Silky-Silky-Woodboy

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.687
2.567
Gaanderen
Ik heb op beurzen diverse malen gekeken en overwogen om dit assortiment op te nemen. Maar kodama Heeft het volgens mij bij het rechte eind. Goede kwaliteit maar prijs is hoog.
 

kodama

Actieve deelnemer
Wat een geweldige vertaling op rakuten!!
"by power of carpenter"

..hell yeah!...

Ze zijn wel verschillend de ene is een dozuki en de andere niet, maar dat zou toch het gigantische prijsverschil niet kunnen verklaren. Lang leve de vrije markt economie..
 
Laatst bewerkt:

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Ja ik ken die zaag en vind ze erg duur voor wat ze is. Tenzij je perse een plastiek opvouwbaar handvat wil zijn er betere opties denk ik.
Voor wat wil je ze gebruiken?

Voor fijn zaagwerk, waar ik normaal een toffelzaag voor gebruik.

Vind ze idd ook erg aan de prijs, en iedereen hanteert de zelfde prijs (€ 85,-) behalve bij die website.
Aangezien je bij Silky de zaagbladen kunt verwisselen, dacht ik een Woodboy met rug te kopen, en een Woodboy zonder rug, als los blad.

De bekleding is rubber, syntetisch denk ik, geen plastic.

Ik heb een aantal jaren geleden eens een normaal type geprobeerd met rechte houtensteel met gespleten pitriet om de steel heen, en vond dat toen helemaal niets.
Vele jaren geleden ook eens kort met één gezaagd, samen met andere meubelmakers die zon 30 - 40 jaar met westerse zagen zaagden, en die konden er ook niet mee overweg. Ineens trek je ipv duwen. Tevens was dit een zaag zonder rug.
Bij het gebruik met een westers zaagplankje raken de handen het zaagplankje, bij een westerse zaag heb je daar geen last van omdat de greep/handvat onder een hoek staat.

Was laatst bij Kroon in Groningen (een bouw/gereedschap zaak) bij een soort van open dag, daar stond iemand van Silky.
En verrassend voelde de zaag goed aan. En zag dat Silky nu een iets omhoog kantelbaare steel hebben.
 
Laatst bewerkt:

kodama

Actieve deelnemer
Je kan altijd zelf een handvat maken van Paulownia of Western Red Cedar, Lekker zacht voor een comfortabele greep.

Een zaagplankje?? Is dat een mal om recht of onder een bepaalde hoek te zagen? Zelfs voor de moeilijkste snede in een samengestelde hoek kan je zonder denk ik.

Hopelijk vind je ze ergens voor een betere prijs 85€ is ze zeker niet waard vind ik. Voor dat geld vind je veel betere kwaliteit.
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Je kan altijd zelf een handvat maken van Paulownia of Western Red Cedar, Lekker zacht voor een comfortabele greep.

Een zaagplankje?? Is dat een mal om recht of onder een bepaalde hoek te zagen? Zelfs voor de moeilijkste snede in een samengestelde hoek kan je zonder denk ik.

Hopelijk vind je ze ergens voor een betere prijs 85€ is ze zeker niet waard vind ik. Voor dat geld vind je veel betere kwaliteit.

Zaagplankje:
http://gereedschap.webnode.nl/gereedschappen/zaagplankje/

Om handmatig kleinere stuken hout te zagen zonder dat je in je werkbank zaagt (maar ja die gebruik jij niet).
Je legt het hout tegen het balkje en klemt dit met je hand vast tijdens het zagen.
Je kunt als beginnende zager de kopse uiteinden gebruiken als referentie, maar dit doe ik niet.

Een Japanse zaag gebruiken met een westers hulpmiddel is misschien ook vragen om problemen.
Misschien toch maar via de bankschroef zagen er mee.
Alhoewel ik vandaag in een stukje las dat het van oorsprong Chinese zagen waren, die via Korea in Japan zijn opgedoken.

En hahah ja ik heb idd al zitten denken om een goedkopere te kopen en de stok er af te halen en er een westers handvat op te zetten, geen idee of het ding dan nog zaagt.
Ik stelde dat ook voor aan de man van Silky, en die begon me toen wel heel raar aan te kijken. Maar dat ben ik inmiddels wel gewend :)
 
Laatst bewerkt:

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Vanwege de hoge prijs, vroeg ik me dus ook af wie zaagt er met dit merk en type, en hoe bevalt hij.
Even een week uitproberen en daarna terug nemen als hij toch niet bevalt zullen ze denk ik niet doen :p

Bij hoveniers is dit merk nl wel erg in trek.
 

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Ik heb ook overwogen er een te kopen, maar vond hem ook te duur. Ik had al een dozuki, maar hoewel ik het een fijne zaag vind vind ik hem te kwetsbaar voor op de bouw.
Een makkelijk inklapbare zaag kun je beter heel houden. Ik heb zo'n inklapbare Japanse timmermanszaag gekocht, van Baptist. Zonder verstevigde rug, vind hem qua zagen wel minder dan een dozuki, sterker nog, ik denk dat Kodama het niet veel vind:) Plinten ed zagen wil er prima mee en doordat het blad dikker is is het ook wat minder kwetsbaar.
 

borre

Actieve deelnemer
14 jun 2008
538
63
munstergeleen (Lb)
Ik heb er al jaren eentje zonder rug. Zaagt perfect. Past ingeklapt mooi in de onderste lade van een sortainer. Uiteraard zijn er goedkopere zagen in de handel. Maar dat geldt voor zowat alle gereedschap dat hier besproken wordt. Ik heb ook een japanse zaag van de lidl waar het blad uitgeklikt kan worden. Is het blad bot dan kan de hele zaag in de kliko omdat een reserveblad nergens te krijgen is. Voor je beurs nog steeds aantrekkelijker dan een Woodboy. Maar om nou elke keer een onnodig een handvat op de toch al grote afvalhoop te laten belanden.....

gr Ed
 
Ik heb zo'n trekzaag van Dick, zonder versterking maar met langs- en afkort-vertanding. Supergoed, Ron van Zaltbommel voor die wel eens besteld (www.politoeren.com) bij Dick. Ik heb er geloof ik 32,50 voor betaald.
En inmiddels heb ik heb een lang zaagplankje gemaakt dat ik aan de overzijde van de smalle werk vasthaak. Werkt prima want de handgreep is buiten de werkbank. Het voordeel is dat je veel minder schraapt op de terugweg (dat was eerst de heenweg Drs. P) en da's weer goed voor die kleine afkorttandjes!
Dick zaag.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.