advies over draaibank

TiMmEr-JaN

Actieve deelnemer
8 mrt 2013
195
0
Groningen
hoi.... na jaren mooie dingen van mdf te hebben gemaakt..... ga ik overstappen naar echt hout.... heb al een snijplankje gemaakt.... een sieradenkistje van tulpenhout/lindehout.....

maar wil toch graag richting draaien... ik zie hier veel mooie werkstukken...

op marktplaats stond laatst een hele mooie voor 350.. een record power... leuk ding.. kop kon draaien.. en ronde leunspaan... maar geen extra's...

zat net op internet te kijken naar hbm en vond hem !!!!!! jaja Timmer...euhhh draaiJan blij :eek:

maar voordat ik dit echt doorzet, wil ik advies.. of dit wat is voor een beginnende draaier !!!

de bank kost 300, de bedverlenger 60, en de klauw 70

ba1.jpg ba2.jpg ba3.jpg
 

Bijlagen

  • bankie.jpg
    bankie.jpg
    30,1 KB · Weergaven: 257

wupsie

Post veel
9 sep 2011
794
2
Groningen
Hahahahahahaha, ik heb dezelfde bank gebruikt aangeschaft, moet hem alleen nog op halen, volgens de insiders hier is het een ideale beginners bank, en daar ben ik dus van uit gegaan bij mijn besluitvorming.
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
146
Enkhuizen
Ik heb die Record Power laatst gekocht. Fantastische machine met heel veel beitels erbij.
Mijn beginnersbank was en is nog steeds een Woodfast, een kwalitatief hoogstaande machine die ik nog niet weg doe. Iets duurder maar stukken beter dan de HBM.
De HBM wordt inderdaad veel gebruikt als beginners bankje. Bij ons in de vereniging (Radius NHN) draaien er diverse. Kwalitatief minder dan de Woodfast maar toch een leuke opstart en geschikt voor demo's. Ik denk wel dat je er snel uitgroeit en gaat zoeken naar iets groters tenzij je klein spul wilt blijven maken.
Succes met je keuze,
Pieter
http://www.houtdraaibaak.eu
 

jordiij

Actieve deelnemer
13 jan 2012
237
0
Leusden
Ik heb deze draaibank hij is makkelijk te bedienen en werkt goed.
Ik zou alleen voor de klauwplaat van 150 euro gaan die heeft meet verschillende klauwen en die werkt met een sleutel ipv die pennetjes.
 

TiMmEr-JaN

Actieve deelnemer
8 mrt 2013
195
0
Groningen
@ Pieter.... zoals ik het dan bereken.... dan ben ik zo'n 700 euro kwijt... wordt me ff te gek...

@ Jordi.... met de pennetjes kun je iets minder kracht zetten... maar je hebt wel gelijk... is wat uitgebreider...thx

@ Wubsie ... als ik deze neem, zet ik hem bij jou neer... hou ik mijn werkplaats zaagselvrij :p
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
Ik ben ook begonnen op deze draaibank. goede prijs met een redelijke kwaliteit. Ik weet niet of ik de bedverlenging erbij zou nemen....

Ook zou ik kijken naar een uitgebreidere klauw.

Verder heb je natuurlijk een aantal beitels nodig om mee te starten...

Mocht je eens in Zwolle zijn dan ben je meer dan welkom om hier diverse beitels uit te proberen.
 

TiMmEr-JaN

Actieve deelnemer
8 mrt 2013
195
0
Groningen
@ Rick.... ik ben bang dat als ik deze neem, zonder verlenging...ik nooit iets langs kan draaien.... en 3 beitels heb ik al....:rolleyes:
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.655
2.535
Gaanderen
Als je wat groters wil gaan draaien dan zijn een hoop banken snel te klein. Met name als het hout niet rond is kan je bank gaan lopen. Dit is mij al een paar keer overkomen. De moraal is dat je op een grote bank wel klein kan draaien maar andersom niet.
 

