christophe uit gent, be

smirri13

Actieve deelnemer
25 mrt 2013
78
0
gent
hoi,

een houtbewerker noem ik mezelf niet maar ben wel de laatste tijd er meer en meer in geinteresseerd geraakt. even mezelf schetsen dus hier :)

christophe uit gent, 28j oud en zo een 6 jaar werkzaam in de finaniële sector. 3 maand geleden heb ik een zwaar auto ongeval gehad waarbij ik met mijn cabrio overkop gegaan ben en onder de wagen geklemd gelegen heb, balans: rug op verschillende plaatsen gebroken,sleutelbeen gebroken en verschoven , verschillende spieren en pezen afgescheurd,ribben gebroken,hersenschudding, ingeklapte long, en de spieren en zenuwen in mijn linker onderarm zijn op verschillende plaatsen af waardoor ik mijn linkerhand niet meer kan gebruiken zoals het hoort. maar genoeg daarover.

aangezien ik in het ziekenhuis tijd teveel had, ben ik op youtube en dergelijke naar houtbewerkingsfilmpjes beginnen kijken en ook dit forum ontdekt. aangezien mijn vader na de scheiding allerhande werkgereedschzap heeft achtergelaten in de garage ben ik nu om mij bezig te houden wat met bestaande restjes en aanwezige spullen wat ineen aan het vijzen en knutselen. niet altijd makkelijk met 1 hand

ik ben begonnen met een schraagje uit afvalhout, om wat technieken te proberen, oa houtlijmen, leren zagen met cirkelzaag, half om half verstek maken. mooi is het niet, maar ik zie het als ergotherapie ;)












zitten wel nog wat foutjes in dat ik met het tweede schraagje verbeterd heb



dit heb ik in de garage aangetroffen, vooral groen bosch gerief, en oud gereedschap

boormachine bosch
accuboormachine bosch
vlakschuurmachine metabo
decoupeerzaag metabo
cirkelzaag metabo
bosch bovenfrees

dan heb ik mezelf wat gereedschap aangeschaft

festool ts55 rebeq met liniaal
festool psb 300 met accesoires
groene bosch multitool
makita accuboormachine
3 werkbakken vol klein materiaal, winkelhaak,lijmklemmen, doorslagjes, etc

dan heb ik uit wat oud mdf voor plezier een variant op de zeeslag gemaakt, ideaal om het festool liniaal te testen, de psb 300, de oude boormachine en een wolfcraft staander om kolomboor te maken en een brede boor (forstner noemen jullie dat precies )

ziehier een foto


had nog ergens 2 dozen shotglaasjes liggen, ze vallen mooi in de gaten, zodat ze net lichtjes klemmen ( had ik even gemeten)
bodemplaat heb ik geen foto van, maar is 18mm mdf met een sleuf in gefreesd voor een dunne plaat mdf rechtop te plaatsen als scheidingswand

ook heb ik dit in de hoek van de garage gevonden , ik denk tafelzaag en combinatiemachine, maar geraak er niet wijs uit ...





groetjes
 
Laatst bewerkt:

SamPonette

Post veel
5 nov 2010
2.135
4
Antwerpen
www.samponette.be
welkom! dat gele ding is een scheppach combinatiemachine (misschien een HMS2?)

als ik het een beetje kan zien is het een schaaf- vandiktebank, met een langgatboor en nog wat dingen.. ik denk op de achtergrond een stofafzuiging te zien..? prima spul in elk geval :)
 

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.277
215
't hoofd van Overijssel
ik ben begonnen met een schraagje uit afvalhout, om wat technieken te proberen, oa houtlijmen, leren zagen met cirkelzaag, half om half verstek maken. mooi is het niet, maar ik zie het als ergotherapie ;)




Zou voor de stevigheid in de diagonalen nog even twee schoren zetten. In de ene van links boven naar rechtsonder. De ander tegenovergesteld van links onder naar rechts boven. Deze schoren kunnen de zijdelingse krachten opnemen waardoor die niet geheel door de verbindingen moet worden opgenomen.

Ziet er allemaal mooi genoeg uit. Het hoort functioneel te zijn en gemakkelijk in gebruik. Doel en functie horen één te zijn.
 

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.188
555
Hoi Christophe, welkom op dit mooie forum. Sommige mensen beginnen pas met houtbewerken als ze met pensioen gaan, jij lijkt een snellere weg te hebben gevonden :). Respect voor je instelling.

Bij de meeste handelingen heb je 1 hand die de taak uitvoert, de andere hand houdt voornamelijk vast en stuurt soms een beetje bij. Vaak schiet die hand tekort en wordt een klemmend hulpmiddel ingezet. Die taakverdeling zal voor jou niet veel anders zijn dan wanneer beide handen volledig functioneel zijn, alleen zullen de hulpmiddelen wat vaker moeten worden ingezet. Daar zou ik me dan ook eerst op focussen wanneer het gereedschap moet (kan) worden aangevuld:
Investeer in goede snelspanners, een werktafel met bankschroef, een Workmate en/of een MFT. Dan kan je aandacht volledig worden gericht op wat je met je goede hand kunt, in plaats van wat je andere hand mist. Ik hoop wel voor je dat je van nature al rechtshandig was, anders duurt het leerproces waarschijnlijk wat langer.

Als je t.g.v. je ongeluk moeite hebt met bepaalde handelingen, vraag dan vooral om mee te zoeken naar een oplossing. Er zitten hier een paar ontzettend handige en creatieve denkers, en je bent vast niet de enige voor wie houtbewerking ook een vorm van therapie is.
Alvast veel succes en plezier!
 

sebc

Actieve deelnemer
1 jun 2012
110
0
Leuven, Belgium
Welkom, de combine is volgens mij een Scheppach HM2. Met afzuiging erbij en een toppie (freestafel) aanbouw voor de HM2.
Leuke machines voor de beginner (zoals mezelf).
Niks moeilijk aan en werkt vrij behoorlijk.

Het lijkt alsof er nog een (bouw)zaagtafel uit die tijd onderin de hoop staat, maar dat is mij niet zo duidelijk.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.