Balkon anex carport bouwen in Douglas

pete

Actieve deelnemer
14 mrt 2013
82
0
Beste mensen,
Aan een tweehonderd jaar oud huis in natuursteen wil ik een balkon bouwen die ook dienst kan doen als carport. Ik heb al een vergunning. Nu ga ik volgende week de poeren plaatsen dus wil ik toch mijn vragen over de constructie met je delen. Het balkon bouw ik tegen de gevel aan, Ik plaats drie staanders op poeren, op elke staander komt een ligger die een opleg heeft in de natuursteen muur. Op die liggers komen acht dwarsliggers waarop het dekhout wordt vastgezet. De drie liggerbalken kunnen wel 30 cm opleg krijgen en zullen dat met cement worden vastgezet. Ook de verbinding tussen de staander en de ligger kent veel varianten ik dacht aan deze vorm, maar werken met tooggaten en pennen lijkt me moeilijk, ik dacht aan boutverbindingen.

-> De vraag is of er niet een horizontale steunbalk met keilbouten tegen de gevel (onder de opleg) moet komen om de 3 liggers aan vast te zetten. Zodat krachten de balk niet uit de muur kunnen trekken. Of zal een vorm van een ingemetseld anker volstaan? Is dit een solide constructie?

De constructie is uit Douglas, het dek is van Basralous.
3 staanders 25x25x250
3 liggers 25x30x380
8 liggers 10x16x250
dekhout 2.7x15x360

Hierbij een tekening, ik heb er meer ook sterkte en sneeuwlast berekeningen.
 

Bijlagen

  • tekening constrcuctie 5 balcon.jpg
    tekening constrcuctie 5 balcon.jpg
    24,9 KB · Weergaven: 2.239
  • tekening constrcuctie 6 balcon.jpg
    tekening constrcuctie 6 balcon.jpg
    25,8 KB · Weergaven: 2.228
  • balkon zijkant.jpg
    balkon zijkant.jpg
    21,5 KB · Weergaven: 2.227

damien

Actieve deelnemer
21 aug 2011
669
4
Leuven
Ik zou effectief gestart zijn met een balk langs de muur, dus in de andere richting aangezien oude muren niet alijd homogeen zijn. Daarnaast is het wel heel massief, maar niet echt stijf, die oude muur moet alles recht houden.
 

pete

Actieve deelnemer
14 mrt 2013
82
0
Bedankt voor zover, maar betekent dat dat inderdaad onder de oplegging een steun moet komen? Ik maak grote gaten in de 70cm dikke muur, leg de balk 20cm in en vul met cement. Ik kan aan de oplegkant in de balk extra weerstand maken, door er bijv. draadeinden in te draaien zodat het beton meer grip heeft.

Het is een zware constructie maar het huis staat op een locatie met veel sneeuwval. Die belasting -ook de sneeuw van het dak, het balkon staat in de valrichting zie http://www.liveleak.com/view?i=c60_1362576417 - heb ik meegenomen. De muur loopt niet recht dus een balk horizontaal geeft problemen met de verankering (natuurlijk chemische ankers ). Aan het balkon komt een loopbrug van houten balken met persroosters inleg. Die loopbrug steunt op een boogkelder en aan de andere kant vastgemaakt aan de eerste ligger ( zie tek). In het midden van de loopbrug komt een steun (Zie tekening).

Bedoel je met een knie een stijve driehoek tussen staander en ligger of een karbeel?
 

Bijlagen

  • tekening constrcuctie 3 balcon.jpg
    tekening constrcuctie 3 balcon.jpg
    39,8 KB · Weergaven: 2.183
  • tekening constrcuctie 8 balcon.jpg
    tekening constrcuctie 8 balcon.jpg
    34,4 KB · Weergaven: 2.178
Laatst bewerkt:

tuoh

Oud hout
Als de drie liggers in de muur worden gewerkt heeft een bijkomende balk in langsrichting tegen de muur geschroefd geen enkele zin. De liggers moeten wel verankerd worden in de muur, meestal gebeurt dit met muurankers, in dit geval vermoedelijk exemplaren die dwars door de muur gaan. Vermoedelijk is het één massieve muur zonder spouw?
Houten liggers éénzijdig inmetselen geeft onvoldoende sterkte, daarom het gebruik van muurankers, deze verhinderen dat de ligger op termijn uit de muur kan schuiven.

De verbinding tussen liggers en staanders mag zoals geschetst, wel zorgen dat de drie staanders dusdanig gekoppeld worden dat deze niet kunnen schranken. Tussen twee van de drie staanders moet er een schoor of steekband komen te zitten.

Mvg,

André
 

pete

Actieve deelnemer
14 mrt 2013
82
0
Bedankt voor je antwoord. Ja, de muur is massief, onder ± 76cm bovenin ± 60cm dik. Natuursteen met kalkspecie. Ik heb een buitendeur en een binnendeur (dus aan twee kanten van de muur, zo dik:rolleyes: ) het is een soort gang. Die schoot of balkankers vergen wat werk , zijn meestal 45cm lang, maar met mijn hakwerk voor de opleg kom ik net aan die maat denk ik..
Enige stijfheid komt ook uit de loopbrug die aan de boogkelder en het balkon is vastgemaakt.

