wc tafeltje (en de weg ernaartoe)

guido

Actieve deelnemer
3 aug 2008
220
0
www.guidokauer.nl
Een werkplaats moet gebruikt worden dus van de vele projecten die ik wil gaan doen heb ik ervoor gekozen om mijn broer eerst te voorzien van een wc tafeltje.

Ik ben hiervoor vuren timmerpanelen aan het gebruiken welken eerst voor iets anders bedoeld waren en omdat ik nog niet de spullen heb om zelf hout te kunnen verbreden.
Alles is al op maat gezaagd behalve de regeltjes en ik ben nu bezig met de houtverbindingen. (zie foto's)

Hij wil een donker meubel dus ik zal eens nadenken over houtbeits of olie met pigment (heeft iemand een goede ervaring met het mooi donkerder maken van vuren die hij kan delen?)

Gisteren wilde ik een zeer brede pen gat verbinding maken voor de onderste plankjes i.p.v. een deuvelverbinding. vanwege a:de oefening en b:eek:mdat ik mijn bovefrees wilde gebruiken.
De afzuiging gaat normaal gesproken via een slang naar de stofzuiger. tot groot ongenoegen van iedereen die ermee wil stofzuigen omdat de zak telkens weer vol zit. De oplossing die ik bedacht heb is een rond stuk van een dikke plank waar ik een klein gat in heb gemaakt voor de slang die normaal aan de stofzuiger gekoppeld wordt. werkt als een dolle.

Attached files
 

guido

Actieve deelnemer
3 aug 2008
220
0
www.guidokauer.nl
borre zei:
Ziet er goed uit Guido,

Even uit nieuwsgierigheid:
Een tafeltje voor op de WC ???
Wat doet je broer daar allemaal ?

Ed
ehm .... om eerlijk te zijn weet ik dat ook niet... gelukkig maar :). Zijn wc heeft een nis naast de pot waar hij nu niets mee kan.
De gedachte achter die "poten" van dit tafeltje is dat hij daarin de wc rollen kan opslaan en op het tafelblad eventuele geur accesoires kan stallen.
 

ArieProduction

Actieve deelnemer
13 aug 2008
176
1
Wageningen
www.builtin.nl
Nu even een serieuze opmerking:
Je hebt nogal installatie aan de langsgeleider van de boven frees gemaakt, inclusief 2 eindstoppen. Is het niet eenvoudiger om het met de geleiderails (FS nogwat) te doen?
 

guido

Actieve deelnemer
3 aug 2008
220
0
www.guidokauer.nl
ArieProduction zei:
Nu even een serieuze opmerking:
Je hebt nogal installatie aan de langsgeleider van de boven frees gemaakt, inclusief 2 eindstoppen. Is het niet eenvoudiger om het met de geleiderails (FS nogwat) te doen?
Hmmm interessant idee. Ik heb inderdaad een geleiderails erbij gekocht.

Ik denk dat dit minder goed werkt omdat
a: de geleide rails moet op elke plank (4X) zuiver haaks geplaatst worden en op precies de juiste plek. Dit kost erg veel tijd per plank aangezien ik een pietlut ben.
b: de groef start in het hout en eindigd in het hout op precies 11 mm van de zijden. dus ik heb iets nodig wat de frees laat stoppen op precies die plekken. Ik weet even niet wat ik moet doen om dit met een langsgeleider mogelijk te maken.

Met de opstelling die ik nu heb gebruikt hoef ik het maar 1 keer in te stellen en dan kan ik achter elkaar de gaten frezen in de planken. wat wel een probleem is van mijn methode is dat de frees minder stabiel is. om de lange gaten zuiver te maken moet je heel goed druk uitoefenen op de gemonteerde langsgeleider en bovenop de bovenfrees (niet teveel druk bovenop anders frees je te snel te diep). maar het ging prima.

Als er een andere methode is dan hoor ik het graag. Ik heb nog maar 5 keer een bovenfrees gebruikt (en nog maar 2 keer met deze nieuwe)
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Nou ik ben een groot Festool fan maar deze oplossing van jouw is ook fantastisch, goed over nagedacht!

