Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 10 123 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 96

Balkon anex carport bouwen in Douglas

Beste mensen,
    Aan een tweehonderd jaar oud huis in natuursteen wil ik een balkon bouwen die ook dienst kan doen als carport. Ik heb al een vergunning. Nu ga ik volgende week de poeren plaatsen dus wil ik toch mijn vragen over de constructie met je delen. Het balkon bouw ik tegen de gevel aan, Ik plaats drie staanders op poeren, op elke staander komt een ligger die een opleg heeft in de natuursteen muur. Op die liggers komen acht dwarsliggers waarop het dekhout wordt vastgezet. De drie liggerbalken kunnen wel 30 cm opleg krijgen en zullen dat met cement worden vastgezet. Ook de verbinding tussen de staander en de ligger kent veel varianten ik dacht aan deze vorm, maar werken met tooggaten en pennen lijkt me moeilijk, ik dacht aan boutverbindingen.

-> De vraag is of er niet een horizontale steunbalk met keilbouten tegen de gevel (onder de opleg) moet komen om de 3 liggers aan vast te zetten. Zodat krachten de balk niet uit de muur kunnen trekken. Of zal een vorm van een ingemetseld anker volstaan? Is dit een solide constructie?

De constructie is uit Douglas, het dek is van Basralous.
    3 staanders 25x25x250
    3 liggers 25x30x380
    8 liggers 10x16x250
    dekhout 2.7x15x360

Hierbij een tekening, ik heb er meer ook sterkte en sneeuwlast berekeningen.
    Bijgevoegde Afbeeldingen Bijgevoegde Afbeeldingen

Ik zou effectief gestart zijn met een balk langs de muur, dus in de andere richting aangezien oude muren niet alijd homogeen zijn. Daarnaast is het wel heel massief, maar niet echt stijf, die oude muur moet alles recht houden.

Gebruik chemisch anker ipv een keilbout. Met keilbouten heb ik niet altijd goede ervaringen.
    Het is maar dag en avond, en heel even middag...

oud hout
    Ingeschreven
    Mar 2008
    Allentown, PA, USA (Metrisch Ambassadeur)
    Met een knie tussen elke staander en z'n ligger maak je de hoek ook stijver. En de balken zijn inderdaad flink zwaar, gevoelsmatig zou dit wel lichter kunnen alhoewel ik geen bouwkundige ben.

Bedankt voor zover, maar betekent dat dat inderdaad onder de oplegging een steun moet komen? Ik maak grote gaten in de 70cm dikke muur, leg de balk 20cm in en vul met cement. Ik kan aan de oplegkant in de balk extra weerstand maken, door er bijv. draadeinden in te draaien zodat het beton meer grip heeft.

Het is een zware constructie maar het huis staat op een locatie met veel sneeuwval. Die belasting -ook de sneeuw van het dak, het balkon staat in de valrichting zie http://www.liveleak.com/view?i=c60_1362576417 - heb ik meegenomen. De muur loopt niet recht dus een balk horizontaal geeft problemen met de verankering (natuurlijk chemische ankers ). Aan het balkon komt een loopbrug van houten balken met persroosters inleg. Die loopbrug steunt op een boogkelder en aan de andere kant vastgemaakt aan de eerste ligger ( zie tek). In het midden van de loopbrug komt een steun (Zie tekening).

Bedoel je met een knie een stijve driehoek tussen staander en ligger of een karbeel?
    Laatst gewijzigd door pete; 15-06-13 om 17:37.

Als de drie liggers in de muur worden gewerkt heeft een bijkomende balk in langsrichting tegen de muur geschroefd geen enkele zin. De liggers moeten wel verankerd worden in de muur, meestal gebeurt dit met muurankers, in dit geval vermoedelijk exemplaren die dwars door de muur gaan. Vermoedelijk is het één massieve muur zonder spouw?
    Houten liggers éénzijdig inmetselen geeft onvoldoende sterkte, daarom het gebruik van muurankers, deze verhinderen dat de ligger op termijn uit de muur kan schuiven.

De verbinding tussen liggers en staanders mag zoals geschetst, wel zorgen dat de drie staanders dusdanig gekoppeld worden dat deze niet kunnen schranken. Tussen twee van de drie staanders moet er een schoor of steekband komen te zitten.

Mvg,

André

70 cm dat telt

Matthias Wandel heeft zo'n sukkelstraat video nadat er sneeuw op zijn terras viel.

Bedankt voor je antwoord. Ja, de muur is massief, onder ± 76cm bovenin ± 60cm dik. Natuursteen met kalkspecie. Ik heb een buitendeur en een binnendeur (dus aan twee kanten van de muur, zo dik ) het is een soort gang. Die schoot of balkankers vergen wat werk , zijn meestal 45cm lang, maar met mijn hakwerk voor de opleg kom ik net aan die maat denk ik..
    Enige stijfheid komt ook uit de loopbrug die aan de boogkelder en het balkon is vastgemaakt.

Bedoel je tekening A of B met de schoorverbinding?
    Laatst gewijzigd door pete; 16-06-13 om 14:22.

Het is een kleine moeite om een paar ankers aan te passen aan de dikte van de muur, even de staart verlengen (lassen) en klaar is kees.

Voor het plaatsen van de schoren, zowel oplossing A als B werken. Onderaan zitten de staanders vast op een poer, bovenaan worden ze verbonden met een "muurplaat, ze kunnen dus nog enkel zijdelings bewegen. Word nu één van de drie staanders "geschoord" dan kunnen de andere ook niet meer bewegen. voor het visuele word er meestal naar symmetrie gestreefd en worden alle staanders van schoren voorzien, maar echt nodig is dit dus niet. Oplossing B lijkt mij de mooiste oplossing.

Ps: de tussensteun van de brug vraagt ook om een muuranker, en dan bedoel ik specifiek de horizontale balk bovenaan waar de brugliggers op komen. Onderaan is er geen probleem, hoe zwaarder de steun belast word hoe steviger de schoor zich gaat vastzetten in de muur. De balk tegen de muur mag dan komen te vervallen. Is dan overkill geworden.

Mvg,

André
    Laatst gewijzigd door tuoh; 16-06-13 om 18:33.

Na wat nadenken, tekenen, en beeld bekijken denk ik dat ik toch ook nog de opties moet overwegen. Muurankers plaatsen betekent dat ik of iets lager of iets hoger moet bouwen dan de opzet. Ik moet rekening houden met de etage vloer die (logisch) net zo hoog is als het balkon. Zodat je er zo op kan stappen vanuit deur op de boogkelder. Ideaal zou zijn om de liggers dus lager te hebben want er komen nog dwarsliggers en dekhout op, en het niveau moet gelijk zijn aan de afgewerkte etage vloer.

Dus ter hoogte bovenzijde BG plafond , maar... die BG binnenwand is al geheel afgewerkt en ik heb er wat voor over om dat niet open te breken om de ankers aan te brengen. Bovendien is werken in dit pand (niets is haaks, niets is recht) een lastige -meten is niet weten- klus. Dus de onafgewerkte etage vloer is logischer, maar dan kom ik dus hoger uit, opstapje of obstakel. Variant is een 'intern' anker -> draadeinde in oplegkant balk om meer weerstand te hebben tegen uitdrijfkrachten , of een balk of balkvoet met chem. ankers aan de buitenwand en daar verticaal een lange draadeind doorheen om zo de ligger te verankeren. Er komen tenslotte geen krachten op een anker, het is er als 'backup'.
    Kortom, ik ben nog aan het denken en heb nog niets afgeschreven (ook de muurankers niet) en wil alle opties op tafel.
    groet, pete

Forum Rechten