Bedoel je tekening A of B met de schoorverbinding?
 

Bijlagen

  • ondersteun tek balkon.jpg
    ondersteun tek balkon.jpg
    43,6 KB · Weergaven: 2.134
Laatst bewerkt:

tuoh

Oud hout
Het is een kleine moeite om een paar ankers aan te passen aan de dikte van de muur, even de staart verlengen (lassen) en klaar is kees.

Voor het plaatsen van de schoren, zowel oplossing A als B werken. Onderaan zitten de staanders vast op een poer, bovenaan worden ze verbonden met een "muurplaat, ze kunnen dus nog enkel zijdelings bewegen. Word nu één van de drie staanders "geschoord" dan kunnen de andere ook niet meer bewegen. voor het visuele word er meestal naar symmetrie gestreefd en worden alle staanders van schoren voorzien, maar echt nodig is dit dus niet. Oplossing B lijkt mij de mooiste oplossing.

Ps: de tussensteun van de brug vraagt ook om een muuranker, en dan bedoel ik specifiek de horizontale balk bovenaan waar de brugliggers op komen. Onderaan is er geen probleem, hoe zwaarder de steun belast word hoe steviger de schoor zich gaat vastzetten in de muur. De balk tegen de muur mag dan komen te vervallen. Is dan overkill geworden.


Mvg,

André
 
Laatst bewerkt:

pete

Actieve deelnemer
14 mrt 2013
82
0
Na wat nadenken, tekenen, en beeld bekijken denk ik dat ik toch ook nog de opties moet overwegen. Muurankers plaatsen betekent dat ik of iets lager of iets hoger moet bouwen dan de opzet. Ik moet rekening houden met de etage vloer die (logisch) net zo hoog is als het balkon. Zodat je er zo op kan stappen vanuit deur op de boogkelder. Ideaal zou zijn om de liggers dus lager te hebben want er komen nog dwarsliggers en dekhout op, en het niveau moet gelijk zijn aan de afgewerkte etage vloer.

Dus ter hoogte bovenzijde BG plafond , maar... die BG binnenwand is al geheel afgewerkt en ik heb er wat voor over om dat niet open te breken om de ankers aan te brengen. Bovendien is werken in dit pand (niets is haaks, niets is recht) een lastige -meten is niet weten- klus. Dus de onafgewerkte etage vloer is logischer, maar dan kom ik dus hoger uit, opstapje of obstakel. Variant is een 'intern' anker -> draadeinde in oplegkant balk om meer weerstand te hebben tegen uitdrijfkrachten , of een balk of balkvoet met chem. ankers aan de buitenwand en daar verticaal een lange draadeind doorheen om zo de ligger te verankeren. Er komen tenslotte geen krachten op een anker, het is er als 'backup'.
Kortom, ik ben nog aan het denken en heb nog niets afgeschreven (ook de muurankers niet) en wil alle opties op tafel.
groet, pete
 

Bijlagen

  • anker of opleg tek balkon.jpg
    anker of opleg tek balkon.jpg
    30,9 KB · Weergaven: 2.083

pete

Actieve deelnemer
14 mrt 2013
82
0
Waarschijnlijk gaat een aan weerszijde bevestigde bintanker (dus 2 haakse blinde ankers per ligger) zorgen voor voldoende verankering. Daarvoor moet het wel groot uitgehakt en opnieuw gemetseld worden. Ongeveer 75cm horizontaal. Omdat het hier om natuurstenen gaat die op zich al fors zijn, is dat geen probleem, en kan ik op gewenste hoogte bouwen. Nu nog de houtverbindingen, ik lees met plezier en respect de verschillende mogelijkheden en uitvoeringen op de ere galerie!
 

pete

Actieve deelnemer
14 mrt 2013
82
0
Ik ben klaar met de drie fundamenten van het balkon, 100x100x75 diep . Een M30 draadeind meegegoten met ringen en moeren als extra weerstand in het beton. Zoals het nu is, kan ik staanders plaatsen, door onder de staander een 32mm doorsnee gat te boren en de staanders over het draadeind te schuiven. Dan rust het gewicht op de ring en de moer. Er is geen verbinding met de ring dmv een bout, nu kan ik hoogte stellen, en als alles goed is kan ik een tweecomponentenlijm in het gat spuiten en de staander er weer over plaatsen. Ik wil -als alles klaar is- beton gieten om het uitstekende draadeind zodat de houten staanders als het ware op betonpilaren staan. Is dat net zo goed als op de draadeind zelf?

Ik heb toch gekozen voor ankers van het type schootanker (advies Tuoh) voor de bevestiging van de horizontale liggers in de muur. In plaats van de schuine ondersteuning van de loopbrug, komt ook daar een fundament en een staander met een horizontale ligger. Ik heb wat ervaring opgedaan op de zolderetage door daar de dakconstructie te wijzigen, en durf het nu wel aan om ook de balkon houtverbindingen te gaan maken.

