Balkon anex carport bouwen in Douglas

pete

Actieve deelnemer
14 mrt 2013
82
0
Dit moet de staander worden voor de ligger met de pen hier boven. Op dit 'bakje' ben ik met een beitel toch al $%#@^ bezig. Het verschil met de andere staander van de foto boven, is dat daar het vlak doorloopt. Het was een aanpassing aan het originele plan. Dan kan je schaven en makkelijker uitvlakken. Ook een ontwerp waar je meer vorm kan zagen lijkt me makkelijker.
Bij dit 'bakje' heb je meer het idee dat je met een kunstwerk bezig bent, je schaaft met de beitel er steeds een flinterdun plakje af, en voordat je dan op diepte zit... duurt het wel even. Bovendien, hoe krijg je dit vlak echt vlak? Ik meet met een stift en haal dan de hoogste plek weg met de beitel, maar het blijft behelpen. Nu moet het gat voor de pen er nog ingehakt worden. Een frees zou wonderen verrichten...

23388613jg.jpg
 
Laatst bewerkt:
A

Athanor

Guest
Nou je bent toch op een leerzame weg bezig, elke stap is er een voorwaarts.:) Bovendien is het geen meubelmakerswerk, dus je mag wel eens een mm. te diep zitten, dat lijkt me geen probleem, als je overal op voldoende diepte zit. Ik meet de diepte vaak af met een combinatiehaak. Over de techniek van het hakken van gaten kun je het volgende instructieve filmpje eens bekijken. De uitgangspunten kun je voor alle beitels gebruiken. O ja, voor dit weerbarstige hout is het werken met scherp gereedschap onontbeerlijk, regelmatig slijpen en wetten dus;)

Succes! Fons

 
Laatst bewerkt:

pete

Actieve deelnemer
14 mrt 2013
82
0
Bedankt voor de bijdragen! En natuurlijk André die me op het goede spoor heeft gezet met de adviezen en tekening.
Weer een dagje verder, het gat zit er in, nog veel te gaan. Ik wet de beitels ieder avond, ik heb er nu vijf :confused: (aan een hand) en wil dat zo graag houden.

23397682ay.jpg
 

pete

Actieve deelnemer
14 mrt 2013
82
0
De middelste set maar eens gepast, en ja. Maar ik merk wel dat de zijdelingse hoek die hij moet maken in dit geval 86 graden heel dwingend is of iets past met ruimte of niet, ik heb geprobeerd op de grond die hoek na te bouwen maar dat viel niet mee.
De staanders komen op korte beton kolommen te staan, met daarin een M30 draad gegoten, dus hoger dan de oorspronkelijke betonvoet. Ik maak de kolom in de zelfde maat als de staander. Later bepleister ik die, of plak er natuursteen op.
Ze staan in ieder geval met de voetjes straks niet meer in de sneeuw. Scherpe kantjes even afgeschaafd en de vlakken licht geschuurd. Meer doe ik er niet aan.

23485712tq.jpg


23485713yc.jpg
 

pete

Actieve deelnemer
14 mrt 2013
82
0
23485832fc.jpg


Het lijkt wel of de hoek die hij hier moet maken groter is dan 86 graden, (de ligger moet naar buiten zwaaien) maar misschien komt het nog goed.
 

pete

Actieve deelnemer
14 mrt 2013
82
0
Hoeken nagemeten maar in het hout kloppen ze wel, het is natuurlijk altijd lastig om de hoek tussen gat in de natuursteenmuur en 4,10 m verder recht boven het draadeind goed te meten , maar wat ik gemeten heb zit nu in de houtverbinding van de liggers.
Bij deze ligger moest het gat iets dieper zodat de pen ruimte kreeg.

Eerste vraag: ik wil twee toognagels in deze verbinding steken, ik dacht aan Acacia conisch zonder kop 25 mm doorsnede, lijkt dat een goede keuze? De pen is 215 mm bij 48mm. Dwars door de drager heen (250mm). Moet dat nog 2mm verspringen?
Tweede vraag: Als je de staander op zijn draadeind zet, is de ideale positie van het (32mm) gat in de staander in het hart, als je dat 4cm verplaatst- meer naar achteren- zodat de staander iets meer naar de muur komt , is dat erg nadelig voor de stabiliteit?
Kortom moet het gat precies in het midden?
 
