Balkon anex carport bouwen in Douglas

pete

Actieve deelnemer
14 mrt 2013
82
0
Ik heb alles in de lijnzaadolie gezet, verdund met terpentine. Ziet er prachtig uit, maar het begint al te vervagen, dus tijd voor de tweede ronde. Ik had al mijn hout geschaafd en geschuurd, en dan heb je ineens veel plezier als je er met een doek olie over gaat. Met de loopbrug ben ik nu bezig, maar met vers hout, en dat werkt toch niet lekker, schaven maar ook vlak beitelen gaat niet, het hapt er stukken uit.
Over werken gesproken: de lange liggers , daarvan zijn er enkele enorm getordeerd. En ook het nieuwe hout werkt ...

Ik was in de plannen vergeten dat er een hekwerk om heen moet, valbescherming, het is zelfs verplicht en gereguleerd. Dus heb ik hout gekocht voor pilaartjes, latten, heb ik mooie en stevige stalen paalvoeten in de teer gezet. De leuning is gewoon een lariks plank 4 cm dik 16 breed. Ik ben al een paar jaar bezig, maar deze zomer kan ik er op zitten.
 

pete

Actieve deelnemer
14 mrt 2013
82
0
25452962rb.jpg



25452961kd.jpg
 

pete

Actieve deelnemer
14 mrt 2013
82
0
En toen besloten deze schuwe jongens van de gelegenheid gebruik te maken... Dit was 1 dag voordat ze uitvlogen.
vogelnest.jpg
Dus alles bij elkaar 5 weken stilstand. En nu kom ik met meten en kijken tot de conclusie dat mijn multi-fasen werk, niet zo gelukkig was voor de constructie.
Ik heb gewerkt met gedroogd hout, sommige constructie delen staan al een jaar, delen met vers hout, regen en sneeuw gehad, en het WAS waterpas.
En Lariks werkt. Een deel van de tordering heb ik er uit geperst. Goed.
Nu zitten er wat scheuren maar die heb ik sowieso gekregen, en er loopt enorm veel hars uit de staanders! Plakken.

Dus zijn er onderling tussen de horizontale liggers 14x6 verschillen ontstaan. Het merendeel is nog steeds waterpas, maar en zijn ook liggers met een kamelenrug.
In het begin iets verhoogt dan in het midden veel en aan het einde weer minder. Ook na de las zit er verschil. Advies: werk als het kan alles af in een seizoen. Hout droogt met 20% dus dat is al snel een paar cm.

Wat nu? Diepste punt zoeken en de rest daar naar toe schaven? Er is ergens 2cm verschil. En een enkele ligger is echt te diep.
Ik moet de vloerplanken op de liggers monteren, dus de vloer. Op zich geen moeilijke klus alhoewel de trapeziumvorm dwingt.
Als er een beetje ruimte onder een plank zit kan de rvs pax schroef dat toch wel overbruggen denk ik.
Ik heb veel draagvermogen elke 30cm zit wel een balk, en mijn dekhout is 27mm.

Het balkon annex carport lijkt niet groot, maar het geheel is 830 cm lang plus de overstek en 360 cm breed behalve het looppad.
Wat denken de ervaren houtbouwers ervan? Zoveel mogelijk pas schaven en de vloer erin?
en het hekwerk ...
 
Laatst bewerkt:

tuoh

Oud hout
Ja, vlak de balken van de roostering wat uit met de schaafmachine, schaaf de bulten eraf en klaar. De balk die met de holte naar boven ligt kan je misschien draaien? Draagbalken liggen best altijd met de bolle kant naar boven, dat is sterker.
 

pete

Actieve deelnemer
14 mrt 2013
82
0
Beidden bedankt, is het toch geen dagboek meer, met mijn beslommeringen.

Ik heb er vandaag energie tegenaan gegooid, ik kan de balken niet meer draaien, ze zitten vast en kunnen niet meer los.
De eerste en de laatst balk van het rooster zijn kritisch en dat waren ook de balken waar ik wat vanaf heb gehaald. Hoe?
De dissel je heb ik niet, wel mooi ding, ik heb -schrik niet, met staal ervaring- een slijpborstel op de haakse slijper gezet en flink aan het werk, daarna de handschaaf er over.
De kamelenbult met lengte 1,5 mtr heb ik overal dwars ingezaagd (zoals je met een pen doet), afgebeiteld en geschaafd, die 2cm zijn nu weg en het is vlak.
De planken zullen ook niet helemaal vlak zijn, de schroeven moeten het maar wat glad trekken, ik kan ook nog de vloer naschuren.

(In huis heb ik houten vloerplanken gelegd en er een foamband onder gelegd, dus op de balken, tegen het geluid, maar die compenseert ook oneffenheden.)
Ik heb nog gedacht over een strook DPC folie op het rooster, tegen het vocht, maar je moet ook uitkijken dat het water er niet onder gezogen wordt.
Dus gewoon maar de hardhouten planken op het lariks schroeven. Het komt wel goed.