TiMmEr-JaN

Actieve deelnemer
8 mrt 2013
195
0
Groningen
@Wim... ik heb ook al gekeken naar een grotere draaibank.... maar dan zit je ( bij een nieuwe) in een hele andere prijsklasse. ... tja... Misschien krijg ik spijt.... Misschien ook niet....
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.655
2.535
Gaanderen
Elk voordeel heeft vaak een nadeel. Toch zijn er op mp vaak tweedehands banken voor een leuk bedrag te koop. Een draaibank is een simpele machine. Je kan bijna alle onderdelen zelf vervangen. Er is vaak niet meer nodig dan wat lagers en een v-snaar.
 

Resetter

Actieve deelnemer
20 apr 2013
268
0
Dedemsvaart
Ik heb nu ca 2 weken zelf ook een HBM 450 x 300 vario bankje ook om te starten en ik moet zeggen bevalt mij best, ik zou wel de toolrest /leunspaan vervangen door een ander type gezien dit een waaiboom stalen ding is waar beitels in happen :p

Tot nu toe gebruik ik dat ding voor pennen, maar ik gok vandaag of morgen ook potjes en schotels, wil nog en paar andere beitels hebben.

Ik denk zelf wel dat als ik verder wil en iets meer wil dat ik er snel uit groei, maar als opstap is het zeker een leuk bankje
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.655
2.535
Gaanderen
Als je een platte beitel hebt die hapt helpt het soms als je de hoeken afrond. Je zou ook kunnen overwegen om de leunspaan te laten harden.
 

Resetter

Actieve deelnemer
20 apr 2013
268
0
Dedemsvaart
Als je een platte beitel hebt die hapt helpt het soms als je de hoeken afrond. Je zou ook kunnen overwegen om de leunspaan te laten harden.

Dat waaiboom chinees dingetje is de moeite niet ;) ik meende dat er ook ronde rvs leunspanen zijn (ik heb ze meen ik gezien van Robbert Sorby), en ja dat zal waarschijnlijk door de platte skew komen, maar ik wil toch nog een grotere 2,5cm ovalen skew hebben.
 

zaag

Actieve deelnemer
9 jun 2010
420
1
H.I. Ambacht
Ik zou ook de bed-verlenging laten staan en gaan voor de uitgebreidere chuck van 150 euries, hier beleef je veel meer plezier aan dan het incidenteel maken van een tafelpoot (die je uiteraard zonder bedverlenging ook kan maken maar dan in 2 delen, ene deel een gat in draaien/boren en aan het andere deel een pen draaien en in elkaar lijmen)

Ik heb deze bank ook gehad en heb er nog steeds spijt van dat ik hem verkocht heb.

groeten,
Patrick
 

jordiij

Actieve deelnemer
13 jan 2012
237
0
Leusden
Ik heb ook gekeken wat het koste om een ronde leunspaan te laten maken en bij een lokaal metaalbewerkingen bedrijf vroegen ze hier 70 euro voor. Vind ik toch belachelijk hoog wand dan hou het gewoon van dikwandige stalen buis gemaakt worden.

Als iemand een bedrijf vind die dit doet voor een mooie prijs mag die dat wel ff in dit topic zetten.
 
Ik maak mijn houten balpennen op die HBM, prima. Bedverlenging ligt denk ik altijd in de weg (ik heb 2 m2) en dat voor de sporadische dunne tafelpoot die er dan op gaat staan zwabberen zonder bril? Het bankje is licht, dus met een bonkige poot hobbelt alles van je werkbank af.

Mijn favoriete accessoire is overigens een miniy-drieklauw van dia 5 cm. Daar kun je veel kleins in opspannen en hij is lekker licht. Nadeel is dat voet van de klauwen naar buiten en ook nog scherp is. Nog kleiner gaat in de boorkop, of natuurlijk in mijn zelfgemaakte kastanjehouten opspanner; klein glad en veilig!

opspankop.jpg
 
Laatst bewerkt:
Die RS heb ik bij Baptist gekocht + een platte plaat voor het de vierkante steel van mijn uitholbeitel met zo'n hardstalen wieltje die ik nooit gebruik. De ronde Dosenstecher kun je daar wel mooi vlak op houden. RVS is het volgens mij niet; maar het is wel hard en glad. Maar een beetje vliegroest komt er wel op.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.