Tafelpoot constructie

Elio

Actieve deelnemer
21 feb 2013
164
9
De rechter en dan de 2 "kruisbalken" laten rusten op de balk die over de lengte loopt van de tafel, dus niet op de 2 zijdes. Dat is mijn persoonlijke mening.:)

Hoewel de linker wat praktischer zou zijn vanwege de schenen/benen, vind ik de rechter mooier.

Wat worden nu de maten van het onderstel? Qua diktes van het hout?
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
Ik zou de horizontale balk tussen de poten aan de onderzijde een kwart slag draaien
en deze balk tussen de poten ook aan de bovenzijde toepassen.

Als je dan een mooi passende pen en gat verbinding maakt tussen deze balken en de poten is de tafel ook in de dwarsrichting stabiel.
 

Oceans'11

Post veel
22 mrt 2013
967
0
NL, Drachten
www.oceans11.nl
Wat worden nu de maten van het onderstel? Qua diktes van het hout?

Voor de pootconstructie denk ik aan de maten 120 x 60 mm. Voor de lange regels onder het tafelblad 60 mm hoog en ± 30 mm dik.
De dwars geplaatste regels (tegen de onderzijde van het blad, hoe heten die officieel??) ca. 35 mm hoog en ± 30 mm dik.
Voor de ligger die op scheenbeenhoogte hangt denk ik eveneens aan ± 60 x 30 mm.
Over de maten van de schoren ben ik nog niet helemaal uit. Ik twijfel aan vierkant (ca. 50 mm) of ook 60 x 30 mm.

De eerlijkheid gebied me te zeggen dat er geen wiskundige onderbouwing is gemaakt bij het bepalen van deze maten.
Als iemand ondermaatse waarden constateert dan verneem ik dat graag!

(...) en deze balk tussen de poten ook aan de bovenzijde toepassen

Ja, helemaal met je eens! Bedankt voor deze aanvullende opmerking.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.