Ik heb er gewoon te lang over gedaan, dan krijg je al die verschillen.
Ook vandaag twee staanders voor het hekwerk gemaakt , morgen verder. Ik wil dat het nu eens af is, ik heb er genoeg van.
Ik wil met dat lekkere weer op het balkon zitten!
 

pete

Actieve deelnemer
14 mrt 2013
82
0
De laatste werken. Ik heb een balustrade gemaakt, stevig en mooi. Nu de leuning vastmaken en verlengen. Hout is lariks 13cmx 4 cm.
Stukken van 250 of 200 cm lang, die ik moet verlengen en soms, zoals op de foto, in een hoek moet plaatsen, ze worden door staanders van 7x9cm ondersteund elke 130 cm.
Hoe verleng ik deze leuningen? Opties zijn :

1. niet, gewoon 'koud;' tegen elkaar die einden het liefst niet recht onder een staander.
2. met deuvels met de plankdikte van 40mm kan je deuvels van 20mm gebruiken.
3. houtverbinding zoals al eerder toegepast.
4. niet, en beetje afstand bewaren tussen de delen, de plank is zo sterk dat overbrugging geen probleem is.

En dan... deze leuningplank vastzetten met schroeven kops op de paaltjes, is misschien niet zo stevig, maar stalen hoekjes onder de leuning tegen de staander (veel gebruikte methode - vind ik niet zo mooi) ?






26226514ns.jpg


26226515oq.jpg
 

tuoh

Oud hout
Zou de delen "koud" tegen elkaar zetten met de las juist op het midden van een staander, een paar rvs schroeven erin en klaar. Om één en ander structureel samen te bouwen met de rest is het te laat, daar moest dan van bij het begin van de werken al rekening mee gehouden zijn in het ontwerp (staanders laten doorlopen tot hoogte borstwering bijvoorbeeld)
Om nu een stevig en stabiel geheel te krijgen gaat er wat kunst en vliegwerk bij komen kijken vrees ik.
 

pete

Actieve deelnemer
14 mrt 2013
82
0
Hallo Tuoh. Rots in de branding.
Ik kan je gerust stellen, het is nu allemaal erg stevig, die leuning gaat dat alleen maar sterker maken. Ik heb enkele paalvoeten op de balken geschroefd en sommige ook met een houten verbinding vastgezet.
En toen pas de vloerplanken er op gelegd. Tot nu toe (zonder leuning) ben ik niet bang voor stevigheid. Maar je hebt gelijk; ik had eerder kunnen bedenken dat een balustrade moet, zo op 3 meter van de grond...
Maar ik zie wel regelmatig bij andere oude balkons, dat de eind-delen van de leuning tov elkaar verbuigen.

Deze leuning is een dikke plank, misschien wel het makkelijkste om gewoon op de kopse paal te schroeven, koud tegen elkaar.
Zou je de hoeken in verstek zetten ? En als het allemaal niet zo stevig zit, kan ik altijd staal hoekjes, onder de leuning bevestigen aan de paal , dan krijg je een stevige verbinding.
Vaak hebben leuningen een gleuf aan de onderkant die over de plank ligger heen valt, dat is toch wel het beste.
 

pete

Actieve deelnemer
14 mrt 2013
82
0
Ik sluit het af. Na drie jaar is het balkon gerealiseerd, met dank aan het forum.
Dit was nu een klus die ik niet zou kunnen of durven te ondernemen, zonder de deskundige hulp van een forum als dit. Leve het internet!

Dat samenwerken in een groep van enthousiaste leden dat is toch en geweldige stap in de goede richting, zonder elkaar te kennen, leer en verbeter je je eigen kunnen, mede door tips en positieve ondersteuning.
Zij die hebben bijgedragen: hartelijk dank!
De ruim 18.000 lezers: ik hoop dat jullie er ook wat aan gehad hebben, aan dit verslag.

Ik heb geprobeerd zelf ook wat aan te dragen bij anderen.
Als volslagen onervaren houtbewerker/houtconstructeur beginnen aan een klus waarbij je grote balken met ankers vastzet dwars door een 60-70 cm dikke muur, houtverbindingen kapt en zaagt, omgaan met het gewicht van het geheel, ik kon dit alleen laten slagen met hulp op afstand. Je moet het wel zelf doen natuurlijk...

Ik krijg veel complimenten over de constructie, de vorm en de gebruikte materialen.
Het is wonderlijk maar waar, ondanks hout dat ging vervormen, het is allemaal prachtig pas, en het regenwater loopt via de planken prima weg.

Het lariks hout en het basralokus en ook de formaten die ik heb gebruikt, dit staat hier wel een leven lang. Als laatste foto een hoekje, met ook in beeld de tweede hands gekochte houtpaneeltjes waarmee ik de balustrade heb afgewerkt. Ik moest er honderden km voor rijden, maar het maakt het wel af.

Gesneuveld in de strijd zijn mijn cirkelzaag, daar is een Hitachi voor gekomen, een enkele eenvoudige beitel, bij de bandschuurmachine brak wat af, en dat kan niet gerepareerd worden, er kwam wat rook uit de verstek-afkortzaag die zich vastbeet, maar hij doet het gewoon wel. Maar goed we zijn drie jaar verder, en ik ben heel wat wijzer.

Wellicht tot de volgende klus, de geur van gezaagd hout trekt me wel.

26310755va.jpg
 

Bart vv

Actieve deelnemer
25 mei 2015
172
0
Herzele
Hey Pete,

Prachtig resultaat afgeleverd Pete, spijtig genoeg zelf niet al te veel kunnen bijbrengen (heb zelf nog heel wat te leren) maar desondanks was het toch heel leuk om te volgen en heb ik er zelf wel wat uit geleerd, geniet er nu maar van en zoals je zelf aanhaald, misschien tot een volgend project.

Mvg Bart
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.