Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 17

Onderwerp: Festool 40

Festool no. 40

Met de Stanley 40 gaat het wel heel lang duren, 19 ruwe plankjes essenhout, 60 cm lang, 27 dik, op dikte brengen naar 20mm. Het hout is ook zo verschrikkelijk hard!

stanley 40.jpg

Na wat zoeken kwam ik op deze simpele oplossing voor wanneer je geen vandiktebank hebt, maar wel een bovenfrees.

Zo gezien zo gedaan De Festool no. 40 vandiktebank is geboren Met een paar balkjes en plankjes zo gemaakt!

festool 40 2.jpg

festool 40 1.jpg
    Laatst gewijzigd door ViTu; 15-06-13 om 20:43.

super gaaf!! goed idee zag het wel vaker op het net, maar deze ziet er echt degelijk uit!
    Wander

Netjes gedaan.

Hoe? Blood and gores beschrijft de Stanley 40 (was mij onbekend) als zooo overtuigend bruikbaar.
    Even the most die-hard power tool junkie can successfully use this plane, but be careful if you fall into that gene pool - it might just be your baptism into the spiritual world of handtool fundamentalism.
    Een één hand bovenfrees lijkt wel handig in zo'n geval.
    Laatst gewijzigd door damien; 15-06-13 om 20:14.

Stanley 40 werkt echt prima, echt een geweldige schaaf. Als je er nog niet eentje hebt: kopen. Vooral even snel veel hout ergens afraggen gaat goed. Ook hout zachter dan essen: een genot om met die schaaf te werken! Snel en leuk!

http://www.ebay.com/sch/13874/i.html...edirect=mobile

Voor harder hout en voor grotere hoeveelheden vind ik de Festool 40 toch net iets minder uitputtend. Het kost best veel energie en kracht om die Stanley 40 beitel met een beetje afname door dat essen geragd te krijgen.
    Laatst gewijzigd door ViTu; 15-06-13 om 20:48.

Dus volgende keer kijk je eerst of je niet ook met iets dikkere planken uit de voeten kunt? ;-) Ik ken het probleem, heb de afgelopen weken 14x 2m20 grenen lopen dunnen omdat m'n tongschaaf anders in de problemen kwam. Is even flink werken.

Maarreh... Als je van die 40 af wilt nu je je Festool 40 hebt...

Mooi hulpstuk !!! Weet dat je ook dergelijke systemen hebt voor het vlakken van je beukenhouten werkbank ?

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door ArtHarg Bekijk Berichten
    Dus volgende keer kijk je eerst of je niet ook met iets dikkere planken uit de voeten kunt? ;-) Ik ken het probleem, heb de afgelopen weken 14x 2m20 grenen lopen dunnen omdat m'n tongschaaf anders in de problemen kwam. Is even flink werken.

Maarreh... Als je van die 40 af wilt nu je je Festool 40 hebt...
    Ik geloof dat 26/27mm een handelsmaat is voor ruwe planken. Veel dunner ruw ben ik nog niet vaak tegengekomen. Maar ik kan het mis hebben. Daar moet je het dan maar mee doen ik geloof dat als je 3,4m duims door de vandikte gooit dat er dan ook zon 20mm van overblijft op zo'n lengte. Daar komt die standaard maat 18mm geschaafd dan denk ik weer vandaan. Dan zit je altijd safe na vandikten welke plank dan ook.
    Laatst gewijzigd door ViTu; 15-06-13 om 21:28.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door MasaveHout Bekijk Berichten
    Mooi hulpstuk !!! Weet dat je ook dergelijke systemen hebt voor het vlakken van je beukenhouten werkbank ?
    Dank! Maar hoop dat ik volgende keer wel weer bij jou terecht kan. Zal dan een andere houtsoort uitzoeken . Ik had je post een keer gezien over het vlakken van de werkbank. Ging toch niet helemaal goed toch?

Senior Member
    Ingeschreven
    Feb 2012
    inventief!

Forum Rechten