Laatst bewerkt:

tuoh

Oud hout
Twee toognagels erin kan, en inderdaad de gaten verspringend boren zodat de verbinding dicht getrokken word. De twee toognagels zelf ook verspringend boren, niet allebei mooi op één lijn boven elkaar maar de ene wat verder van de rand dan de andere.

Het draadeind in de staander mag uit de midden geboord worden, dat maakt voor de stabiliteit weinig uit, de sectie van de staanders laat dat zonder meer toe.


Ps: Bij de verbinding op je laatste foto lijkt de pen mij wat veel speling te hebben in het gat, anders zou die verbinding beter moeten sluiten.
 
Laatst bewerkt:

pete

Actieve deelnemer
14 mrt 2013
82
0
Op de foto zie je ook dat de ligger op een rolhout ligt waardoor hij zijn 86 graden hoek niet kan maken. Je zou de staander moeten kantelen om het goed te zien. In de speling kan je best gelijk hebben, met de hand moet ik die pennen in een hoek zagen, en met deze enorme balken gaat dat niet helemaal van een leien dakje. Ik had dat al min of meer voorspeld. Vervolgens maak ik het gat wel conform. Als het heel strak had gezeten had de ligger zich wel zuigend in de 86 graden hoek gedwongen. Ook bij de laatste 80 graden ligger -vandaag- is me dat niet goed gelukt. Ik doe mijn best, maar dat hoeft niet altijd genoeg te zijn. Constructielijm is een gruwelwoord in dit verband neem ik aan... Overigens is ook het controleren van de verbinding niet eenvoudig, je tilt de balk niet zo op.

Diameter toognagels, 25 of 20? Maakt dat nog uit?

Op 2.14 zie je ze boren uit het midden. Op exact 5 minuten gaat er korbeel in, en die heeft -zo te horen - ook wel wat ruimte.
 
Laatst bewerkt:

pete

Actieve deelnemer
14 mrt 2013
82
0
23563897fy.jpg



De laatste pilaar heeft er geen in, het hout is zo taai en veerkrachtig, dat het moeilijk werken is. En het leeft! Als je de nieuwe slangenboor erin draait, gaat alles goed; maar je krijgt de boor er niet meer uit. Klem. Als je de boor er met een bahco sleutel uithaalt, dan veren de stukje hout weer terug in hun oude vorm, dus de spaanders bewegen nog enige seconden nadat je ze in de afvalbak gooit... Soms gaat de beitel of zaag ook een eigen weg die het hout er aan meegeeft, hoe scherp mijn tools ook zijn.


23563901xk.jpg
 
Laatst bewerkt:

pete

Actieve deelnemer
14 mrt 2013
82
0
De derde 'set', in mijn ijver om het allemaal goed te doen, of nog beter, was ik doorgeslagen naar een te kleine verbinding. Superstrak gemeten en het paste niet. En daar sta je dan, met loodzware balken die niet in elkaar willen, ook niet met de spanband.
Omdat deze ook in 80 graden is gemaakt, kan je niet horizontaal passen, dus heb ik de staander op zijn kop gezet en de ligger er in getrokken. En dan moet je dus op je kop liggend, op de grond met de beitel aan de gang om het passend te krijgen. Dat worden geen mooie beitel halen... Omdat je ongeveer weet waar het klemt maar niet precies, ga je -insitu- er ook te veel afhalen, of te slordig, je zit nu niet meer fijn binnen aan je werkbank, maar je ligt op de straat te werken.
Ik zou je aan willen raden bij dergelijke grote jongens, te zorgen voor pasklare maten. Liever iets te groot dan te klein, want dit was tien uur passen en meten, beitelen, opnieuw passen. En met een tafelpoot gaat dat makkelijk, maar dit weegt honderden kilo's. Het beste is natuurlijk zo te werken dat het net niet past, om dan met een haast achteloze kleine haal van je beitel iets te toveren, waardoor de verbinding zich vast zuigt, maar ja, dat is voor mij niet weggelegd.