P1050231.jpg P1050218.jpg P1050226.jpg
 
Laatst bewerkt:

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Oh wat ben ik toch jaloers op mensen die op een vaste ondergrond wonen. Nimmer te hoeven heien, gewoon een gat graven tot dat je op rots/steenachtige bodem zit wat beton er in gieten, poer erop maken et voila een fundering.:) Aldat veen is wat dat betreft ook maar zeer betrekkelijk.
 

tuoh

Oud hout
Ik ben klaar met de drie fundamenten van het balkon, 100x100x75 diep . Een M30 draadeind meegegoten met ringen en moeren als extra weerstand in het beton. Zoals het nu is, kan ik staanders plaatsen, door onder de staander een 32mm doorsnee gat te boren en de staanders over het draadeind te schuiven. Dan rust het gewicht op de ring en de moer. Er is geen verbinding met de ring dmv een bout, nu kan ik hoogte stellen, en als alles goed is kan ik een tweecomponentenlijm in het gat spuiten en de staander er weer over plaatsen. Ik wil -als alles klaar is- beton gieten om het uitstekende draadeind zodat de houten staanders als het ware op betonpilaren staan. Is dat net zo goed als op de draadeind zelf? ....................

Je idee met de draadstangen voor het van hoogte stellen en zekeren van de palen is een ideale oplossing. Ik zou zeker geen beton rond de draadeinden gieten zodat de paal op beton komt te staan, dan is het gevaar voor capillariteit heel groot, binnen de kortste keren rotten de balkkoppen in. De ideale oplossing is om de palen gewoon op het rondsel plus moer te laten rusten, geen gevaar voor inwatering en qua draagkracht meer dan voldoende;)

Mvg,

André
 

pete

Actieve deelnemer
14 mrt 2013
82
0
Dan blijf ik maar bij de draadstangen. @Zuma: Wat ben ik jaloers op mensen die gewoon met een schep een gat in de grond kunnen graven! Ik had een steigerende 5T machine nodig die de hele staat kapot heeft gedraaid. Ik denk zelfs dat het gewicht van de hele constructie de palen gewoon op de draadstang houd, dat de lijm niet eens nodig is. Geen herfststorm -zoals vandaag- die dat van zijn plaats blaast.
 

pete

Actieve deelnemer
14 mrt 2013
82
0
Hallo Joep,
Ik ben zo ver nog niet, maar zoals je ziet heb ik de draadeinden een heel stuk laten uitsteken zodat er afstel mogelijkheden zijn. Het terrein loopt op, maar de draadeinden zijn gelijk in hoogte. Ik denk met een negen centimeter boorgat wel genoeg te hebben, ik boor centraal met slangenboor in statief.
 

pete

Actieve deelnemer
14 mrt 2013
82
0
Beste houtbewerkers,
De fundamenten lagen twee jaar te wachten... :eek:
maar eerst werden de natuursteen muren aangepakt. Nu verder.

Hout Lariks (Lorken/Meleze) is nu besteld (Basralokus dekhout had ik drie jaar geleden al gekocht).
De constructie is iets lichter berekend en er is nu gekozen voor Lariks ipv Douglas.
De drie staanders 250x25x20
De hoofdliggers 400x30x15
de dwarsliggers 300x15x16

Wat ik nog moet aangeven zijn de maten van het schoor, welke afmetingen? De verticaal is dus 25x20, de horizontaal is 30x15.
Ik wil alleen in de middelste staander een schoor aanbrengen ivm uitzicht raam.
Iemand advies?
 

tuoh

Oud hout
Een schoor hoeft niet zo zwaar van afmetingen te zijn, 15cm x 6cm als doorsnede is al heel mooi. Zelf zaag ik de schoren meestal iets hol aan de onderzijde, gezien in het vooraanzicht. De schoren zien er dan wat "eleganter" uit:p
 

pete

Actieve deelnemer
14 mrt 2013
82
0
Een schoor hoeft niet zo zwaar van afmetingen te zijn, 15cm x 6cm als doorsnede is al heel mooi. Zelf zaag ik de schoren meestal iets hol aan de onderzijde, gezien in het vooraanzicht. De schoren zien er dan wat "eleganter" uit:p

Dat komt mooi uit want dat is een maat die al gebruik in de constructie. Bedankt Tuoh voor de tip. Het pasklaar maken van het schoor met de twee houtverbindingen lijkt me een moeilijke klus, maar ik doe mijn best. Nu ik kies voor Lariks, welke houtsoort voor de toogpennen? Eiken? En hoe de verhoudingen van de toogpen in de genoemde schoor?

De horizontaal is dus ook 15x6, (per abuis gaf ik boven de verkeerde ligger door) de verticaal is 25x20. Ik kan dan alleen een pen/gat maken in de staander, de ligger is immers even breed. Daar moet ik dan een stalen schoen plaatsen of een pen maken van ( 1/3 deel ) 2 cm, is wat dun lijkt me.

Het gaat om verbinding 3 met staander 2 zie plaatje vorige pagina.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.