119
0
Gisteren de zaagtafel en bovenfrees opgehaald, uiteindelijk voor 125 euro.

De bovenfrees is erg slecht, er zit 3 mm speling op de as. Maar met een paar nieuwe lagers doet hij het waarschijnlijk weer prima.
De zaagtafel draait prima, alleen bij het uitdraaien hoor je een piepje. De zaag even uit elkaar gehaald, 1 lager kapot. Ik vervang ze preventief alle drie maar gelijk.
Al met al ben ik er blij mee :-D
 

MichelvdD

Actieve deelnemer
17 dec 2012
119
0
Inmiddels de lagers van de tafelzaag vervangen, hij draait weer als een zonnentje!
De geleider is echter niet naar mijn zin, als je niet oplet zet je dat ding scheef vast.
Ik heb dus een nieuwe geleider gemaakt, "Biesemeyer" stijl, zal binnenkort eens wat plaatjes van schieten en posten.
 

MichelvdD

Actieve deelnemer
17 dec 2012
119
0
Het huidige systeem, een zwart handvat aan de voorkant, draaien is vastzetten.
IMG_1952.jpg
Aan de achterzijde trek je dan een lip tegen de tafel aan.
IMG_1953.jpg
Als het vast zit, zit het als een huis. Alleen kun je hem dus, als je niet oplet, ook iets schuin vastzetten.

Dan maar wat nieuws maken.
Een hoekijzer aan de tafel bouten:
IMG_1954.jpg
Daarop vervolgens weer een koker vastbouten:
IMG_1956.jpg

Dan het gedeelte waar de geleider aan komt. Een stuk bewerkt koker en een stuk hoekstaal:
IMG_1957.jpg
Stukjes snijplank van de IKEA om e.e.a. soepel te laten glijden:
IMG_1958.jpg
Zo komt het op de koker te liggen:
IMG_1959.jpg
Een stuk van een scharnier met daarop een stukje snijplank, dit is wat straks tegen de koker drukt en zorg dat alles vast en haaks komt:
IMG_1960.jpg
Het belangrijkste onderdeel, een cilinder van rond 25mm en 20mm dik. Een gat 3mm uit het midden en een oud handvat van een slijptol d'r aan.
IMG_1961.jpg
En zo issie klaar:
IMG_1963.jpg
Door de hendel omhoog te bewegen klemt het geheel zich aan de koker en komt de geleider altijd parallel aan het zaagblad.
Het zit als een huis en er zit geen speling op het uiterste van de geleider.

Nu nog een nieuw meetlintje d'r op en ik kan er tegenaan :-D
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Prachtig bedacht en gemaakt, toch nog een vraagje zit er aan de achterkant van de geleider nog iets?

Als ik het goed begrepen heb klemt het alleen aan de voorkant met het excentrische handvat omhoog.
Blijf dat goed vastzitten met die handel omhoog, trilt het niet los?
 

MichelvdD

Actieve deelnemer
17 dec 2012
119
0
Aan de achterkant zit niks inderdaad.
De hendel blijft prima zitten, door de krachten op de cilinder kan die eigenlijk niet los trillen.
 

MichelvdD

Actieve deelnemer
17 dec 2012
119
0
Vandaag nog een kleine uitbreiding gedaan aan mijn Makita 2708.
Ik stelde de geleider nog altijd in met een rolmaatje, dat moest maar eens anders.
Een halfuurtje knutselen geeft dit resultaat:
foto 1.jpg
Even ingesteld op 3cm:
foto 2.jpg
Klopt toch aardig:
foto 3.jpg

Nu morgen nog naar de Praxis om een lineaal voor aan de andere kant van het zaagblad.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.