23575839lb.jpg


23575840ac.jpg
23575841el.jpg


Dit was een mooie gelegenheid geweest om de gaten te boren voor de toogpennen maar ... als ik dat in een keer wil doen moet ik een 30cm lange 20mm slangenboor hebben, en die lengte heb ik niet. Ik heb wel 19mm of 22 mm 17 cm boren, maar daar kom ik niet in 1x mee doorheen, dan moet ik van twee kanten boren, en aangezien ik moe was, zijn dit zorgen voor morgen. Als je daar een tip voor hebt, graag.
 
Laatst bewerkt:

pete

Actieve deelnemer
14 mrt 2013
82
0
De staander komt op een met 30cm verhoogd betonpilaartje. Met M30 draadeind en carrosserie ringen. Onder de grond zit een fundament geschikt voor een flatgebouw.

23585568je.jpg
 
Laatst bewerkt:

pete

Actieve deelnemer
14 mrt 2013
82
0
Deze set is wel de meest gecompliceerde, (na ja, relatief dan, ik zie hier veel mooie dingen) met zijn dubbele pen, -zie pijlen- is hij wel erg stevig.
Een pen krijgt de toognagel en de andere klemt. Op de foto is het nog te nauw, maar hij zit bijna.

23590649ql.jpg
 

Kappie

Actieve deelnemer
1 jun 2015
113
1
Assen
De staander komt op een met 30cm verhoogd betonpilaartje. Met M30 draadeind en carrosserie ringen. Onder de grond zit een fundament geschikt voor een flatgebouw.

Mooie betonpoer!
Maak je de staander ook vast aan het draadeind of rust hij er alleen met zijn eigen gewicht op? M.a.w. kan een (hele) flinke wind er onder de constructie liften?
 

pete

Actieve deelnemer
14 mrt 2013
82
0
Mooie betonpoer!
Maak je de staander ook vast aan het draadeind of rust hij er alleen met zijn eigen gewicht op? M.a.w. kan een (hele) flinke wind er onder de constructie liften?

Ik heb mijn plan gewijzigd, i.v.m. nastellen komt er geen 2comp kit in het gat van de staander. Als het eenmaal in elkaar zit, kan ik daar niet meer bij. De luchtstroom kan aan drie kanten weg, de liggers zitten in de muur verankerd, de loopbrug is ook verankerd, alleen het Basralocus dekhout was al 700 kilo, alles bijelkaar schat ik de constructie op 1,5-2 ton. Het draadeinde heb ik met twee moeren op het vorige stuk draad gedraaid, en iets langer gehouden zodat hij 10cm in de staander gaat.
Ik reken er op dat het niet wegwaait. Overigens -bedankt voor het compliment- is het maken van een betonpilaar en stellen erg eenvoudig, maar dit is de houtrubriek.
 

pete

Actieve deelnemer
14 mrt 2013
82
0
P1060402.jpg

ruw, met schuine haaklas verlengt.

P1060391.jpg
Zo stel je je draadeind waterpas.
bekisting voor hergebruik: 3 vlakken lijmen 1 vlak schroeven, ril kit in de hoeken voor het afronden en olie op binnenzijde hout.
Als je een draadeind met 2 moeren op en ander draadeind zet ,dan klem je hem nu met de ring en houtjes en kan je hem waterpas zetten. Maar anders is dit ook een goede methode.
 
Laatst bewerkt:

pete

Actieve deelnemer
14 mrt 2013
82
0
Twee korbelen in 53 graden klaar, hout is 15x6, maar het lijkt heel iel naast de andere grote stukken. Beetje creatief geweest met de kettingzaag, de schaaf en beitel en er een beetje vorm in gemaakt.
Wel fijn werken, dat kleine hout! Ze sluiten zowel boven als onder precies aan. Nu voorzichtig de gaten hakken op de juiste plek.
Het schiet nu op met de basis ,als die eenmaal staat kan ik verder.

23665403aj.jpg


23665405ew.jpg
 
Laatst bewerkt:

pete

Actieve deelnemer
14 mrt 2013
82
0
Weer wat verder, strak werken met stukken die ik kan tillen is veel makkelijker, het gaat goed zo.

23681986ya.jpg



23681987fs.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.