Elektromotorprobleem

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.280
146
Enkhuizen
Ik heb een 220 V elektromotor onder mijn zaagtafel met een vermogen van 1100 W.
Als ik 'm aanzet smelt de 16 A zekering (snel) door. Wanneer ik de motor een kleine zwiep geeft bij het opstarten draait hij een paar seconden en vervolgens is weer de zekering aan de beurt. Ik dacht dat wellicht de hoge inschakelstroom de oorzaak zou kunnen zijn en heb een trage 16 A in de meterkast gezet. Nu draait de motor iets langer (+/- 10 sec) en smelt dan door.
Wie weet wat hiervan de oorzaak zou kunnen zijn en hoe die dan evt. op te lossen?
Pieter
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
Dus: a) de motor loopt niet zelf aan en ... b) blijft niet draaien als je hem een zetje geeft.

Wat a) betreft denk je aan een defecte condensator als 1 van de mogelijkheden. Maar hij zou dan toch moeten blijven draaien als je hem een zetje geeft. Misschien is het zetje niet voldoende?

Een vraag over b): even de volgorde vasstellen: Is het zo dat je hem een zetje geeft, de motor neemt het over, maar dan gaat de zekering er uit. Of is het zo dat de motor het gewoon niet overneemt en dus na het zetje direct stopt en vervolgens de zekering eruit gaat.

Je hebt niet het gevoel dat het ongebruikelijk zwaar gaat? ( Dat zou je vast gemerkt hebben bij het geven van het zetje; ik vraag het toch)

Wat staat er allemaal op het motorplaatje?


Mvg
Klaas


ps: de eerste vraag had moeten zijn: hij deed het altijd goed en is nu "zomaar" met dit probleem begonnen?
 
Laatst bewerkt:

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.917
846
Oss
Rode knop zou een thermische beveiliging kunnen zijn.
Komt de motor in eerste instantie wel op toeren?
Ik zie volgens mij 2 condensatoren op de motor.
 
Laatst bewerkt:

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
Er zit ook een rde knop die ik niet kan indrukken. Iemand een idee waarvoor deze kan dienen?
Ik zal proberen een paar foto's te plaatsen.
Pieter


Pieter,
Ik begrijp de geschiedenis niet helemaal en daarom een aanvullende vraag:

Kon je die knop vroeger - voor de storing - wel gebruiken of heb je de zaag nog maar pas en heeft die nog geen voorgeschiedenis bij jou? Ik bedoel: is de zaag ooit werkend geweest bij jou? Zoja, dan miste je toen de functie van deze knop niet.
De voorgeschiedenis is misschien van belang om iets zinnigs te kunnen zeggen. Vandaar mijn nieuwsgierigheid ;-)

mvg
klaas0639
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.280
146
Enkhuizen
@klaas0639: ik heb de zaag 2e hands gekocht en werkte perfect. Een tijdje later heb ik een andere gekocht, een combi zaagtafel/vlakbank en besloot de 1e te verkopen. Maar toen openbaarde zich het probleem van doorsmelten van de zekering. Een vage kennis '(technisch directeur ergens) heb ik toen benaderd die hem 'zwart' door een wikkelbedrijf heeft laten nakijken. Er is toen een nieuwe condensator opgezet. Grapje koste me Euro 70! De zaag heeft toen enkele weken ongebruikt gestaan totdat ik hem te koop wilde aanbieden. Natuurlijk eerst proberen, maar het probleem was nog hetzelfde. Kennis gebeld, die me verklaarde dat de motor belast en onbelast perfect had gedraaid.
Ik wil nu niet weer 70,- gaan uitgeven.
De motor komt na aansluiten niet op toeren, maar na enkele seconden is het afgelopen.
De rode knop was me nooit eerder opgevallen en heb ik dus ook nooit gebruikt.
Pieter
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Het lijkt me dat je serieus in je zakken hebben gezeten. Een condensator kost echt niet veel, en het is maar een klein werkje om hem te vervangen. Het lijkt me eerder een probleem van de wikkeling, of de centrifugaalschakelaar (als die er in zit). Wat gebeurt er als je op de knop drukt bij het aanlopen? En staat er niets van beschreven in de handleiding (als de motor tenminste origineel is).
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.280
146
Enkhuizen
@mathieu; je kunt de knop niet indrukken als hij aanloopt. Ik denk dat hij al ingedrukt is en onder bepaalde omstandigheden eruit springt. Ik heb geen handleiding ervan.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Ik heb nog nooit zo een knop gezien op een motor. Zelf zou ik de motor demonteren (poulie er af en dan deksel demonteren) om te kijken wat er achter die knop zit.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
Hm, blijft vaag.
Jammer dat je geen inkomende inspectie deed na de reparatie. Je positie is niet sterk. En Mathieu heeft gelijk: condensator vervangen is kleinigheidje; 70 E is veel.