Qua de festool approach doe je zoiets gewoon op een MFT met aanslag, afstandshouder en twee stopblokjes op de rail. Dan kan je oneindig in serie op exact dezelfde plaatsen een groef trekken op iedere positie op een plank tot maximaal 60cm breed. Dus ook in het midden (wat dus niet lukt met een langsgeleider)
 
A

Athanor

Guest
Ik ben wel te spreken over een jig voor groeven frezen die ik naar aanleiding van de tips van Woodsmith magazine heb gemaakt (ontvang ik wekelijk gratis per email) Zie onderstaande foto voor een algemene indruk. Via de volgende link kun je de volledige tip lezen: http://woodworkingtips.com/etips/2009/05/07/sn//print/

Ik vind het een voordeel dat ik de breedte van de groef exact kan bepalen door het in te lijmen paneel eerst tussen de geleiders klem te zetten voordat ik deze vastklem. Je kunt volgens mij gemakkelijk varianten hierop maken zoals eindstops, haakse geleider etc.

Succes en groet
Fons



Attached files
 

guido

Actieve deelnemer
3 aug 2008
220
0
www.guidokauer.nl
zuma zei:
Nou ik ben een groot Festool fan maar deze oplossing van jouw is ook fantastisch, goed over nagedacht!

Qua de festool approach doe je zoiets gewoon op een MFT met aanslag, afstandshouder en twee stopblokjes op de rail. Dan kan je oneindig in serie op exact dezelfde plaatsen een groef trekken op iedere positie op een plank tot maximaal 60cm breed. Dus ook in het midden (wat dus niet lukt met een langsgeleider)
even opgezocht wat een MFT is. en zo te zien kan je daar ontzettend veel mee. Helaas vind ik mijn pas gekochte bovenfrees al duur genoeg en kan ik het niet rechtvaardigen om zoiets te kopen terwijl ik een andere oplossing voorhanden heb voor mijn freesbehoefte. Maar ik ben het helemaal met je eens dat Festool spul erg lekker is :p)
 

guido

Actieve deelnemer
3 aug 2008
220
0
www.guidokauer.nl
Athanor zei:
Ik ben wel te spreken over een jig voor groeven frezen die ik naar aanleiding van de tips van Woodsmith magazine heb gemaakt (ontvang ik wekelijk gratis per email) Zie onderstaande foto voor een algemene indruk. Via de volgende link kun je de volledige tip lezen: http://woodworkingtips.com/etips/2009/05/07/sn//print/

Ik vind het een voordeel dat ik de breedte van de groef exact kan bepalen door het in te lijmen paneel eerst tussen de geleiders klem te zetten voordat ik deze vastklem. Je kunt volgens mij gemakkelijk varianten hierop maken zoals eindstops, haakse geleider etc.
Dit ziet er uit als een handige oplossing als je een groef moet maken die niet overeenkomt met de breedte van je freesbitjes. anders kan ik beter de lineaal gebruiken die ik bij de frees heb gekocht. En je kan deze dingen niet snel exact haaks op je werk bevestigen (je had daarvoor zelf ook al de oplossing van een haakse geleider voorgesteld)

"For every task... there's a perfect tool." -Final Fantasy XIII-
 

guido

Actieve deelnemer
3 aug 2008
220
0
www.guidokauer.nl
vandaag de gaten gefreest voor de regeltjes. het was wat ingewikkelder en een beetje geklooi om op zo'n hoekje dit gat te frezen maar het is redelijk gelukt. volgende keer weer met de langgatboor!

Attached files
 

guido

Actieve deelnemer
3 aug 2008
220
0
www.guidokauer.nl
vandaag weer aan het werk geweest en alle pennen gemaakt. De verbindingen zijn nu af en het geheel is klaar om gelijmd te worden nadat ik alles heb geschuurd. misschien ga ik wel eerst de onderdelen afwerken voordat ik hem in elkaar lijm nu ik nog goed bij alle oppervlaktes kan komen. heeft iemand nog een goed idee om dit vuren mooi donkerder te maken?

hier een link voor wat meer foto's hoe ik de verbindingen heb gemaakt
http://picasaweb.google.nl/g.kauer/WcTa ... directlink
(mijn excuses voor de shit kwaliteit ... ik vergeet telkens mijn camera dus dan heb ik alleen mijn telefoon om foto's te maken)

Attached files
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.