Maar goed.
De gedachte bekruipt me dat de motor niet echt is onderzocht door het wikkelbedrijf maar op goed geluk een condensatortje is vervangen. En ik twijfel of de zwarte reparateur de motor heeft zien draaien.

Ja en ook ik zou willen weten wat er achter de rode knop zit. Misschien hoeft de pulley er niet af en kun je volstaan met de twee boutjes bij het knopje los te maken? Maar ook dat heeft ws niks met je probleem te maken. Wel met de bevrediging van nieuwsgierigheid van sommige mensen.:)


ik kan verder niks bijdragen.

mvg
klaas0639
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Als ik het goed zie, is er een condensator bijgezet en is de bestaande condensator gewoon blijven zitten. Of zie ik dat verkeerd op de foto?
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.280
146
Enkhuizen
Ik heb inderdaad het gevoel dat ik voor 70 E genept ben.
Vanmiddag alle aansluitingen doorgelopen en met allerlei internetvoorbeelden gecheckt.
Ik vond dat de 2 aansluitingen die op de condensator aangesloten waren op maar een van de polen (heten die zo?) bevestigd waren. Elek uitgang van de condensator had 2 pootjes waar een schuifje op past. Beide schuifjes waren op een dubbel pootje aangesloten. Dit verkllard de kortsluiting.
Na dit hersteld te hebben de stroom aangesloten en de schakelaar omgedraaid en ja, lopen als een zonnetje .................!
Allemaal hartelijk bedankt voor alle tips en goede bedoelingen. Dit is waarlijk waar een forum voor bedoeld is.
Groet,
Pieter
 

borre

Actieve deelnemer
14 jun 2008
538
63
munstergeleen (Lb)
Even wat betreft de rode knop: Dit is 100% zeker een thermische veiligheid. Deze kunnen pas ingedrukt worden als de beveiliging heeft aangesproken, dus als de motor te warm is geworden. Druk je de rode knop in nadat de motor is afgekoeld, dan vergrendeld deze zich weer. Dit om te voorkomen dat de knop tijdens bedrijf bediend kan worden. Beveiligingen (thermisch of overstroom) kunnen wel veel stroom doorlaten, maar niet schakelen.

Gr Ed
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Er lopen toch wat bandieten rond op deze wereld...
Maar toch fijn dat de motor terug draait, waar het toch om ging.
 

Jan van Berkel

Actieve deelnemer
26 okt 2012
227
12
uden
de rode knop is een clixon, oftewel een thermische beveiliging. of die het wel doet of niet maakt niet uit, hij laat nooit de zekering doorbranden. ik zie 2 condensatoren op de motor zitten. dan heb je 1 aanloopcondensator die in serie staat met een aanloopwikkeling en je hebt een bedrijfscondensator. normaal gesproken is het zo dat als je 2 condensatoren hebt, de aanloopcondensator door middel van een centrifugaalschakelaar op de as (die zit achter de waaierkap) wordt uitgeschakeld als de motor op toeren komt. je hoort dat het beste als de motor op toeren is en je zet hem af, dan hoor je die centrifugaalschakelaar duidelijk klikken. als deze centrifugaalschakelaar niet werkt blijft de aanloopcondensator ingeschakeld staan tijdens bedrijf en zal de zekering doorbranden.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.